• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combinatie SOM, GROOTSTE en voorwaarde-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

M3NGI3

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2009
Geachte leden,

Ik zit met een probleem:

Ik heb zoals bijgevoegd bestand twee tabbladen:
Ledenadministratie om mensen aan toe te voegen of gegevens te wijzigen
Scoreadministratie om scores toe te voegen aan mensen die bij ledenadministratie staan
(Scoreadministratie bevat dropdown gebaseerd op Ledenadministratie)

In de Scoreadministratie wordt gewoon elke keer bijgehouden wanneer er een score binnenkomt van één van de leden.

Wat ik graag zou willen is dat ik van al die scores op Scoreadministratie een formule op tabblad Ledenadminstratie krijg die de som van de 6 hoogste scores berekent PER LID. En dan kan ik uiteraard in de volgende kolom het gemiddelde van deze 6 hoogste scores berekenen zodat er een ranglijst uit getrokken kan worden van de leden met de hoogste gemiddeldes van de 6 beste scores.

Het lijkt mij dat er een combinatiemogelijkheid moet zijn van de SOM-functie en GROOTSTE-functie met een soort zoek of als functie maar ik vind hem maar niet.

Ik hoop dat het duidelijk is en anders hoor ik het graag.

Bijlagen

Probeer deze eens.

In E2:
Code:
=SOM(GROOTSTE(ALS(Scoreadministratie!$B$2:$B$24=A2;Scoreadministratie!$C$2:$C$24);RIJ($1:$6)))
na kopiëren vanaf hier, druk F2, em afsluiten met Ctrl+Shift+Enter, en GEEN Enter.
daarna doorvoeren naar onderen.

Een mogelijke aanpak in bijlage. Eigenlijk ben ik nog een stapje verder gegaan, in cel H1 van blad "Ledenadministratie" kun je kiezen of je de zes beste, of de vijf beste, of zeven beste etc.. wil.

Bijlagen

Oplossing

Een mogelijke aanpak in bijlage. Eigenlijk ben ik nog een stapje verder gegaan, in cel H1 van blad "Ledenadministratie" kun je kiezen of je de zes beste, of de vijf beste, of zeven beste etc.. wil.

Dit is precies wat ik bedoel en die verwijzing naar een onafhankelijke cel om het aantal hoogste scores variabel te houden is een geniaal idee.

Kan echter de formule niet uitpluizen behalve dan dat het een matrixformule betreft maar in ieder geval harstikke bedankt! :thumb:

De formule is voor 95% identiek aan die van Harry in post #2. Om dit soort formules te begrijpen, kun je best met de knop "Evaluate Formula" een paar keer de formle doorlopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan