Filezilla FTP benaderen van buitenaf werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJJackass

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2009
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum dus sorry als ik iets verkeerd plaats of doe (dit was niet mijn bedoeling). Hoe dan ook, ik zit met een probleem. Het volgende...

Wat wil ik:
Iemand moet van buitenaf een map op mijn pc kunnen benaderen.

Wat gebruik ik:
Filezilla (FileZilla_Server-0_9_32.exe)

Wat heb ik:
Van buitenaf gezien...
- een modem (zyxel), met een firewall.
- een router (sitecom), met een firewall.
- een laptop (HP) met Windows Vista, met firewall.

Wat is nu eigenlijk mijn probleem:
Ik krijg het niet voor elkaar dat iemand van buitenaf een gedeelde map op mijn pc kan benaderen, ik zie in Filezilla server ook geen enkele activiteit in dat log venster.
Intern heb ik het wel voor elkaar gekregen, dan zie ik gewoon mijn gedeelde mappen en dergelijke....maar extern (iemand van buitenaf) kan er niet bij.

Wat heb ik al geprobeerd:
Nou vanalles...
- Filezilla server gedownload
- filezilla client gedownload
- alle firewalls uitgezet (modem, router en windows)
- uitzonderingen gemaakt in modem router en windows.
- filezilla server en client als programma toegevoegd ana uitzondering windows firewall.
- poort 21 toegevoegd als uitzondering in windows firewall.
- port forward gedaan
- update gedaan van mijn router (via site van sitecom)
- geprobeerd om via de browser mijn pc te benaderen.
- site portforward zegt steeds dat mijn poort 21 niet open staat, terwijl ik alle uitzonderingen heb gemaakt naar mijn weten

Ik heb werkelijk waar geen idee meer wat ik allemaal nog kan doen/proberen.
Alle hulp is welkom! Zodra ik het werkend heb gekregen zal ik ook voor andere mensen de oplossing hier plaatsen!

Voor nu: HELPMIJ...

Screenshots van openen poort 21

Heb je poort 21 ook open gezet op je router en modem?

Dank voor je reactie. Ja dat heb ik gedaan, zowel op mijn router als op mijn modem heb ik het open gezet. Ik heb er even screenshots van gemaakt. Ik hoop dat er mensen zijn die kunnen bevestigen dat ik dit in ieder geval wél goed heb gedaan.
Alle informatie / reactie's zijn welkom.

Bijlagen

• Spec App tabblad.jpg
    Spec App tabblad.jpg
    57,7 KB · Weergaven: 169
  • Virt Serv tabblad.jpg
    Virt Serv tabblad.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 144
  • Portmap tabblad.jpg
    Portmap tabblad.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 120
  • Port Forwarding tabblad.jpg
    Port Forwarding tabblad.jpg
    62 KB · Weergaven: 128
Wat je zou kunnen proberen:

forward port 21 in de zyxel naar je sitecom ipadres. En dan in de sitecom naar je pc waar de ftp op draait. Het lijkt nu dat je rechtstreeks van de zyxel naar de pc wilt.

Wat je zou kunnen proberen:

forward port 21 in de zyxel naar je sitecom ipadres. En dan in de sitecom naar je pc waar de ftp op draait. Het lijkt nu dat je rechtstreeks van de zyxel naar de pc wilt.

Mario: Bedankt voor je reactie.
Ik heb al enorm veel met poorten lopen ouwehoeren (zowel in router als modem), maar dat is het volgens mij niet. Misschien doe ik iets verkeerd, het is een vrij technisch verhaal aan het worden. Zou je je aangedragen oplossing misschien in iets meer lekentaal kunnen uitleggen zodat ik dat nog eens kan proberen? Zodat het eenduidig is wat ik moet doen en ook vooral op welke plek. Alvast bedankt!

Allereerst moet ik dan wel weten wat de interne ipadressen van je Sitecom en de pc zijn waar de FTP software op staat.

Allereerst moet ik dan wel weten wat de interne ipadressen van je Sitecom en de pc zijn waar de FTP software op staat.

Sitecom: 192.168.0.1
PC waar server op draait: 192.168.0.2
Externe ip adres: 82.x.x.x

Dat externe ip adres (die ik via www.mijnip.nl ophaal), is dat het adres van mijn modem, router, of pc?
Dat is toch het adres die iemand anders moet intoetsen: dus ftp://82.x.x.x:21 ?

Je dient in de zyxell poort 21 te forwaren naar 192.168.0.1 (sitecom) en op de sitecom poort 21 forwarden naar 192.168.0.2

Het 82.x.x.x adres is het adres van de buitenkant van je modem. Wat is eigenlijk het interne ipadres van je zyxell?

Als je dit gedaan hebt kun je via https://www.grc.com/x/portprobe=21 zien of de poort open staat.

Je dient in de zyxell poort 21 te forwaren naar 192.168.0.1 (sitecom) en op de sitecom poort 21 forwarden naar 192.168.0.2

Het 82.x.x.x adres is het adres van de buitenkant van je modem. Wat is eigenlijk het interne ipadres van je zyxell?

Als je dit gedaan hebt kun je via https://www.grc.com/x/portprobe=21 zien of de poort open staat.

Het interne ip adres van mijn modem is 192.168.1.254
Kun je daar ook nog iets mee?
Ik kan je aangedragen mogelijke oplossing pas woensdagavond proberen, en dat zal ik dan ook doen.

Was even om zeker te zijn dat alles in dezelfde iprange zit.

Succes en laat even weten of het werkt.

Was even om zeker te zijn dat alles in dezelfde iprange zit.

Succes en laat even weten of het werkt.

Dat zal ik zeker doen!

Een collega van me zegt dat ik in de modem iets moet wijzigen... Er staat waarschijnlijk een instelling op ROUTING en die moet op BRIDGE. Komt je dat bekend voor? Dat is in ieder geval iets waarvan ik zeker weet dat ik dat nog niet heb gedaan.

Als het goed is lukt het op de manier zoals ik verteld heb. Dit dient te gebeuren doordat je nu op ROUTING staat. Je zou bridging kunnen proberen alleen weet ik zo niet hoe je dat dient in te stellen in de Zyxell.

Wat dan komt te vervallen is de poortforwarding in de Zyxell en hoef je alleen nog maar poort 21 open te zetten in de Sitecom.

Waarom maak je gebruik van de Sitecom? De Zyxell heeft toch ook lanpoorten? Of is de Sitecom wireless?

Als het goed is lukt het op de manier zoals ik verteld heb. Dit dient te gebeuren doordat je nu op ROUTING staat. Je zou bridging kunnen proberen alleen weet ik zo niet hoe je dat dient in te stellen in de Zyxell.

Wat dan komt te vervallen is de poortforwarding in de Zyxell en hoef je alleen nog maar poort 21 open te zetten in de Sitecom.

Waarom maak je gebruik van de Sitecom? De Zyxell heeft toch ook lanpoorten? Of is de Sitecom wireless?

Ik maak gebruik van de sitecom router omdat ik meerdere computers heb aangesloten op die sitecom router.
In de Zyxell modem kan maar 1 LAN kabeltje dat kabeltje gaat dus naar mijn router en op de router zitten dus meerdere pc's.
Ik heb geen draadloss internet maar alles gaat via de ouderwetse bekabeling.

Hoeveel poorten heeft die sitecom nog vrij?
Als je nog 1 poort over hebt, zou je de ZyXEL ook in die vrije poort kunnen stoppen.
DHCP uitschakelen op de Sitecom.
Dan gebruik je je SiteCom als switch en heb je maar 1 NAT apparaat ertussen hangen (namelijk de ZyXEL).

FTP gaat niet alleen over poort 21. De Control connectie loopt over poort 21. De data connectie zal over een range lopen. Uit de FAQ van filezilla server haal ik:
You have to configure your router to forward the ftp port (default: 21) to the server machine. Further you have to forward a port range for passive mode transfers. You can specify this port range on the "passive mode settings" page in the settings dialog in the server interface. In most cases, a range like 5000-5100 is sufficient. Most likely, FileZilla can't determine the external IP address if behind a router. In this case you have to enter the IP address (or your host name) on the passive mode page in the settings dialog. In case you've a dynamic IP (most dial-up users), you can also choose to retrieve the ip address from a website.

Dat betekent dat, als je de range 5000-5100 insteld in Filezilla, je deze range ook open moet zetten en forwarden in je ZyXEL (als je mijn bovenstaande switch opstelling gebruikt).
Je moet in de client dan instellen dat deze passive mode moet gebruiken. Deze mode heeft de voorkeur.

Laatst bewerkt:
Hoeveel poorten heeft die sitecom nog vrij?
Als je nog 1 poort over hebt, zou je de ZyXEL ook in die vrije poort kunnen stoppen.
DHCP uitschakelen op de Sitecom.
Dan gebruik je je SiteCom als switch en heb je maar 1 NAT apparaat ertussen hangen (namelijk de ZyXEL).

FTP gaat niet alleen over poort 21. De Control connectie loopt over poort 21. De data connectie zal over een range lopen. Uit de FAQ van filezilla server haal ik:

Dat betekent dat, als je de range 5000-5100 insteld in Filezilla, je deze range ook open moet zetten en forwarden in je ZyXEL (als je mijn bovenstaande switch opstelling gebruikt).
Je moet in de client dan instellen dat deze passive mode moet gebruiken. Deze mode heeft de voorkeur.

Ook bedankt voor de reactie.
Ik zal alle aangedragen oplossingen 1 voor 1 proberen, zodra het werkt stop ik ;-).
Ook dit is een oplossing die ik niet eerder heb gedaan... maar wat ik niet snap... het kabeltje die nu van de modem komt en in de ingang van de router gaat... dat kabeltje moet ik uit de ingang van de router halen en dan in een uitgang van de router proppen? Dan heeft de router helemaal geen binnenkomend signaal op zijn ingang toch??

Dat klopt, maar dat hoeft ook niet, omdat die (waarschijnlijk 4) ingangen fungeren als switch.

Dat klopt, maar dat hoeft ook niet, omdat die (waarschijnlijk 4) ingangen fungeren als switch.

Nou ik heb het werkend gekregen, en ik zal het gehele stappenplan ook even proberen te vertellen. Vreemd genoeg heb ik nu vanuit Telfort ineens problemen. Het lampje DSL op mijn modem is nu vaker uit dan aan, en er komt waarschijnlijk een monteur langs om te kijken of het modem kapot is. Lekkere samenloop van omstandigheden. Ik heb de modem ook al gereset inmiddels, maar dan blijft het DSL lampje nog steeds knipperen...en uiteraard werkt de FTP server ook niet meer omdat ik terug moest schakelen naar de originele settings van de modem, omdat Telfort anders geen ondersteuning geeft. ALSOF HET EEN ANDER APPARAAT IS... doe toch niet zo gek... nouja de oplossing laat dus nog even op zich wachten.

Nou ik heb het werkend gekregen, en ik zal het gehele stappenplan ook even proberen te vertellen. Vreemd genoeg heb ik nu vanuit Telfort ineens problemen. Het lampje DSL op mijn modem is nu vaker uit dan aan, en er komt waarschijnlijk een monteur langs om te kijken of het modem kapot is. Lekkere samenloop van omstandigheden. Ik heb de modem ook al gereset inmiddels, maar dan blijft het DSL lampje nog steeds knipperen...en uiteraard werkt de FTP server ook niet meer omdat ik terug moest schakelen naar de originele settings van de modem, omdat Telfort anders geen ondersteuning geeft. ALSOF HET EEN ANDER APPARAAT IS... doe toch niet zo gek... nouja de oplossing laat dus nog even op zich wachten.

Van buitenaf (internet) gezien:
- eerst heb ik mijn modem op de stand Bridge gezet (in plaats van Routing). Hierdoor vervallen alle functies bijna van de modem, behalve dan dat hij dus gewoon connectie maakt met de provider. De overbodige functie's komen te vervallen, het is nu gewoon een dozenschuiver die de pakketjes doorschuift naar de router.

- vervolgens heb ik in mijn router een aantal poorten open gezet. Je leest overal op internet dat je poort 21 open moet zetten, maar ik heb daarnaast ook nog twee andere poorten open gezet. Poort 21 zorgt voor de eerste connectie. De andere twee poorten zorgen voor de data overdracht van de gegevens die je graag aan anderen wilt laten zien. (Deze poorten mogen ergens rond de 7000 liggen (maar boeit volgens mij niet zo hoor!), deze twee poorten vul je ook in in Filezilla onder EDIT > SETTING > PASSIVE MODE SETTINGS ... bijvoorbeeld 7005 en 7006.)

- In windows vista heb ik bij de firewall het programma FILEZILLA server toegevoegd aan de lijst met uitzondering (als die daar nog niet stond). Tevens moet je daar twee extra regels opnemen die dus de twee extra poorten opent! (in mijn voorbeeld 7005 en 7006).
Ik heb geloof ik aangegeven dat het om TCP gaat.

- Verder moet je de instellingen in Filezilla uiteraard doorlopen... maar eigenlijk hoef je daar niet veel te wijzigen. Die poorten 7005 en 7006 toevoegen. Zoek even op internet voor meer tips. Is wel te vinden.

Tijdens het geouwehoer moet je af en toe wel even de modem en de router opnieuw opstarten. Dit heeft te maken met het herverdelen van de IP Adressen geloof ik.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!
Ik had wat problemen met de verbinding met Telfort, toevallig toen ik met de modem en router ging prutsen. Maar dat is gelukkig weer hersteld. De server werkt!

Succes

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan