asus a7n8x en asus fx5200

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stigter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 jul 2001
Berichten
1.940
eindelijk na veel gezeur toch mijn nieuwe moederbord.
zie hier
Toen bleek dat ook mijn oude geforce 2 heel erg hard nodig aan vervanging toe bleek.
het moederbord startte geeneens op met die kaart.

Een nieuwe asus fx5200 gekocht met 128 mb ddr geheugen.

Alles werkte goed, behalve het beeld met opstarten. Dat was niet scherp (nou nog niet) maar zodra windows is opgestart alles oke.

Gisteren even lekker lopen rommelen in de bios.. Dacht dat ik toch vrij ervaren was daarmee (zie eerdere posting)

Kreeg opeens melding dat er een fout was opgetreden en dat ik opnieuw op moest starten. (in windows) Zogezegd zo gedaan, alleen geen beeld meer..
Balen natuurlijk, andere monitor erop, geen beeld, vandaag nieuwe videokaart gehaald, (garantie) nog steeds geen beeld.

Toen maar dat hele K@Tzooitje weg gebracht. Weten jullie wat de diagnose was? Je hebt een verkeerde biosflash gedaan, er zit geen bios meer op.. Nu wordt de kaart opgestuurd naar de fabrikant, en werk ik weer met het oude zooitje..

Ik weet 1 ding zeker, ik heb absoluut niet geflashed.

Nu de eigenlijke vraag:
Heeft er iemand al ervaring met dit soort foutjes van asus? (geen bios meer) en doet de fabrikant moeilijk? Ik heb hier dus 1 gb aan werkgeheugen en een processor liggen die ik nu niet gebruik.

Weet iemand hoe ik bios of monitor zo instel dat ik ook een scherp beeld heb met opstarten?

Ondertussen heb ik wel het kookpunt bereikt, (moet telkens alles opnieuw installeren omdat er te veel hardware veranderd is) dit schiet ook niet echt op en heb ondertussen ruim 500 euro uitgegeven. Dan moet het WEL werken!!
 
Laatst bewerkt:
Bios weg.

Een bios verdwijnt niet zomaar.

Ik heb ook ooit na een crasch (was overigens een ECS bordje) een soort gelijk probleem gehad maar het resetten van het bios ("Clear Cmos"via een jumpertje op het mobo) was genoeg.

Nogmaals het bios verdwijnt niet zomaar het kan wel in de war geschopt worden door foute hardware (CPU, Videokaart of geheugen).

Je zegt dat je hebt lopen rommelen in je bios.

Heb je aan de perfomance opties gezeten (oftewel heb je de cas/ras instellingen veranderd? )

Indien je die te snel insteld dan kun je dergelijke problemen verwachten.

Aangezien je mobo nu bij de winkelier ligt kun je nu geen Bios reset proberen maar laat je in ieder geval geen verkeerde flash in de schoenen schuiven want dat dient de winkelier aan te tonen.

Overigens zijn instellingen als de scherpte van het beeld niet in het bios in te stellen.

Je kunt hooguit instellen dat je videokaart een PCI of AGP bus gebruikt, evt. de aparture size opgeven, de snelheid van de AGP bus instellen, en dat direct draw aan of uit moet staan.

Er kunnen meer opties zijn maar die hebben betrekking op de instellingen die ik net noemde.

Een verkeerde bios instelling lijkt mij niet waarschijnlijk.

Suc6
 
Ik weet het echt niet.
heb een asus videokaart gekocht, dat zou goed moeten samen werken met de asus moederbord.

Bij Asus kunnen ze toch zien dat ik niet geflashed heb?
cas/ras instellingen??

Ik heb met de fsb en multiplier lopen spelen.. Maar dit zou niet uitmaken. Resetten heb ik natuurlijk als eerste gedaan.

Ook de voeding eruit, andere erin werkte niet.
 
Fsb en MP

Misschien weet je het volgende al lang maar voor de duidelijkheid.

Heb je die FSB dan niet te hoog ingesteld?

Een kleine verhoging zou in principe niets uit mogen maken maar bedenk wel dat iedere MHz. waarmee je de Fsb verhoogt vermenigvuldigd word door waarde van de Multiplier.

Voorbeeld: indien je een CPU hebt met een MP van bv. 20 dan zal een verhoging van de Fsb met 2 MHz., de CPU 40 Mhz. sneller laten lopen.

Zo kun je al snel een te hoge waarde instellen en de boel beschadigen.

Met de Cas / Ras optie kun je snelheid instellen waarmee het geheugen wordt aangesproken.

Meestal is dat 2,5 - 3 voor standaard DDR geheugen.

Snellere varianten zijn er ook bv. Corsair maakt dit soort modules.

Nou ja, je kunt nu slechts wachten op de oplossing die je leverancier aandraagt.

De hardware die je gebruikt hebt moet idd. gewoon kunnen samenwerken.

Suc6
 
ja/nee
wellicht dat ik de fsb te hoog heb ingesteld, maar het lijkt mij niet dat dan me bios kaduk moet zijn.

Ik heb 333 mhz geheugen, de videokaart moet geschikt zijn tot 400 mhz en processor is een athlon xp 2400 througbored B. (=266 mhz)

Ik heb juist voor dit bord gekozen omdat het overklokken ondersteund en ook die mogelijkheden heeft.

Ik had de ddr geheugen op agressive staan, dan kan je er niets meer aan veranderen. Dat draaide (niet lang in ieder geval) nog onder de 166 mhz (x2, maar dat hoef ik je denk ik niet te vertellen)

Er zit niets anders inderdaad op dan te wachten wat Asus ervan zegt.

Ik heb vaker lopen spelen met fsb en mp, maar als er iets niet werkte was een bios reset voldoende. Nu niet dus. Lijkt mij gewoon een fout in het mobo.
 
kick

Niemand ervaring met de garantie van Asus?
 
Gelukkig heeft TQC op mijn aandringen toch besloten mij een nieuw mobo te geven en hoef dus niet te wachten op de afhandeling van Asus.

Gelukkig is het uiteindelijk eind goed, al goed:)
 
Eind goed al goed.

Gelukkig is het uiteindelijk eind goed, al goed

Zeg dat pas als het systeem uiteindelijk werkt. :)

Suc6
 
TQC zal de hardware nu installeren..............
dat is naar mijn mening niet zo bijzonder, maar goed, zij staan erop...
Ach als alles dadelijk goed werkt, wat zeur ik dan nog:D
 
Na veel telang wachten (ik ben onwijs ongeduldig) heb ik eidnelijk me nieuwe bordje..
Wel de nieuwste versie, dus geen 2 kleuren meer voor de ddr rammetjes. Wel ondersteund (dual channel)

Ga maar eerst eens genieten en dan kijk ik wel tot hoever ik kan klokken....
 
Laatst bewerkt:
je hoort het vaker, het zogenaamde death on save and exit syndroom bij dit bordje. pcsies hetzelfde als wat jij hier beschrijft. instellingen in bios veranderen wat resulteerd in dode bios chip. de conclusie die de winkel trekt kan kloppen want daar lijkt het ook op daar het simpel met een hotflash of opsturen naar flashbios.org te verhelpen is. zelf heb ik er gelukkig geen last van gehad. a7n8x deluxe rev. 2.0
 
Geplaatst door zeeland174
je hoort het vaker, het zogenaamde death on save and exit syndroom bij dit bordje.

Damned, dus ik mag eigenlijk niet meer in bios komen..

ik heb nu volgens aida
BIOS Eigenschappen
BIOS Type Award
Award BIOS Type Phoenix-Award BIOS v6.00PG
Award BIOS Boodschap ASUS A7N8X2.0 ACPI BIOS Rev 1003
Datum Systeem BIOS 03/19/03
Datum Video BIOS 03/20/03

ik had rev 1004 volgens mij.

Dus goed opletten?!
 
is niet iets waar je zelf wat aan kan doen, de een heeft er wel last van de ander niet.
 
ik heb juist dit mobo gekocht omdat het overklokken hier goed wordt ondersteund..

Als het dan telkens een verrassing word of hij het doet na save en exit... wel spannend:D
 
ik draai nu (nog) op 133 mhz.
ik zit net in pcmark te kijken naar info en daar lees ik dit.

Manufacturer: AMD
Family: Duron(tm)
Internal Clock: 1.95 GHz
Internal Clock Maximum: 2.93 GHz
External Clock: 133 MHz
Socket Designation: Socket A
Type: <unknown>
Upgrade: ZIF Socket
Capabilities: MMX, CMov, RDTSC, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE
Version: AMD Athlon(tm) XP
CPUID: 0x00000681

Betekent dat dat de processor op max 2.93 ghz kan worden gezet?

Mijn bios moet ik nog even uitvinden, maar als ik hem op user defined of agressive zet kan ik met stapjes van 1 mhz mijn cpu harder laten draaien... (gaat de rest dan ook harder?)
 
of je proc max op die snelheid kan lopen weet ik niet, zal waarschijnlijk hoogste mp en hoogste fsb zijn.

alleen je mem gaat mee met de fsb d8 ik, de agp en pci kun je apart instellen of vastzetten op default waarden
 
Nou dat komt goed uit dan..
mijn geheugen moet kunnen draaien op 166 (x 2), volgens mij moet mijn videokaart max 400 aankunnen.

Dus alleen nog uitvinden hoe ik me pci apperaten dan "locken" ('t is alleen maar een modem voor het geval de kabel eruit vliegt;) )

Dat zou wel erg makkelijk verdiend zijn toch? Als de processor tot 3 ghz aan zou kunnen?!!?
Heb hele mooie temperaturen vind ik zelf, en deze mogen bij een overklok best wat hoger zijn...

Weet jij toevallig ergens te staan hoe amd xp de fsb en multiplier heb staan? (website)


bedoel 133 x 15 = amd xp 2400
133 x 10 = amp xp 1500

Etc...
 
heb ff gegoogeld maar kon zo snel geen site vinden met een overzicht.

als ik het goed begrepen heeft dan is normaal gesproken pci= 0,5 x agp.
 
PCI Locken

Dus alleen nog uitvinden hoe ik me pci apperaten dan "locken" ('t is alleen maar een modem voor het geval de kabel eruit vliegt )

Vergis je niet....

Je IDE aansluiting (Harde schijf) is in principe ook een PCI bus.

Je schijf zal dus ook mee moeten kunnen.

Misschien is mijn reactie overbodig maar beter 1 reactie te veel dan te weinig.. :)

Mvg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan