text veld direct controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ecross

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2009
hallo,

ik wil een text veld maken (ik weet hoe) en als de informatie goed is moet er een vinkje komen te staan
maar dit wil ik direct terwijl je nog aan het typen bent,

deze code gebruik ik om te controleren:
PHP:
if (!ereg("^.+@.+\\..+$", $_GET['email']))
{

iets

}

kan dat??

Dat kun je beter met javascript doen ;)

Direct is het niet mogelijk met php, moet er eerst een refresh gedaan worden en moeten de gegevens vast gehouden worden. Zoals hierboven al vermeld, javascript :thumb:

Direct is het niet mogelijk met php, moet er eerst een refresh gedaan worden
Niet helemaal, je kan er best ajax voor gebruiken ;)

Maargoed, ja, het kan het beste via javascript. Uiteraard tijdens de post wel server-side controleren.

Als je het alsnog via php wilt doen (en dus met javascript, techniek heet ajax) kan je deze eens checken: http://bin.void-studios.com/validate1/. Gaat in dit geval om username, maar concept is hetzelfde.
Anders (javascript alleen): http://bin.void-studios.com/validate2/

:thumb:

oke

waarom zou je het met die ajax doen??

in de javascript alleen staat:

//hier de code van de validatie. Bijvoobeeld een if met een regexp oid.

wat word daarmee bedoeld??
zoiezo snap ik de code niet, misschien zou je die ook willen uitleggen.

Laatst bewerkt:
Omdat PHP ophoudt met code uitvoeren zodra de pagina verstuurd is naar de gebruiker (ie: op het scherm staat)

Dus je kunt geen controles meer doen als de gebruiker aan de slag gaat met de pagina, tenzij je:

1. Javascript direct gebruikt, want Javascript activeert pas ná het versturen van pagina naar de gebruiker, en draait op zijn machine

of

2. Javascript gebruikt om een ándere PHP pagina op te vragen aan de server, en het resultaat van die pagina op te vragen en te verwerken in je huidige pagina. Deze techniek heet AJAX, en zorgt ervoor dat je PHP kunt gebruiken om complexe validaties te doen, zonder de pagina te refreshen.

Voor een simple ereg validatie als deze kun je echter beter gewoon Javascript gebruiken.

(Je kunt het beste denk ik deze vraag opnieuw stellen in het Javascript gedeelte)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan