data niet benaderbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Heb een serieus probleem met een HD.

3 partities waarbij ik op C het OS heb staan en op D al mijn data. Op E staat de recovery image ( het is een Medion computer)
De PC was gecrasht, dus ik heb op C opnieuw windows erop moeten zetten.
Als ik nu D wil benaderen dan zegt hij dat die schijf niet geformateerd is en vraagt hij of ik dat wil doen. Dat wil ik niet want al mijn data staat op die schijf.

Waarom kan ik nu niet meer bij die data komen? Ik zou dit wel heeeeel erg vervelend vinden als ik die echt kwijt was.

Kan iemand mij helpen?

grt

Martin

Probeer eens vanaf de Windows XP cd op te starten en dan te kiezen voor optie R (herstel). Voer hier CHKDSK uit. Dat zou het probleem kunnen verhelpen.

Grts Cotje

Kijk eens door diskmgmt.msc in uitvoeren inte trommelen hoe die partitie wordt weergegeven?

Je kunt daar met de muiscursor op die partitie gaan staan en met de rechtermuisklik ook kijken welke opties je hebt.

Ook kun je met TestDisk de bootsector ervan repareren.

Ben de rest van de dag weg.
Ga morgen alle aangedragen oplossingen uitproberen want er is me heeeeeeel veel aan gelegen om die data van D niet kwijt te raken zeker ook omdat de laatste backup van mei corrupt blijkt te zijn. :(

Ik kom er nog op terug morgen.

Bedankt voor alle hulp zover.

Moest bovenstaande absoluut niet helpen, probeer dan of je hem vanuit DOS kunt benaderen. Als ik het goed begrepen heb kan je je derde partitie nog benaderen. Dan kan je kiezen voor copy en dan de locatie van de data waarna het doel. Als je niet zeker weet hoe dit moet met dos, tik dan even in dos: copy/? en dan komt er uitleg.

Deze kwestie heeft een voorgeschiedenis en ik vind het niet echt handig een nieuwe thread te beginnen,zonder dat mensen geheel op de hoogte zijn ;)

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2034339#post2034339

@martin van de mortel
De PC was gecrasht, dus ik heb op C opnieuw windows erop moeten zetten.
In de andere thread,zeg je dat je C: eerst geformatteerd hebt en daarna Windows erop hebt gezet.

De vraag is nu of je de "recovery" cd hebt gebruikt,of gewoon een geheel nieuwe installatie met een XP cd :confused:

Bij het gebruik van de recovery cd,is formatteren overigens geheel overbodig.

Als je,wat ik vermoed,een andere XP cd hebt gebruikt,denk ik dat daarmee ook de bootsector is veranderd.

Kun je eerst even opheldering verschaffen,over hetgeen je nu precies gedaan hebt?

Normaal gesproken is,wat Lange Pier voorstelt,het gebruik van Testdisk een goede optie om te proberen.

Dit is,althans voor mij,een situatie waarvan ik niet weet wat de gevolgen zullen zijn,als je een bootsector van de vorig omstandigheden,terug zet naar deze situatie :confused:

Wellicht iemand een idee,voordat Testdisk gebruikt gaat worden?

Greetz

Laatst bewerkt:
goeie morgen

Heb nu heel even tijd en dan ben ik de rest van de dag weer weg.
Als ik dus niet meer reageer vandaag komt het daardoor.

@Wanderer:
Ik heb een medion pc van de Aldi die dus gecrasht was. Daar bij heb ik een recovery cd die de hele image terugzet en een support cd waar mee ik herstelconsole kan oproepen en ook systeem en driver bestanden kan terugzetten
Alles geprobeerd maar niets werkte.

@ cotje.
chkdsk gaf na 36% aan dat er segmenten onherstelmaar beschadugd waen en kapte er toen mee.
fixboot en fixmrb werkte ook niet.

Nu heb ik met die recovery cd de image van C terug gezet en nu werkt de originele windows weer, maar D is niet benaderbaar, E overigens wel

@ Lange Pier
diskmgmgt.msc ingeklopt.
Alle drie de partities worden aangegeven:
C: BOOT NTFS en in orde. Werkt ook.
E: recovery Fat32 syteem en in orde: Kan ik ook benaderen

D: 68 gig. Heeft geen naam meer en ook geen bestandsindeling ( was volgens mij ook NTFS) en wordt gearceerd aangegeven in diskmgmt

rechtermuis knop geeft alle functies aan:
eigenschappen: blauwe cirkel 0 bytes gebruikt 0 bytes beschikbaar
openen of verkennen werkt niet.
Er wordt dan aangegeven dat de schijf niet geformateerd is.

Al mijn data staat op die D en die wil ik dus echt niet kwijt.

EDIT: Die D is alleen gearceerd omdat ik er met de muis op stond ...oeps

Laatst bewerkt:
Nou m'n beste,echt duidelijk ben je niet :confused:
Ik heb een medion pc van de Aldi die dus gecrasht was. Daar bij heb ik een recovery cd die de hele image terugzet en een support cd waar mee ik herstelconsole kan oproepen en ook systeem en driver bestanden kan terugzetten
Alles geprobeerd maar niets werkte.
Hier werkte de recovery cd kennelijk niet.
Nu heb ik met die recovery cd de image van C terug gezet en nu werkt de originele windows weer, maar D is niet benaderbaar, E overigens wel
En hier dus wel:rolleyes:

Ik ga er dus maar vanuit,dat je met die recovery cd de boel weer aan de gang hebt gekregen.

Situatie is weer als vanouds,met uitsluiting van de D: partitie.

Haal hier Testdisk voor Windows op.

http://www.cgsecurity.org/

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Plaats van punt 4 de printscreen hier.

Alt + PrtScn toetscombinatie!!

Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.

Greetz

Hallo Wanderer.
Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn dus sorry als dat niet helemaal goed gelukt is.
Ik heb gedaan wat je gevraagd hebt.

IDD C en E werken weer alleen D dus nog niet. Overigens is het niet als vanouds want in de loop van de tijd waren er nogal wat proggies geinstalleerd en nu heb ik weer de kale fabrieks installatie en ook de verzamelde favorieten ect. ben ik dus weer kwijt, maar goed, het is niet anders.
Gelukkig heb ik alle data op D staan.

Bijlagen

• disktest.JPG
    disktest.JPG
    44,7 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Overigens is het niet als vanouds want in de loop van de tijd waren er nogal wat proggies geinstalleerd en nu heb ik weer de kale fabrieks installatie
Ok,ik doelde op de bootsector,dat je programma's had geïnstalleerd heeft daar geen effect op.
de verzamelde favorieten ect. ben ik dus weer kwijt
Ja,dat is een vervelende bijkomstigheid met dergelijke recovery cd's.Misschien eens overwegen,om een image te maken als alles weer in orde is?

Vreemd genoeg is de backup bootsector dezelfde als de 1e bootsector.Ik hoopte op iets anders,want de backupbootsector terugzetten heeft nu geen zin.

Doe het volgende als je wilt.

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies nu de Analyse modus i.p.v. Advanced en enter.
4.Kies nu Proceed,blijf enteren en klik bij elke vraag voor OK of Y voor Yes, totdat je "Write" onderin het scherm ziet.
5.Selecteer Write,volg weer de aanwijzingen met OK of Y en sluit af met Quit.
6.Start nu de PC opnieuw op en kijk of je de D: partitie kunt benaderen.

Greetz

Laatst bewerkt:
Goeie morgen

Ik las gisteren op het forum ergens in een post dat sp1 alleen maar schijven herkent tot 128 gig. Mijn schijf is 160 gig.
Ik ben gisteren heel laat dus bezig geweest met sp2 erop te zetten waarbij de boel weer helemaal in de soep gelopen is. PC herstartte telkens weer opnieuw op.

Ben nu bezig om weer maar met die recovery cd windows opnieuw op c te zetten.

Als het klopt wat ik gelezen heb dan moet ik dus eerst sp2 op het systeem zetten voordat ik uberhaupt die D partitie kan herkennen. Kan jij daar een licht op werpen?

EDIT:
Heb bovenstaande opdracht uitgevoerd maar helaas :-(
Het vreemde vind ik dat testdisk wel ziet dat die D partitie de naam nieuwe volume heeft en dat het NTFS is en dat ik met diskmgnt.msc dat niet zie. Die noemt het gewoon lokaal station en kent geen bestandsstype

Bijlagen

• teskdisk2.JPG
    teskdisk2.JPG
    49 KB · Weergaven: 51
  • diskmgnt.JPG
    diskmgnt.JPG
    52,8 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Enable die eens met dezehttp://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm regfix.

Inderdaad zit die ook in SP2.

Overigens kun je ook met Ptedit32 kijken of die partite wel in een type 07 wordt weergegeven, NTFS dus.

Indien SP2 niet geïnstalleerd wil worden, kan er ook iets anders aan de hand zijn, een geheugen probleem of andere fouten in de hardware.

Ik las gisteren op het forum ergens in een post dat sp1 alleen maar schijven herkent tot 128 gig. Mijn schijf is 160 gig.
Dat weet ik zou even niet,maar je maakt het jezelf veels te moeilijk.

1.Ik neem aan dat de schijf altijd geheel is weergegeven met de XP die erop stond,dus ik zie geen reden waarom dat nu ineens niet zo zou zijn.

2.Als er een "grote schijf" probleem zou zijn,uit zich dat in een te kleine weergave en niet tot de storing (het willen formatteren) die je nu hebt.

3.Je kunt wellicht de grootte van de schijf wel in schijfbeheer zien.

4.Ik vind het niet echt handig als iets niet meteen lukt,acties te ondernemen waarvan je kennelijk het nut niet overziet :confused: Vraag dan eerst even hier op het forum voordat je de boel nog verder bemoeilijkt ;)

5.De acties met Testdisk laten de data ongemoeit,dus maak je daar geen zorgen om.

6.De oorzaak van dit soorst meldingen zijn zeer complex en vaak niet eens te duiden hoe ze tot stand komen,zodat er derhalve geen eenduidige oplossing voor te geven is.
Kwestie van enig zoeken dus.

7.Voer die actie met Testdisk uit waar je Analyse moet kiezen.

Greetz

EDIT:
Heb bovenstaande opdracht uitgevoerd maar helaas :-(

@ Wanderer

1. Ik had die testdisk dus al gedaan maar helaas zonder het gewenste resultaat

Ik kreeg overigens onderweg nog een keuze voor een partitie en heb gekozen voor nieuwe volume. (Zie plaatje testdidsk2 )
Als je de plaatjes testdisk2 en diskmgnt vergelijkt dan zie je dus twee verschillen:
NieuweVolume versus lokaal station en NTFS versus geen bestandsindeling.

@ Lange Pier

2. Die PtEdit laat volgens mij ook niet zien dat het NTFS is maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb het plaatje bij gevoegd.

3. Die regfix gaf aan dat er niets ondernomen hoefde te worden.

4. Met testdisk ben ik nog wat aan het kijken geweest maar daar kan ik wel mee zien dat de mappen nog op die D staan.

Welk plaatje?:)

Het type van die specifieke partitie dient op 07 voor NTSF of 0B of 0C voor een FAT32 te staan, maar de rest van de gegevens dienen ook te kloppen.

@ Wanderer
1. Ik had die testdisk dus al gedaan maar helaas zonder het gewenste resultaat
Ik zag het,onze postings hebben elkaar gekruist.
4. Met testdisk ben ik nog wat aan het kijken geweest maar daar kan ik wel mee zien dat de mappen nog op die D staan.
Je geeft wel aan dat het niet werkt,maar ik vraag mij af of je nu wel of niet "Write" onderin het scherm hebt gezien.
Iets meer info aangaande de opm. mag best,dan blijven er geen onduidelijkheden hangen,begrijp je ;)

Even een vraag over PTedit,heb je die middels de link van Lange Pier gedownload?Bij mij werkt die site niet meer n.l.

Yep die link van Lange Pier werkt bij mij dus wel.

Die extended part is dus ook 07 als ik het goed gezien heb. ( zie plaatje)

@ Wanderer;

Netjes de hele procedure gevolgd zoals het hoort..........gekozen voor de juiste harde schijf (er zit er maar 1 in dus dat kan niet fout :D )...daarna gekozen voor de juiste partitie (zie plaatje testdisk2) ..........daarna staat onderaan. [quit] [ Search!] [ write] [extd part]
en daar op write gedrukt......... write partition structure to disk? op y gedrukt en pc opnieuw opgestart

Ik had die write echt wel gezien hoor ;)

Bijlagen

• ptedit2.JPG
    ptedit2.JPG
    44,7 KB · Weergaven: 49
Wordt steeds verassender, er staat daar ook weer een extended partitie, die 05 dus.:confused:

Overigens is die 07 een logisch station, die in die extended partitie 0F staat, bedoeld voor grote schijven.

Ooit zoiets meegemaakt en opgelost door er een primaire partitie van te maken, van die 07 in die extended 0F partitie met Acronis Disk Director, kun je daar op en sneekie manier aankomen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan