• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen zonder toetsenbord.

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparerib

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Misschien heb ik het onderwerp niet zo duidelijk aangekaart, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen!
Verder weet ik ook niet of mijn vraag haalbaar is in excel, maar der worden hele spellen gemaakt met excel dan moet dit ook kunnen dacht ik zo.

Ik heb een voorbeeld om alles duidelijker aan het licht te brengen.
Ik zit voor mijn raam naar buiten te kijken en ik wil kijken hoeveel auto's er langs mijn huis komen. Om het nu extra spannend te maken verdeel ik de auto's is rood wit en blauw.
Dit verwerk ik in een excel sheet en ik krijg die 3 onder elkaar en daarachter het getal met frequentie.
Als er nu een rode auto langsrijd dan moet ik de 0 onder de kolom frequentie selecteren en veranderen in een 1. Komt er nog een rode auto langs dan moet ik dus weer de 1 selecteren onder de kolom frequentie en die veranderen in een 2.
Aan een rustige weg is dat allemaal haalbaar, maar ik woon aan een drukke weg en ik moet snel handelen. Dus ik wil achter de kolom frequentie een soort knop hebben, als ik er dan op duw met mijn muis dan komt er automatisch ene bij. Als ik perongeluk een fout maak wil ook een knop hebben die er weer af haalt. Ik heb dus vanaf nu geen toetsenbord meer nodig maar ik doe optellen via de muis. ik klik op de button of iets wat er op lijkt en ik krijg er automatisch +1 in de vorige kolom!

Nu hoop ik dat ik mijn voorbeeld goed genoeg heb uitgelegd, kom niet met vragen waarom ga je auto's tellen dit was een voorbeeld om het makkelijker te maken, ik heb niet echt de behoefte aan het tellen van auto's maar ik zit wel in een tijdsdruk en ik moet dus constant kunnen tellen.
het hoeft niet absoluut een knop te zijn ik wil gewoon iets waardoor ik snel +1 krijg onder frequentie ! Liefst zonder toetsenbord en alleen met de muis !

Bedankt !

Het antwoord stond hier al op je te wachten. (wel effe registreren).

PS. Analogiedenken is niet de sterkste kant van de vragenstellers op dit forum. Hoe concreter en dichter bij wat je wil bereiken, hoe minder omslachtig het antwoordtrajekt is. Bovendien is het voor veel helpers interessanter met een 'echt' vraagstuk te maken te hebben dan met een vermeende analogie.

Vervolg

Oke, bedankt ik zie in ieder geval dat het nu gaat.
En ik zal ook werken aan een concrete vraagstelling in de toekomst.
Ik zal nu beginnen!

Hoe krijg ik zo een useform nu in mijn bestand verwerkt ?

Je kunt daarvoor een opdrachtknop gebruiken uit de werkset besturingselementen. Die werkt hetzelfde als in een userform. (Tis maar net wat je wil).
Een userform maak je via Alt-F11, VBEditor, projekt selecteren/ rechtermuisknop/ invoegen/userform.

Bijlagen

• VBA VBEditor starten 000.jpg
    VBA VBEditor starten 000.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Beste sparerib ;)

Heb snel iets in elkaar gestoken voor U.

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Precies

Oke, dat is precies hoe ik het graag had :)
Ik ben echt bezig geweest met dat useform maar geen idee hoe dit nu precies moet!
Zou je me dit kunnen uitleggen Danny, hoe je zoiets inelkaar franselt ?
Ik moet dit uitvoeren bij 525 auto's ^^ Dus dan is het handiger als ik het snap he :)
Bedankt !

Bedankt

Beste Danny en snb, bedankt voor jullie hulp !
Ik ben nu in 1 klap een steek vooruit gekomen!
Nu heb ik nog 1 bijhorende vraag!
Hoe ik al zei moet ik er 525 doen!
moet ik van die 525 allemaal de formule apart aanpassen en toevoegen of kan dat in een logische volgorde in een paar klikken :)
Bedankt !

Beste sparerib ;)

Beste Danny en snb, bedankt voor jullie hulp !
Ik ben nu in 1 klap een steek vooruit gekomen!
Nu heb ik nog 1 bijhorende vraag!
Hoe ik al zei moet ik er 525 doen!
moet ik van die 525 allemaal de formule apart aanpassen en toevoegen of kan dat in een logische volgorde in een paar klikken :)
Bedankt !

Ik vrees dat je alles apart moet invullen.
Je hebt er al 3 staan, selecteer ze alle 3 dan kopiëren en plakken dan 6 selecteren kopiëren en plakken enz..
Daarna is het enkel het rijnummer te veranderen als ze allemaal in dezelfde kolom staan natuurlijk.
En dan 1 voor 1 toewijzen aan je knopjes.

Groetjes Danny. :thumb:

sparerib, WAAR komen die 525 auto's nu ineens vandaan??? Je had het in je initiele vraag toch alleen over de kleuren rood, wit en blauw?
Zoals snb al aangaf... Geef helderheid en je wordt helder geholpen. ;)

Groet, Leo

Dat lijkt me prima snel: eerst kiezen uit 1 van 525 items en dan vervolgens erop klikken.... weer 8 auto's gemist :D

Bedankt !

Ik ben goed geholpen door jullie, sorry voor mijn onduidelijkheid ! Maar ik werk graag met simpele voorbeelden in mijn eigen leven, en concreet zijn hoort niet bij mij ^^ Mijn grote punt om aan te werken...Verder ik snap nu alles en alles komt goed !
Dus nogmaals Bedankt !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan