Frames

Status
Niet open voor verdere reacties.

kickboy

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2008
Hallo,

ik erger me er erg aan dat als ik paginas wil maken dat ik een voor een allepaginas de links moet veranderen, waar ik aandacht is met frames te werken. maar ik wil niet dat er lijnen komen. zoals als www.goldenhabbos.nl zo kan ik de menu op 1 pagina houden.

kent iemand dit ?

Chris

ik zat even verder te gluren, en zeiden mensen dat dit beter is in PHP. PHP mag ook.

Het is niet mogelijk om die lijn kwijt te raken met frames, dus dan moet je idd richting PHP.

Wat je wil is je menu en navigatie includen in je bestaande pagina's. Dus je maakt een pagina genaamd navigatie.html en daar zet je bijv in:

HTML:
<a href="link1.php">Link1</a>
<a href="link2.php">Link2</a>

Vervolgens maak je op je andere pagina's (die de .php extensie moeten hebben! anders werkt het niet) een verzoek om de inhoud van die pagina eraan toe te voegen:

HTML:
<bla bla bla html>
<!-- hier moet je menu -->
<?php include ( 'navigatie.html' );
<bla bla meer html>

Vervolgens wordt de inhoud van navigatie.html letterlijk ipv de <?php ?> tags geplakt. Dan hoef je alleen die file nog aan te passen.

Het is niet mogelijk om die lijn kwijt te raken met frames, dus dan moet je idd richting PHP.

Wat je wil is je menu en navigatie includen in je bestaande pagina's. Dus je maakt een pagina genaamd navigatie.html en daar zet je bijv in:

HTML:
<a href="link1.php">Link1</a>
<a href="link2.php">Link2</a>

Vervolgens maak je op je andere pagina's (die de .php extensie moeten hebben! anders werkt het niet) een verzoek om de inhoud van die pagina eraan toe te voegen:

HTML:
<bla bla bla html>
<!-- hier moet je menu -->
<?php include ( 'navigatie.html' );
<bla bla meer html>

Vervolgens wordt de inhoud van navigatie.html letterlijk ipv de <?php ?> tags geplakt. Dan hoef je alleen die file nog aan te passen.

<!--hier moet je menu --. snap ik niet, komt toch via include. En, kan navigatie gewoon PHP? Dat kan.

Nog een vraagje. kan ik alles eigelijk op 1 pagina houden? al uitgezocht. De teksten include.

Laatst bewerkt:
Het is gelukt, alleen nog een probleempje. Ik wil het erg netjes houden dus doe het in mappen, Bijv heb ik een onderwerp op de website in een mapje. bijv. contact zo heet het mapje. in mijn index bestand zet ik <?include ( 'contactmenu.php' ) ?> daar in staat
Contact
Info

het onderwerp Website bestaat ook. dus ook in de index staat <?include ( 'websitemenu.php' ) ?> in dat bestand staat
Index
Hoe ontstaan enz.

Maar dan druk ik op contact. dan kom ik in het mapje contact/contact.php. als ik bij die pagina op home druk krijg ik : contact/index.php dan denk je dan zet je er ../ voor. maar als ik op index ben doet ie dat ook en loopt ie daar niet goed, betekent het dat ik dan verschillende menus moet doen. of allebestanden in 1 map ? of een andere oplossing ?

Hoi Kickboy,
Heel goed, alles netjes opbergen in herkenbare mapjes!. :thumb:
Om zowel op de index-pagina als op een andere pagina goed terecht te komen via de include voor de navigatie, kan je gewoon de absolute verwijzingen opnemen, dan gaat het altijd goed. Dus in de navigatie.htm komt iets te staan als:
HTML:
<p>Menu:</p>
<ul>
     <li><a href="http://www.mijnDomein.nl/index.php">Home</a></li>
     <li><a href="http://www.mijnDomein.nl/contact/contact.php">Contact</a></li>
     <li><a href="http://www.mijnDomein.nl/ontstaan/ontstaan.php">Hoe ontstaan</a></li>
     <li><a href="http://www.mijnDomein.nl/toekomst/toekomst.php">Naar de toekomst</a></li>
</ul>
Voor inbouwen van submenu's geldt hetzelfde: gewoon het complete pad opgeven, dan kunnen ze niet van het rechte pad af. :)

Doet ie het dan naar wens?
Met vriendelijke groet,
CSShiunter

je kan ook ingewikkeld doen zoals ik heb gedaan :)

ik heb een variabele $path aangemaakt en die als het ware voor de rest van mijn link geplakt
op de pagina waar ik mijn menu include zet ik dan de uitbreiding vna het pad in de variabele $path
dus als het gaat om een pagina die in een mapje zit zet ik in die file $path = ('../');

volledige links gebruiken is wel een stuk makkelijker hoor :)
het enige voordeel dat je hebt op mijn manier is dat je het compleet offline (in een localhost) kan testen.

anyway veel suc6 :)

Hee allemaal,

Erg bedankt, De volledige link had ik al in gedachte, maar mieschien was er een andere optie. Ik ga nu de volledige pad invoeren. Jullie horen nog wel of het is gelukt.

Chris.:)

Ahh, Niet gelukt.

Menu bestand.
HTML:
<a href="http://www.christix.nl/g-h/v1/index.php">~Home</a>
<br /><a href="http://www.christix.nl/g-h/v1/overons.php">~Over GreenHabbo</a>
<br><a href="http://www.christix.nl/g-h/v1/werknemers.php">~Werknemers </a><br>

Als ik op home druk op pagina : www.christix.nl/g-h/v1/habbo/iets.php
krijg ik www.christix.nl/g-h/habbo/index.php

Links zijn goed. Wat het probleem nu is. Weet ik niet.

Laatst bewerkt:
heb je geprobeerd je cache te legen en te refreshen?
soms kan dat helpen

EDIT: ik kan iets.php ook niet vinden
weer weggehaald?

Laatst bewerkt:
Hoi kickboy en ook tiran818,
Inderdaad, iets.php is er niet.
Ik heb iets.php maar eens opgevat op de manier van Anykey. :D!:D
Met lege cache:
  • Als ik vanuit een anypage.php op index.php klik ... komt netjes de index.php tevoorschijn.
  • Als ik vanuit index.php op een anypage.php klik ... kom ik op de anypage.php uit.
  • En als ik vanuit anypage.php naar anotheranypage.php klik ... kom ik daar ook op uit.
Ergo: mooi, alles werkt (evt. intussen, via de redirect op http://www.christix.nl/g-h/)! :)
Nog problemen dan?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Waar kan ik cache verwijderen dat is toch internet tempory files ? Als dat het was, Werkt het nog niet.

naar mijn weten wordt de cache automatisch geleegd bij het verwijderen van de browsegeschiendis
ik gebruik echter alleen FireFox dus k weet niet zeker of dit ook zo werkt bij Internet Explorer of andere browsers

Hoi Kickboy,
Hé, ik schijn met toch vergist te hebben toen ik zei dat alles werkte. Sorry! Waarschijnlijk bij mijn check toevallig alleen maar geklikt op dingen die goed gingen! :o
Er gebeurt nu in het menu (het woord "Code" hieronder moet je wegdenken, dat is alleen om de lettertjes mooi onder elkaar te krijgen!):
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]~Home -> ~Over GreenHabbo  : goed | en terug: ~Over GreenHabbo  -> ~Home: goed
~Home -> ~Werknemers       : goed | en terug: ~Werknemers       -> ~Home: goed
~Home -> ~Wat is Habbo     : goed | en terug: ~Wat is Habbo     -> ~Home: fout
~Home -> ~Hoe ontstaan     : goed | en terug: ~Hoe ontstaan     -> ~Home: fout
~Home -> ~Wat zijn credits : goed | en terug: ~Wat zijn credits -> ~Home: goed

~Over GreenHabbo -> ~Werknemers      : goed | en terug: ~Werknemers       -> ~Over GreenHabbo: goed
~Over GreenHabbo -> ~Wat is Habbo    : goed | en terug: ~Wat is Habbo     -> ~Over GreenHabbo: fout
~Over GreenHabbo -> ~Hoe ontstaan    : goed | en terug: ~Hoe ontstaan     -> ~Over GreenHabbo: fout
~Over GreenHabbo -> ~Wat zijn credits: goed | en terug: ~Wat zijn credits -> ~Over GreenHabbo: goed  [/SIZE][/FONT]
De "interne links" van bestanden in de Habbo-map onderling gaan wel goed.
En het menu vanuit de pagina "~Wat zijn credits" is ook goed.
  • Dan denk ik dat in de pagina's "~Wat is Habbo" en "~Hoe ontstaan" de verwijzing naar het php-bestand met het menu niet goed is.
  • Als je daar exact dezelfde verwijscode in zet als in de pagina "~Wat zijn credits", is het probleem dan opgelost?
PS: als je op de index.php even in de <style> in de <head> toevoegt: table { margin: 0 auto; } staan de gele notitie-velletjes ook in Firefox e.a. browsers in het midden.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Notitievelletjes? WTF XD Snap niet wat je bedoelt.

Maar ik ben zelf fout geweest. als IK en jullie goed hadden gekeken was ik erg dom geweest, Ik had in Wat is habbo en hoe is het ontstaan <include ( 'bestaandnaam.php' ) ?> Vergeten, Dan doet ie het niet hé, maar ik dat nu veranderen.

Hoi Kickboy,
Notitievelletjes? WTF XD Snap niet wat je bedoelt.
Mmm, zonder wtf had het ook wel gekund, toch? :rolleyes:
Maar ik bedoel dit:
[smallimg]http://developerscorner.nl/csshunter/images/habbo.png[/smallimg]
en dit:
[smallimg]http://developerscorner.nl/csshunter/images/habbo2.png[/smallimg]
... en dat kan dan voor alle gele blaadjes tegelijk in de <style> in de <head> goed gezet worden.

als IK en jullie goed hadden gekeken was ik erg dom geweest, Ik had in Wat is habbo en hoe is het ontstaan <include ( 'bestaandnaam.php' ) ?> Vergeten
O.k., blij dat het lek gevonden is. Maar ook als wij héél goed kijken, kunnen we niet zien welke php-code er in een php-bestand staat. :p
Dat is juist het kenmerk van php: de bezoeker ziet alleen het resultaat, en niet de opdracht. :)

Met vriendelijke groet, wtf!
CSShunter

Laatst bewerkt:
Aha, Sorry voor Wtf. Dat bedoel je. Dat ga ik veranderen.

maar dit snap ik niet

O.k., blij dat het lek gevonden is. Maar ook als wij héél goed kijken, kunnen we niet zien welke php-code er in een php-bestand staat.
Dat is juist het kenmerk van php: de bezoeker ziet alleen het resultaat, en niet de opdracht

Nog een vraagje, in het mapje wil ik de menu include, zit een mapje terug. Als ik .../mapje/bestand doe werkt het niet. hoe moet ik dat doen ?

maar dit snap ik niet

Quote:
O.k., blij dat het lek gevonden is. Maar ook als wij héél goed kijken, kunnen we niet zien welke php-code er in een php-bestand staat.
Dat is juist het kenmerk van php: de bezoeker ziet alleen het resultaat, en niet de opdracht
Ik bedoel dit:
  • ik heb een php-pagina, dat is dit voorbeeld 1.
  • ik heb nog een php-pagina, dat is dit voorbeeld 2.
  • die pagina's lijken als twee druppels water op elkaar: exact hetzelfde!
  • ook als je in je browser de broncodes bekijkt van deze twee, zie je precies hetzelfde: deze code.
Toch wordt in voorbeeld 1 een bestand opgehaald van een heel andere plek op de server dan in voorbeeld 2. :)
  • In de php-bladzij die op de server staat voor voorbeeld 1, staat als verwijzing:
    <?php include("regeltje.txt"); ?>
  • In de php-bladzij die op de server staat voor voorbeeld 2, staat als verwijzing:
    <?php include("images/regeltje.txt"); ?>
Maar in de pagina die je op internet bekijkt, merk je daar niets van: de "P" van PHP betekent "preprocessing", d.w.z. "vooraf verwerken". Alles is door de server in elkaar geplakt, voordat de pagina naar de bezoeker verstuurd werd. Dus in de uiteindelijke pagina kan je helemaal niet meer zien wat waarvandaan komt.
- Daarmee kan je ook van een foute php-verwijzing wel het resultaat zien op de pagina, maar vaak niet wat dan precies die fout in de opdracht was.

Nog een vraagje, in het mapje wil ik de menu include, zit een mapje terug. Als ik .../mapje/bestand doe werkt het niet. hoe moet ik dat doen ?
Bij "../../../../include-menu.php" of zoiets raak ik altijd de tel kwijt. ;)
Maar als je altijd het complete pad opgeeft, zou er niets mis mogen gaan:
  • <?php include("http://www.jedomeinnaam.nl/mapje/mapje/menu.php"); ?>
Net zoals je in het menu ook steeds "absolute verwijzingen" (met het complete webadres) hebt gemaakt. Dan maakt het niet uit, of je nu 3 of 30 mapjes ver weg zit.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan