• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum niet mee veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hi.
Als ik de functie =today() neerzet krijg ik mooi de datum van vandaag in de cel.
Als ik dan dit opgeslagen document de volgende dag open komt weer de datum van die dag erin te staan.

Hoe kan ik voorkomen dat de datum dan steeds word aangepast?
Ik wil dus dat de datum van de eertse erin blijft staan en niet steeds word aangepast.

Is dat mogenlijk?

Hoe kan ik voorkomen dat de datum dan steeds word aangepast?

Hmmm... wat denk je van de mogelijkheid om deze gewoonweg in te tikken ipv met een functie??? Ik denk óf te simpel óf je vraag is niet compleet...

Groet, Leo

P.s. En als je het sneller wilt, kan je gebruik maken van de shortcut Ctrl + ; (puntkomma)

Laatst bewerkt:
Je zult VBA moeten gebruiken, of je gebruikt CTRL + ; om de cel te vullen met de huidige datum.

Het is de bedoeling dat de datum automatisch in het document komt.
Het bestand krijgt met het opslaan ook de datum (uit de datumcel) in de naam.
met vba is geen probleem alleen weet ik niet welke code ik daarvoor moet gebruiken.

Plaats de volgende code in ThisWorkbook:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
If Sheets("blad1").Range("A1") = "" Then
Sheets("blad1").Range("A1") = Date
End If
End Sub

Het bestand krijgt met het opslaan ook de datum (uit de datumcel) in de naam

Ook al heeft Ron321 je nu al een oplossing geboden, dan ben ik nog wel nieuwsgierig hoe je de stelling in je quote hebt opgelost...

Groet, Leo

Ook al heeft Ron321 je nu al een oplossing geboden, dan ben ik nog wel nieuwsgierig hoe je de stelling in je quote hebt opgelost...
Groet, Leo

Nou eigenlijk nog niet opgelost(blond):o

Het zit wat ingewikkeld in elkaar en ik kom er niet uit....

Ik heb een sjabloon(A) die ik gebruik om een nieuwe sjabloon(B) mee aan te maken voor iemand anders.
Die ander gaat deze sjabloon(A) invullen per dag en dat word dus iedere dag een nieuw .xls bestand.
Deze .xls bestanden moeten dus op het werkblad de datum van aanmaken krijgen en mogen na heropenen op een andere dag niet veranderen.

Moeilijkheid is dus dat de code al in het eerste sjabloon(A) moet worden gezet zodat
ze later ook in de .xls bestanden komen.

Dmv geposte oplossingen (daarvoor mijn dank) word er bij het eerste Sjabloon(A) al een datum geplaats en er zal dus later op de .xls bestanden ook de datum van vandaag niet komen...

Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk verteld heb want ik vind het iewat ingewikkeld verhaal:o

Vrouw, (so hé... dat klink denigrerend op deze manier!) plaats ff een bijlage en je wordt vast verder geholpen. Dan ben je al je problemen in 1 klap kwijt.

Groet, Leo

Hallo vrouw (vreemde begroeting trouwens),

Ik zou het via een omweggetje doen.
De cel selecteren en dan 'Plakken Speciaal' - waarden

of datzelfde via een macro
Code:
 Range("A1").Select
    Selection.Copy
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False

Op deze manier pas je (eenmalig die formule Vandaag() aan in een waarde.
Spectaculair is het niet, maar het werkt volgens mij wel.

Succes:thumb:,

Groetjes,
Ger

@ gGerretje
Vermijd Select, Selection, Activate in je code omdat dit in 99% vd gevallen overbodig, vertragend en verwarrend is.
Om een formule om te zetten naar een waarde volstaat deze
Code:
Sub tst()
   [A1].Value = [A1].Value
End Sub

Laatst bewerkt:
Hallo Rudi,

Bedankt voor je tip.
Ik zal hem zeker in gedachten houden.

Groetjes,
Ger

Heren bedankt voor jullie input maar ook zo lukt het niet.
Lees nog een mijn berichtje van 5 posting terug eens door....

Kort samengevat.
  • SjabloonA sla ikzelf op ZONDER datum in de cel maar met de code zoals eerder aangegeven.
  • Dmv SjabloonA word SjabloonB aangemaakt en daar komt dat door de code een datum in de cel want die was immers leeg.
  • De gebruiker van SjabloonB krijgt dus nooit een andere datum in de cel meer te zien.:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan