Computer crash - kan ik de data terughalen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FCramwinckel

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2009
HI allemaal, ik weet niet precies waar ik dit moest plaatsen, dus heb ik het maar in deze categorie gedaan, hoop dat dat goed is.

Ik heb een mega probleem, mijn computer (acer aspire t660 met windows xp) is gecrasht. ik had er onlangs een nieuwe videokaart (sapphire hd 3650) en nieuwe ram modules (2x 1GB kingston) ingedaan. na de videokaart deed hij t nog prima. na het installeren van het ram geheugen echter, ging het fout.
de computer gaat soms nog wel aan, soms ook niet, maar hij reageert niet meer. soms start hij nog op, maar nix reageert, ik kan niets openen of veranderen, en als het toch lukt om iets te openen dan crasht de computer meteen daarna. hij reageert dan nergens meer op, en uitschakelen lukt alleen nog door de stekker eruit te trekken.

ik was bezig met een back up van mijn bestanden te maken op een iomega screenplay hd multimedia speler (500gb) maar die is blijkbaar in het proces ook gecrasht, want die doet het ook niet meer.

heeft iemand enig idee wat ik kan doen om mijn bestanden terug te halen? op mijn twee harde schijven (c en d schijf) staat nog enorm veel belangrijke informatie die ik heel graag terugwil, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is en hoe nu verder te gaan..

alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp

groetjes

De schijven uit de oude PC schroeven en in een andere PC aansluiten. Dan kun je kijken of de data nog intact is. Als de oorzaak van de crash niet in je schijven zit dan zal (bijna) alle data nog wel in tact zijn vermoed ik.

oke dankjewel, dan hoop ik daar op. is er een manier om te weten waar het probleem zat?

Groetjes, Florien

Daar zijn wel methodes voor ja..., wat je kunt proberen is in de logs kijken wat voor meldingen daar staan... Daar heb ik zelf echter niet genoeg kennis van. Als hij niet wil opstarten kan het zijn dat de PC een aantal piepjes geeft (selftest). De piepjes (lang/kort en aantal) geven vaak ook aan wat er aan de hand is. Deze vertaling is terug te vinden op internet. Ten slotte zou je kunnen proberen de verschillende hardware componenten er uit te trekken en zo kaal mogelijk opnieuw proberen op te starten. Dan kan het zijn dat hij wel opstart. Dan 1 voor 1 de componenten terugzetten net zo lang tot je weer problemen krijgt. Dan weet je dat het aan die component ligt. Heb je trouwens al eens geprobeerd in veilige modus op te starten?

Groetjes

ik heb er echt geen verstand van:confused:, dus hoe kun je in de logs kijken?
en opstarten in de veilige modus heb ik geloof ik al geprobeerd, maar dat helpt ookniet..
hij geeft inderdaad wel piepjes, maar ik heb er nog niet op gelet, zal ik zo ff proberen.

als ik opstart komt er een scherm van american megatrends, inc dat zegt:

Press F12 for BBS POPUP
1024 OK
auto-detecting pri master..atapi cdrom
auto-detecting 3dr master..IDE hard disk
pri master: HL-DT-ST DVD-RW_GSA-H11N JH02
ultra DMA Mode-4
3dr Master: HDT722525DLA380 V440A96A
ultra DMA Mode-6

CMOS Settings wrong
CMOS Date/Time Not Set
Press F1 to run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Overigens heb ik de batterij (3v) op t moederbord onlangs ontvangen en toen ging het wel geowon goed, dus volgens mij kan het er niet aan liggen dat die leeg is ofzo

Van die logs heb ik ook niet zo veel verstand. Wellicht dat iemand anders je daarmee kan helpen. Wat wel opvalt is dat hij klaagt over de CMOS settings. De datum tijd settings vindt je in de BIOS. Met F1 kom je daarin terecht. Datum en tijd opzoeken en aanpassen naar de juiste datum en tijd, F10) drukken en kijken of hij het dan wel goed doet. Wellicht helpt dat. Je geeft aan het batterijtje pas vervangen te hebben. Heb je dit wel op de juiste manier gedaan (eerst statisch ontladen en op de juiste manier vastgepakt zodat er geen ontlading van de batterij heeft plaatsgevonden)? Hij vindt de schijven wel volgens de meldingen.

ja dat heb ik op de juiste manier gedaan, had namelijk uitgeprint hoe het moest en toen alle stappen netjes gevolgd, dus dat is volgens mij goed gegaan.

als ik F1 druk dan zegt hij in een zwart scherm met witte letters "wait..."en verder gebeurt er niets
hij staat er nu al een paar minuten opdit scherm en reageert niet meer, krijg m ook niet meer uit
grrom;)

Laatst bewerkt:
Hmmm... Het lijkt mij een BIOS probleem te zijn. Als je daar al niet meer inkomt dan schiet mijn kennis te kort vrees ik. Wellicht dat iemand anders je verder kan helpen :confused:

daar hoop ik dan maar op, hoop dat er nog iemand reageert:shocked:
bedankt in elk geval voor je hulp! :thumb:

Nog effe verder zitten denken... Weet je wat voor Moederbord je hebt?

Op je moederbord kun je meestal een BIOS reset doen d.m.v. een jumper. Dat zou je nog kunnen proberen door de stappen van de handleiding van je MoBo te volgen en dan opnieuw proberen op te starten en met F1 in je BIOS te proberen te komen zoals hiervoor vermeld als de CMOS melding zich nog voordoet daarna....

Laatst bewerkt:
Moederbord
Chipsettype: ATI Radeon Xpress 1100

Snelheid gegevensbus: 800 MHz, 533 MHz

dit is het moederbord geloof ik.. ik heb alleen geen handleiding van mijn BIOS want ik heb de computer als één geheel gekocht en dat soort dingen zaten er niet bij (geloof ik)

hoe kun je zo'n reset ofzo doen?

Dat is niet het merk en type van je moederbord maar van een chipset. Moederbord merk kan zijn ASUS, ABIT MSI enz. enz. Afhankelijk van merk en type zit er een jumper waarmee je je CMOS (BIOS) kunt resetten.

f2 om de default values te laden (je hebt vast wel engels op school gehad -> dan kan je dus heus wel begrijpen).
Druk dus op die knop.

Daarna F1 om in de bios te komen. Daar kan je de tijd instellen. Opslaan en computer helemaal uit.
Netspanning van je computer. 1 a 2 minuten wachten.
Stekker er weer in en kijken of de melding weg is. Anders is er namelijk toch wat met het batterijtje.

Die is voor mij ook nieuw.... Wat is het idee daarbij?:shocked:
Zolang de netspanning erop blijft zal de tijd ook wel goed blijven.

Als klopt wat ik denk, dan werkt het batterijtje niet goed. Dan houdt het dus geen instellingen vast als de stroom van de computer gaat. (Een beetje gissen hoor...)

Dat is niet het merk en type van je moederbord maar van een chipset. Moederbord merk kan zijn ASUS, ABIT MSI enz. enz. Afhankelijk van merk en type zit er een jumper waarmee je je CMOS (BIOS) kunt resetten.

Ja ik heb gezocht op internet maar ik kon alleen de info vinden wat ik al zei, nergens staat welk merk moederbord erin zit.. kan ik dat ook in de computer zelf vinden?

en in antwoord op marsmannetje, ik heb al meerdere keren geprobeerd om eerst f2 te doen, daarna f1 en dan de tijd enz opslaan, alleen het probleem is dat ik de tijd niet kan veranderen in bios. ik kan wel zien welke tijd het is, en dat het de verkeerde is, maar ik kan m niet veranderen (en ook niet goede tijd opslaan dus)

enig idee hoe dit kan?
thx alvast:)

ik heb nog ff verder gezocht, toen ik mn computer opende kon ik op het moederbord RC415T-AM zien staan,daar heb ik op gezocht en toen zag ik dit
Appears to be an OEM board made in Korea for Acer by ECS Elite Computer
dus ik vermoed dat dit het is

wat nu?

Hmm..., ik vindt daar online zo snel ook geen handleiding van met een overzicht van de jumpers en de bijbehorende settings.... Hier houdt het voor mij op... De data kun je nog wel proberen veilig te stellen zoals je in je initiële vraagstelling vroeg. Daar heb ik je al een mogelijke oplossing voor gegeven. Succes en ik hoop dat iemand anders je verder kan helpen :D:o

De schijven uit de oude PC schroeven en in een andere PC aansluiten. Dan kun je kijken of de data nog intact is. Als de oorzaak van de crash niet in je schijven zit dan zal (bijna) alle data nog wel in tact zijn vermoed ik.

dit gedaan en al mn data is gewoon nog bewaard gebleven :) joepie
bedankt voor de hulp!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan