Keuzelijst filteren uit andere keuzeleijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rene71

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2012
dat je een Keuzelijst kan filteren aan de hand van een andere keuzelijst (CascadingComboBoxes)
die techniek heb ik al eens toegepast

maar is het ook mogelijk om dat om te draaien

zeg : filter cmbo1 met de waarde van cmbo2
of andersom
filter cmbo2 met de waarde van cmbo1

ik zou dit willen doen aan met
in mijn geval pakbonnen

ik geef nu eerst het RelatieID op dan filter ik daarop alle Ordernummers
en in een Subformulier filter ik dan weer op de Ordernummer de ProductieID

zo wordt het lijstje in formulier afgewerkt

kan het ook dat wanneer ik het RelatieID nou niet opgeef maar meteen een Ordernummer
dat de velden voor de RelatieID ingevuld worden

of mischien nog gekker

uit het Subformulier wanneer ik daar dan eerst het ProductieID kies, dat de velden in het hoofd formulier gevuld worden

als dit mogelijk is hoe doe je dat dan :rolleyes:
of is daar een voorbeeldje van te vinden :)

Niet om het een of ander, maar wat zie je dan in je formulier? Meestal begin je top-down te filteren, dus eerst de hoofdwaarde (=relatie) en dan zie je de orders die bij die relatie horen. Bij mij zie je in het subformulier niks voordat je een relatie hebt gekozen, wat mij bijzonder logisch lijkt. Als ik vanuit Orders wil werken, dan gebruik ik daarvoor het formulier Orders. Overigens heeft elke order maar één klant, dus als je een zoekvak of keuzelijst (met invoervak) maakt waarin je de order opzoekt, ben je er toch ook?

in dit formulier heb ik de Relatie gegevens opgehaald uit de combobox Ordernr stap1
dit laat op het formulier ook de klant gevens zien in de velden klant en CP
en nu wordt daar dus de ProductieID uit gefilterd voor stap 2
maar kan je dit ook omdraaien zodat je eerst stap2 doet
en dat dan de gegevens Ordernr Klant en CP worden ingevuld

zodat je je dus kunt kiezen hoe je begint in je formulier
wordt wel lastig omdat er een filter bij ProductieID zit die zou dus later moeten gaan filteren als het Ordernr bekend is

hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel

maar wat jij zegt heb je gelijk in
vroeg het me af of het mogelijk was
en zo ja hoe dan :) of is daar een voorbeeld van ?
of hoe noem je het dan reverse cascading combobox ?

pb003.png

of hoe noem je het dan reverse cascading combobox ?
Dat is zoiets als een regenbui die van de straat naar de wolken valt :D. Gaat niet lukken; een keuzelijst afhankelijk maken werkt nu eenmaal altijd vanuit een complete lijst naar een deel van de lijst. Jij hebt nu geen lijst (formulier is leeg) dus daar valt niks uit te halen, of in jouw geval: toe te voegen.
Ik zou in jouw geval ook helemaal geen subformulier gebruiken; voegt toch niks toe. Maak een keuzelijst, dan kan het wel.

ik heb even zitten zoeken meet google op onder andere reverse cascading combobox
en de meningen zijn er flink over verdeeld

ik zet het idee even op de plank misschien voor in de toekomst
:thumb:

Getrapte keuzelijsten werken echt alleen van boven naar beneden. Bedrijf --> meerdere clusters --> meerdere afdelingen --> meerdere teams --> meerdere subteams --> werknemers etc. Uiteindelijk vind je dan één persoon. Die ene persoon kun je nooit omgekeerd met keuzelijsten pakken. Hooguit kun je een keuzelijst maken met alle personen, waar je er één van kiest. Vanwege de afhankelijkheden in de structuur weet je dan gelijk van die persoon alles: het team, de afdeling, het cluster en het bedrijf. In mijn voorbeeld dan. Dat heeft niets te maken met omgekeerde keuzelijsten, maar gewoon met het invullen van de reeds bekende gegevens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan