• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voedselgenerator help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

uithuizen2

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2009
onwaar cellen negeren

hallo,

ik ben bezig om voor scouting een voedselgenerator te maken maar ik stuit op ene probleem.
ik ben al best ver gekomen.
maar het is zo dat je kan invullen welke maaltijd je wil.
en op het tabblad avondmaaltijden staat dan wat je nodig hebt per maaltijd maar de maaltijden die niet gegeten worden daar komt te staan onwaar.
en nou moet het dus niet zo zijn dat als je de boodschappen lijst hebt dat er dan overal tussen onwaar komt te staan .
maar dat alleen de ingredienten van de desbetrefende maaltijden er komen te staan.
maar dit kan elk kamp weer anders zijn.
en elke maaltijd heeft een ander aantal ingredienten dus al je stampot eet heb je bv 5 en met bbq bv 20 dus het kan ook niet zo zijn dat
je dan een aantal hokjes overhoud en dat je dan gaat filteren enz.
ik hoop dat iemand mij kan helpen.
ik heb het bestand erbij gezet.
het gaat om de gekleurde tabbladen de rest heb je nodig.
en er zitten opmerkingen bij lees deze ook goed want daar staat alles wat beter uitgelegd
je moet nog niet letten op het uiterlijk en alles want dat doe ik later.

groeten Jos

ps sorry voor alle onderstaande berichten maar deze zijn van mijn vorige vraag ik mocht niet 2 berichten plaatsen.
maar moest alle inhoud verwijderen en mijn nieuwe vraag erin zetten dus vandaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
please kan iemand mij helpen het liefst zo snel mogelijk.
als je een beetje meer verstand van excel hebt dan kan het volgens mij niet zo moeilijk zijn.
laat sowiezo even een berichtje achter aub.
want als niemand het weet dan moet ik het maar anders gaan maken..
Jos,

Binnen een half uur na de eerste plaatsing zo'n herinnering brengt weinig handen op elkaar. :(

Laatst bewerkt:
Binnen een half uur na de eerste plaatsing zo'n herinnering brengt weinig handen op elkaar
Het duurt minstens 3 kwartier voordat je het bestandje goed bekeken hebt.:eek:

Er staat nl zoveel op dat in eerste instantie niets met de vraag te maken heeft.
Hou de gegevens altijd kort en bondig.
Dan weten de helpers naar welke rij/kolom/cel ze moeten kijken.

Hier een poging tot eerste aanzet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
zou jij voor mij een opzetje kunnen maken
Dat heb ik toch al in reactie #4 gedaan?

Probeer eerst eens alle tabbladen de zelfde layout tegeven.
bv.
In kolom A van alle tabbladen de artikelen
In kolom B van alle tabbladen de volwassenen.
In kolom C van alle tabbladen de jeugdleden.
In kolom D van alle tabbladen de aantallen
enz
Als je dit hebt gedaan worden de formules in de totaal tabbladen wat overzichtelijker.
Anders moet je voor elk tabblad een andere formule maken.
Dat is dus onnodig moeilijk doen. :thumb: :thumb: :thumb:

het maakt me niks uit als het wat meer werk kost.
Als het toch niets uitmaakt als het wat meer werkt kost waarom dan alles automatiseren want:

kijk zo als ik het nu heb zo wil ik het graag houden.

In deze layout valt er geen brood mee te bakken.
Mijn persoonlijke mening: het is een bijeen gegooide hoeveelheid gegevens waar totaal geen eenheid en logica in zit

Ik heb je al enkele formules gegeven (tabblad 'boodschappen lijst') maar ik zie daar niets van terug, want je begrijpt ze niet.
Dan kunnen er misschien nog wel meer formules voor je gemaakt worden maar als ik de formules zie die je nu gebruikt ben ik bang dat je er dan helemaal niets meer van begrijpt.

En niets is zo vervelend als een programma moeten beheren waarvan je de formules niet begrijpt.

Bekijk anders de (gratis) cursus op http://gratiscursus.be eens.
Daar zul je een hoop van leren. :thumb:

Succes verder met je programma, maar helaas zonder verdere hulp van mij. :(

Ok dan nog een poging
In ‘blad6’ moet je dus alle artikelen zetten en alle supermarkten met alle prijzen.
Dus bv keuze uit 200 producten (even vlot geteld) en 3 supermarkten dan moet je dus 600 prijzen invullen!!

Uitleg formule cel E5 (het bereik zul je zelf moeten aanpassen.)
Code:
=INDEX([COLOR="Red"]Blad6!$B$2:$C$15[/COLOR];MATCH([COLOR="SeaGreen"]C5;[/COLOR][COLOR="RoyalBlue"]Blad6!$A$2:$A$15[/COLOR];0);MATCH([COLOR="Purple"]B5[/COLOR];[COLOR="Sienna"]Blad6!$B$1:$C$1[/COLOR];0))

Blad6!$B$2:$C$15: Het bereik waar alle bedragen staan.

C5: Het produkt wat je zoekt
Blad6!$A$2:$A$15: regel waar je gaat zoeken naar product

B5: De winkel waarnaar je zoekt
Blad6!$B$1:$C$1De kolom waar je gaat zoeken naar de winkel.

Om de producten er automatisch in te zetten heb je matrix formule nodig die ik niet kan maken. Iemand anders misschien??
Mijn suggestie: Zet alle producten er in dan via vertikaal zoeken (zie cel D5 voor de formule) het aantal opzoeken.
Dan een filter zetten op de kolom met aantallen en dan filtreren op alles groter dan nul.

Uitleg vertikaal zoeken
Code:
=VERT.ZOEKEN(C6;broodmaaltijd!$A$9:$T$23;20;0)

C6 zoekitem
broodmaaltijd!$A$9:$T$23 zoekbereik
20 welke kolom moet worden weergegeven.
0 alleen kijken naar exacte zoekitem.

tabblad: boodschapenlijst
Cel: D6

Jij bent niet degene die verplaatst. Het blijft dus gewoon hier.

@uithuizen2 je leest niet. Ik heb gezegd dat beide vragen overeenkomen. Als je je oorspronkelijke vraag in deze topic heb verwijderd kan je dat wederom weer aanpassen. Je maakt er een puinhoop van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan