• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekbutton aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

elloco

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2007
Hallo, ik ben nog steeds bezig met mijn data bestand, ik wil graag een zoekoptie invoeren .

Nu heb ik op dit forum een code gevonden, zie hier:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/154705-zoekknop-in-excel

Ik heb het in mijn bestand geplaatst in het werkblad Invulblad.

De bedoeling is dat als ik op het zoekknop klik dat ik in het blad Gegevens cliënten alle gegevens kan opzoeken.

Maar eventueel mag ook op het blad Gegevens cliënten de zoekbutton daar aangemaakt worden.

Hoe dan ook de vba code geeft een fout aan, ik begrijpt het niet, misschien dat iemand ziet waar de fout in de code zit en mij kan helpen.

Bekijk bijlage Kopie databestand.xlsb

Bedankt alvast.

Laatst bewerkt:
Verander de code eens in:
Code:
Private Sub CommandButton3_Click()
Dim c As Range
   Set c = Sheets("Gegevens cliënten").Cells.Find(Application.InputBox("Geef de te zoeken tekst op: ", , , , , , , 2), , , xlWhole)
   If Not c Is Nothing Then
      Application.Goto c, True
   Else
      MsgBox "Tekst niet gevonden"
   End If
End Sub

Mooie code om een blad te doorzoeken. Mogelijk nog iets in te korten door

Code:
Set c = Sheets("Gegevens cliënten").Cells.Find(InputBox("Geef de te zoeken tekst op: "), , , xlWhole)

@VenA;

Misschien wel, maar Ts wil zoeken op tekst, dan verkies ik application.inputbox boven inputbox. ;)

Ook wel weer vreemd dat je getallen in kan vullen in de inputbox terwijl er duidelijk een 2 staat voor tekst.
Normaliter zou je dan 1+2 moet schrijven voor Type.
Andersom wil niet;
Een 1 voor getallen, en je kan geen tekst invullen in de inputbox.

Laatst bewerkt:
HSV mooie code, zoekfunctie werkt prima, maar is het ook mogelijk aan te passen? zodat ik ook op datum en postcode kan zoeken, dus ook cijfers in te geven in plaats van alleen tekst

HSV het is opgelost ik heb jou code en die van VenA samengevoegd en nu werkt het zoals ik het wil.

Beiden heel erg bedankt, ik hou deze draad voorlopig nog even open mogelijk kom ik met nog meer hulpvragen.

Heren, ik kan nu op tekst en op nummers zoeken maar niet op datum, bijvoorbeeld 12-8-2014.

Kan de formule aangevuld worden ?, en als het ook mogelijk is een code invoeren voor bijvoorbeeld nog een keer achter elkaar zoeken, stel dat er 4 x een heer dat Ruud heet in de database, dan kan je klikken in de zoekfunctie op volgende en dan ga je dus naar het volgende Ruud.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest, en ook dat wat ik wil mogelijk is.

Code:
 Set c = Cells.Find(InputBox("Geef de te zoeken tekst op: "), ActiveCell, , 1, 2, 1, 1)

HSV, ik heb je code erop geplakt:

Dim c As Range
Set c = Cells.Find(InputBox("Geef de te zoeken tekst op: "), ActiveCell, , 1, 2, 1, 1)
If Not c Is Nothing Then
Application.Goto c, True
Else
End If
End Sub

Echter hij doet het niet en geeft aan : tekst niet gevonden.

Kan je zien wat ik fout doe.

Sommige heb je met een extra spatie staan (zoals "Maria ").
In onderstaand bestand heb ik dit aangepast (misschien zijn er nog wel een aantal).

Bijlagen

HSV, heel erg bedankt voor je ondersteuning, het lijkt of ik zeurpiet ben, waarschijnlijk ben ik het ook :)

De button is het nog niet wat ik wil.

De formule welke je hebt ingebouwd doet het nog niet wat ik in gedachten heb.

Zie mijn bestandje welke ik hierbij toevoeg, kijk naar:
Blad gegevens client
C 19 Cees met een hoofdletter
D 19 Cees Jansman
E 19 27-12-15

Om te beginnen als je klik in het zoekbutton op cees, dus zonder hoofdletter, dan wordt het niet gevonden, code van VenA vindt het wel.
Als je Cees Jansman intikt kan hij het wel vinden maar moet het ingetikt worden met hoofdletters, tik je alleen Cees dan vind hij de heer Cees Jansman niet.
Zoekbuttom kan ook geen tekens vinden vandaar dat de datum van 27-12-15 ook niet gevonden wordt.

Het probleem kan opgelost worden met het knop zoeken van excel zelf:
Zoeken kan ook met CTRL + F ga naar opties en vink Identieke celinhoud af

Maar met een button zou het ideaal zijn en minder handelingen uit te voeren.

Heer HSV mocht het niet kunnen wat ik wil dan is dat niet anders, maar ik waardeer zeer u inspanning om mij te helpen.

Bekijk bijlage Kopie databestand (3).xlsb

Verander de code eens in:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim c As Range
zoek = Application.InputBox("Geef de te zoeken tekst op: ", , , , , , , 2)
   If zoek Like "##-##-####" Then
     Set c = Cells.Find(CDate(zoek), ActiveCell, xlFormulas, 1, 2, 1, 0, , True)
   Else
     Set c = Cells.Find(zoek, ActiveCell, xlFormulas, 1, 2, 1, 0, , True)
   End If
   If Not c Is Nothing Then
      Application.Goto c, True
   Else
   End If
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan