upnp/port forwarding met 2 routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

SteveZ

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2013
Hallo!

Ik heb een netwerkprobleem met gamen. Ik krijg namelijk altijd een foutmelding "strict NAT, uPnP malfunctioning". Ik ben er bijna zeker van dat dit voorkomt dat ik met mijn vrienden kan gamen. (Waarschijnlijk omdat we geen connectie kunnen vormen peer to peer?)

Ik heb verder gezocht hoe dit op te lossen is, namelijk met port forwarding. Ik begrijp alleen hoe port forwarding werkt met een wifi modem. Helaas komt de internet van een wifi-loos modem via een wifi router. Ik zou niet weten hoe ik de router&modem zou moeten configureren om de port forwarding of uPnP correct te laten werken. Kunnen jullie me er een handje mee helpen? Alvast bedankt!

Info:
DSL-verbinding van Online
Windows 8
Windows firewall / Avast! antivirus
Mijn modem: THOMSON ST706
Mijn router : Conceptronic C54BRS4 Broadband Router

Spellen waarbij de verbinding in conflict is: Torchlight 2 en Warframe (P2P multiplayer?)

Laatst bewerkt:
jammer genoeg is je "modem" ook een router. In principe zou UPNP aanzetten in de conceptronic en deze in de DMZ zetten op de thompson moeten werken. Helaas heb ik geen idee wat er mogelijk is op die thompson dozen

Dank je wel voor de snelle reactie. Het upnp aanzetten was geen probleem, maar het in de DMZ zetten.. ik heb geen idee hoe dat op de Thomson moet.

Ik heb wat rondgegoogled en ik zie dat versies geleverd door "t-online" vaak nogal moeilijk doen. Als er een forum is voor je specifieke provider zou ik ook zeker daar even kijken

M.b.t. portforwarding: Je moet 2x portforwarden, in beide routers.
a. Eerste wat je moet doen is portforwarding instellen in de Conceptronic. Als je daar toch op ingelogd bent, kijk meteen even na welk WAN/Internet ip-adres die heeft en schrijf het op. Dat adres zal een 192.168.1.x ip-adres zijn of een 192.168.2.x ip-adres.
b. Tweede wat je moet doen is bedraad verbinden met een van de LAN poorten van de Speedtouch.
Daarop inloggen, en portforwarding instellen naar het ip-adres dat je bij a. hebt opgeschreven. Algemene handleiding: hier
PS: Het zou kunnen zijn dat je op de ST706 niet (zoals in de handleiding) moet inloggen via http://192.168.1.254 maar via http://192.168.2.254 of via http://192.168.2.1

Tijs.

Dank je voor de youtube video! Dat heeft duidelijk gemaakt van wat mijn situatie is. Ik heb Online als internet provider en Thomson ST706 wordt/werd standaard geleverd als modem.

M.b.t. portforwarding: Je moet 2x portforwarden, in beide routers.
a. Eerste wat je moet doen is portforwarding instellen in de Conceptronic. Als je daar toch op ingelogd bent, kijk meteen even na welk WAN/Internet ip-adres die heeft en schrijf het op. Dat adres zal een 192.168.1.x ip-adres zijn of een 192.168.2.x ip-adres.
b. Tweede wat je moet doen is bedraad verbinden met een van de LAN poorten van de Speedtouch.
Daarop inloggen, en portforwarding instellen naar het ip-adres dat je bij a. hebt opgeschreven. Algemene handleiding: hier
PS: Het zou kunnen zijn dat je op de ST706 niet (zoals in de handleiding) moet inloggen via http://192.168.1.254 maar via http://192.168.2.254 of via http://192.168.2.1

Tijs.

Ik heb dit gisteren al geprobeerd, maar helaas geen positieve resultaten.

Laatst bewerkt:
Geholpen, nog niet opgelost. :P Ik zat afgelopen half uur uit te zoeken hoe ik de modem in bridge mode kan zetten, alleen om achter te komen dat Online dit heeft beperkt en de optie heeft verwijderd. Dus ik ben nu bezig met het uitvogelen van port forwarding tussen de 2 routers met behulp van de handleiding die Tijs heeft gepost.

Andere mogelijkheid (slimmer, omdat je op de Online routermodem zo min mogelijk wilt veranderen/instellen) is om de Conceptronic om te bouwen naar accesspoint/switch. Dus (zeg maar) de Conceptronic in bridging modus te zetten(!)

Natuurlijk kun je ook even kijken hoe het werkt met router-na-router zoals je nu hebt (zie mijn vorige posting). Mocht dat niet lukken, dan zou ik je aanraden om dat ombouwen te gaan doen, waarvan hieronder de instructies.

Wat je moet doen is het degraderen van je Conceptronic router naar accesspoint/switch ipv. draadloze router
Zorgt ervoor dat je weer 1 thuisnetwerk hebt [netwerk Thomson] ipv. 2, zoals nu [netwerk Thomson en netwerk Conceptronic.]
(Grote) voordelen:
a. Portforwarding alleen nog nodig in de Thomson, niet ook in de Conceptronic.
b. Alle apparaten zitten in 1 ip-thuisnetwerk ipv. 2 ip-thuisnetwerken, dus delen van printers/media/etc. gaat soepel.

Hieronder instructies.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Conceptronic zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Thomson. En daarna de Conceptronic via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Thomson verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Thomson moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Thomson, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Thomson aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Conceptronic router:
Je kunt daarna je Conceptronic router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Thomson). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Conceptronic van de Thomson.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Conceptronic, dus met een netwerkkabel.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Conceptronic, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Conceptronic.
5. Zet DHCP serving uit op de Conceptronic.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Conceptronic uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Conceptronic een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Thomson, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Thomson. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Thomson als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Als je twijfelt, geeft de Conceptronic dan een ip-adres dat eindigt op .253
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Thomson al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Conceptronic.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Conceptronic bedraad met een LAN poort van de Thomson.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Thomson ipv. de Conceptronic.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Conceptronic nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Conceptronic].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Conceptronic zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Thomson.
Je hebt dus de Conceptronic als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

sommige providers hebben hun rotzooi zo pot dicht zitten dat je het nooit voor elkaar krijgt... heb jaren met KPN het zelfde probleem gehad.
mocht van hun ook een eigen router aanschaffen en configureren, maar als er dan andere services niet werkte waren hun niet verantwoordelijk... en dat dan vervolgens je geen TV en telefoon hebt is best vervelend.

btw... respect voor die uitgebreide uitleg dnties!

Laatst bewerkt:
@Tijs. mooie werklijst.

Hoop echt dat het werkt, maar zoals de TS aangeeft heeft hij online als provider. Wat ik begrijp van posts op het internet heeft online alles uit de router gesloopt. Zelfs port forwarding werkt vaak niet eens. telnet is gedisabled, dmz is eruit gesloopt, switch mode is eruit gesloopt etc. etc. Stel dat mensen ook echt wat willen doen met hun internetverbinding...

Dank je wel voor de eenvoudig te volgen werklijst Tijs! Helaas moet ik nu werken en kan ik het pas vanavond uitproberen..

De beperkingen van Online opgenoemd door wampier kloppen denk ik allemaal. Er is wel een "Toegewezen spelen & toepassingen" sectie waarbij je kan port forwarding hebt, maar of het werkt heb ik nog niet veel van gemerkt..

Ik kom hier na werk op terug.

@wampier: Met mijn laatste instructie doe je er in ieder geval alles aan om (voor wat betreft eigen apparatuur) zo transparant mogelijk te zijn. En gegeven dat portforwarding/upnp ihkv. gaming en ip-camera's etc. een steeds algemener gegeven is kun je dan tenminste de provider onder druk zetten om wat meer mogelijkheden open te zetten.
Overigens is het zo dat (naar mijn idee) juist portforwarding niet (meer) geblokkeerd wordt in routermodems bij de diverse providers, maar natuurlijk zouden er nog wel 'probleemgevallen' kunnen zijn bij enkele providers.

Tijs.

Nou Tijs ik had bij mijn ouders een router van KPN (een thomson) en die had alleen UPNP voor games en een aantal voorgedefinieerde poorten voor in hun ogen veel voorkomende spellen (uit het jaar 2005 ofzo... prutsers) maar die kon je vervolgens niet aan een intern IP koppelen

@DijsnK: Tsja, ik praat over mijn ervaringen in de loop van de tijd, en daar horen geen routermodems bij van de begintijd van ADSL Internet in NL. :D
Per slot zijn in de loop van de jaren bijna overal de routermodems vervangen door nieuwere types, ook om sneller (ADSL-)Internet te kunnen bieden.

Tijs.

nee ik bedoel dat de spellen je via hun web interface kon portforwarden waren games uit 2005... de router zelf was 2011 ofzo...

@DijsnK: Ik vermoed dat (99% zeker) die Applications/services van 2005 te wijzigen waren op een zodanige manier dat je ermee je je eigen gewenste poorten kon laten portforwarden...

Tijs.

zou best kunnen, konden ze mij niet uitleggen in ieder geval...
maakt ook niet meer uit... woon inmiddels op mijzelf en heb nu een Ubee van Ziggo

HET WERKT! Bedankt iedereen voor de tips, kennis en zelfs een hele dummy-guide. Jammer dat op deze site geen like buttons zijn. :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan