(opgelost) Vraag over resolutie en achtergrond (blogspot)

• Onderwerp starter Onderwerp starter UB35
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

UB35

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2010
Hallo allemaal,

Ik wil mijn eigen achtergronden in Blogger plaatsen en dat lukt wel, alleen wat op mijn scherm geweldig lijkt ziet er bijvoorbeeld op de laptop niet uit omdat het beeld herhaald wordt/de verhouding anders is.

Ik wil graag een achtergrond/blog die bij elke resolutie of beeldformaat netjes te lezen is, zonder herhaling of afsnijden van het plaatje. En zonder dat - bij een kleiner formaat - de tekst onleesbaar wordt omdat hij uit het midden gaat. De tekst moet dus centraal in de achtergrond blijven (omdat tegen het midden van de achtergrond de tekst goed leesbaar is)

Hoe doe ik dat het beste? Of is dat teveel gevraagd?? En voorbeeld van wat ik tot nu toe heb is hier te zien: www.probeerhtml.blogspot.com (Ja, hier test ik al mijn HTML enzo voordat ik mijn echte blog verpruts. ) Maar dit is dus hoe het niet moet: verklein je de browser dan loopt de tekst naar links, waardoor het onleesbaar wordt. En op een pc met een ander beeldscherm dan het mijne zie je óf de achtergrond herhaald worden, of afgesneden...Overigens is het plaatje hier ook al afgesneden want rechtsonder ligt een potlood dat niet te zien is.

Is het instellen van procentuele hoogte/breedte een oplossing? En zo ja, hoe doe ik dat?

Met vriendelijke groet

UB35

Laatst bewerkt:
Pfff...ik zit hier al dagen mee te knoeien en ineens ben ik er grotendeels (denk ik):

background-position: center; helpt in elk geval om de tekst leesbaar te houden ook op een kleiner scherm/browser. De tekst schuift nu niet meer op.

ik moet nog testen hoe het werkt op een kleiner scherm en andere beeldverhoudingen, maar misschien was dit al wel de oplossing...

Hallo en nogmaals welkom :)

Het is onmogelijk om de hele afbeelding in alle resoluties te tonen. Voornamelijk omdat de verhoudingen nooit helemaal hetzelfde zullen zijn, waardoor je 'n 'lachspiegel'-effect zal krijgen.
Je kunt wel de omlijsting in vier delen splitsen die dan elk aan 'n kant worden gezet en net zo breed/hoog worden als nodig is, maar dat is best 'n ingewikkelde techniek. Bovendien is het lastig ze goed op elkaar aan te laten sluiten. Dus als je hiermee tevreden bent, zou ik het zo laten.

Ik meen me te herinneren dat je ook graag het potlood onderaan zou zien. Je hebt nu in je background staan: center center. Als je dat verandert in center bottom, wordt de background van onderaf neergezet en zie je dus altijd het potlood. Wel valt er dan natuurlijk iets aan de bovenkant weg.
Je kunt in plaats van bottom ook bijv. 10px, of 20% opgeven. Het beste kun je er even mee spelen, dan merk je het snelst hoe dit werkt.

Okee, dank je wel!! Ik denk dat het meeste dan wel opgelost is. Hoop ik! Ik ga nog even uitproberen wat je voorstelde.

Nog wat mosterd na het toetje? ;)
Op deze site zit een achtergrond die mee-dimensioneert met het beeldscherm- en window-formaat.

In plaats van een echte achtergrondfiguur (die altijd 1 op 1 getoond wordt en geen opgegeven maten kan hebben; noch in px, noch in %), zit er hier een "pseudo-achtergrond" in.
D.w.z. er is een voorgrond-figuur gemonteerd in een aparte <div> ("laag", wilde ik bijna zeggen), waarvan de maten zich aanpassen aan het venster.
Er zitten wel vrij veel beperkingen aan vast. Dit leent zich bv. niet voor een site met in hoogte heel verschillende pagina's (tenminste niet als het een foto- of schilderij-afbeelding is). Met gesplitste en op elkaar aansluitende, rekbare background-images zoals Goeroeboeroe aangaf, kan dat wel. *)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

*) Daarmee kan je zelfs hele in breedte varierende ladenkasten bouwen, die zich altijd naar het scherm voegen (trek maar bij deze aan de zijkant van een verkleind venster). In feite een toepassing van de CSS-schuifdeuren (Sliding Doors of CSS).

Bedankt voor de extra tips. Ik denk dat het als oplossing voor mij nog ietsje te ver is, maar dat geeft niet, ik vind het sowieso interessant om iets te leren.

Ik ben gewoon stapje voor stapje aan het prutsen totdat ik heb wat ik wil. En dan uiteindelijk zal ik HTML ook wel snappen. :)

Voorlopig ben ik tevreden met hoe de achtergrond nu werkt. Opgelost dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan