nutteloze bestanden opsporen/verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kreemers

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2000
Berichten
632
hallo,
is er een programma weer mee ik loze of nutteloze bestanden die nergens bij horen mee kan opsporen en verwijderen.

zo ja, waar kan ik dit gratis downloaden.

ik heb windows '98 sec.
 
ALs je 't gaat gebruiken en je bent een relatieve "leek" op dit gebied, lees dan vooral dit ook even!
 
ik heb op " dit" geklikt en het bericht gelezen - daar staat alles in het nederlands terwijl ik regclaener heb met alles engelstalig voor alle duidelijkheid - is er ook een NL versie??

BIJ
tools
-registry cleanup - 4 mogelijkheden = OLE cleaner/orphan file reference finder/automatic registery cleaner/do them all

BIJ
options -resistery cleanup -
method/ automatic of manual
backups - don't create any backups of create only one backup file

BIJ
OLE cleaner - normal of powerfull

BIj
select - all -none- inverse-mark selected-highlight marked lines

dit staat bij mij in de werkbalk oa. in regcleaner.

welke kan ik nu het beste nemen . en welke kan ik verders het beste actief hebben staan in de werkbalken
(zie bovenstaande)

verder een werkbalk met software - startup list - uninstall menu - file types-new file - shell extensions - backups

wat kan ik doen met all deze mogelijkheden en wat vooral niet doen. hoe weet ik dus hier wat ik wel niet kan verwijderen.

het is misschien veel gevraagd maar met de juiste uitleg ben ik, maar vooral vele anderen goed geholpen.

bedankt voor de moeite en uitleg.
 
ik heb op " dit" geklikt en het bericht gelezen - daar staat alles in het nederlands terwijl ik regclaener heb met alles engelstalig voor alle duidelijkheid - is er ook een NL versie??

Ja, ga in Regcleaner naar "Options" - "Language" - "Select Language". dubbelklik daar op "Dutch"

Je kunt het beste en als leek eigenlijk alleen "Tools" - "Registry Cleanup" - "Do Them All" doen

Veilig, je kunt alle entries die hij op deze manier vindt verwijderen :)


software - startup list - uninstall menu - file types-new file - shell extensions - backups

Software: hier kun je zien welke software er op je PC geinstalleerd is

Startup List: hier kun je zien wat er mee opstart tijdens het opstarten van je PC

Uninstal Menu: werkt hetzelfde als Configuratiescherm - Software (programma's/games verwijderen)

File types: hier staat een rij met extensies, zoals .txt / .doc en de meeste die er zijn

New File: niet veel bijzonders


Shell Extensions: geen idee, ga hier maar niet rommelen

Backups: hier staan de backups die Regcleaner maakt. Mocht je een entry verwijdert hebben die uiteindelijk toch NIET wegmocht, kun je die weer terug zetten met deze backups :)
 
Laatst bewerkt:
H@NsiePanzzzer

het zal je wel niet verwonderen, maar hij vond er een kleine 38

er stond ook een vinkje bij 1 reserve kopie maken - dit dus zo laten als ik het goed begrepen heb.
of is het zoals jij al schrijft - wat hij hier vindt kan je veilig verwijderen.

bedankt voor de uitleg nogmaals toppie.
 
38 valt nog wel mee hoor :)

Je mag ze inderdaad allemaal verwijderen.

ik zou DiskCleaner ook uitproberen. (link in eerste post in dit topic van mij ;))

Graag gedaan btw :D
 
zou je me alle ins en outs van dit progje kunnen vertellen.
wat moet je aan klikken en wat doet het precies ( ook dit is weer een engelstalig prog)
en als het progje klaar is wat zie je dan / wat gebeurt er of at moet je dan doen.

alvast bedankt wederom.
 
In je vraag heb je het over nutteloze bestanden.
RegCleaner ruimt het register op, maar voor overbodige bestanden heb je iets meer nodig.
Ik gebruik naast RegCleaner ook EasyCleaner (gratis programma) dat je hier kunt downloaden.
Naast het opruimen van overbodige bestanden kun je hier ook het register mee opruimen.
Je kunt dit programma naast RegCleaner gebruiken. Vaak vindt EasyCleaner nog dingen in het register die RegCleaner niet heeft gevonden en omgekeerd.
Bovendien heeft EasyCleaner de ingebouwde mogelijkheid om op Nederlands over te schakelen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
M.b.t. nutteloze bestanden misschien nog het volgende :

als je software deinstalleert en je doet dat op de "nette" wijze, dan zal de de-installer het gros van de bestanden voor je verwijderen. Als niet alles verwijderd wordt / kan worden, wordt dat veelal door de Windows de-installer aangegeven middels een boodschap. Je kan dan handmatig de resterende mappen / bestanden alsnog verwijderen. Als je daarna Regclean draait worden ook de laatst resterende registerverwijzingen geelimineerd.
Als je daarnaast ook nog Schijfopruiming van Windows gebruikt, zal het verwijderen van nutteloze bestanden een "kleine" bezigheid zijn.
 
Geplaatst door kreemers
zou je me alle ins en outs van dit progje kunnen vertellen.
wat moet je aan klikken en wat doet het precies ( ook dit is weer een engelstalig prog)
en als het progje klaar is wat zie je dan / wat gebeurt er of at moet je dan doen.

alvast bedankt wederom.

in DiskCleaner kun je alles aanvinken en klikken op "Clean"

Om elk item te gaan beschrijven is een beetje teveel gevraagd, kijk maar eens hoeveel Items er staan :)

Maar de belangrijkste:

System Temporary Files = de tijdelijke map van je systeem / cache

Temporary Internet Files = hierin worden bestanden opgeslagen van verschillende pagina's die jij bezocht hebt, zodat ze de site sneller kunnen laden

Internet Cookies = als je je bijvoorbeeld inlogt op een site (bijvoorbeeld Helpmij) kan er een cookie worden aangemaakt. In deze cookie staan dan je Nickname en je password, zodat je je niet elke keer als je naar Helpmij gaat hoeft in te loggen

Internet History = Internet Geschiedenis. Klik op de knop Geschiedenis hierboven en je komt in Geschiedenis. Hierin staan alle sites die je afgelopen tijd bezocht hebt

Dit was een beetje het belangrijkste. Ik heb altijd alles aangevinkt staan.

Voordelen van DiskCleaner: klein, makkelijk in gebruik en snel met verwijderen vooral. binnen enkele seconden zijn je Temp mappen geleegd, wat bij EasyCleaner vast wel langer zal duren

@GuusABC: Kun je mij wat meer vertellen over EasyCleaner?
 
Maar wat te doen als je zoals ik bijvoorbeeld "Mijn Postbank" als thuisbankieren-programma draait ?

Ik heb een keer de euvele moed gehad om met een of ander cleanprogje idd. alle tempmappen te schonen, met als gevolg dat ik mijn aanlognummer bij de Postbank ook weer moest gaan opzoeken in de een of andere ordner in de een of andere kast... ;) . Normaliter hoef ik alleen maar een wachtwoord in te voeren................
 
Geplaatst door H@NsiePanzzzer

@GuusABC: Kun je mij wat meer vertellen over EasyCleaner?

Als ik zo je beschrijving van DiskCleaner lees doet dit programma hetzelfde als de optie Overbodige bestanden opruimen van EasyCleaner. Daarin kun je ongeveer dezelfde mogelijkheden aanvinken als jij aangeeft voor DiskCleaner.
Voordeel van EasyCleaner is dat het een alles-in-een-pakket is. Naast de al genoemde Registercleaner heeft het ook een mogelijkheid om dubbele bestanden op te sporen, het ruimteverbruik van je harde schijf te tonen, te laten zien wat er allemaal opstart (net als msconfig, alleen geeft dit programma meteen aan wat er verdacht uitziet in die lijst) en nog zo het een en ander aan handige zaken.
Ik kan je dit programma van harte aanraden.

Guus.
 
Geplaatst door gast0225
Maar wat te doen als je zoals ik bijvoorbeeld "Mijn Postbank" als thuisbankieren-programma draait ?

Ik heb een keer de euvele moed gehad om met een of ander cleanprogje idd. alle tempmappen te schonen, met als gevolg dat ik mijn aanlognummer bij de Postbank ook weer moest gaan opzoeken in de een of andere ordner in de een of andere kast...

In dat geval moet je het Cleanprogramma zo instellen dat het de cookies met rust laat.
Om je cookiesmap overzichtelijk te houden kun je hier het programma Cookie Manager downloaden (gratis).
Daarmee kun je heel eenvoudig instellen welke cookies bewaard moeten blijven en welke verwijderd moeten worden. (Zie screenshot.)
Het programmaatje kan zo ingesteld worden dat het bij het opstarten getoond wordt. In het midden zie je dan de nieuwe cookies. Cookies die je wilt bewaren verplaats je naar het linker venster en cookies die je weg wilt gooien naar het rechter venster.
Cookies die je naar het rechter scherm stuurt worden in het vervolg altijd automatisch verwijderd, zowel uit de map Cookies als uit de map Temporary Internet Files.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc


Als ik zo je beschrijving van DiskCleaner lees doet dit programma hetzelfde als de optie Overbodige bestanden opruimen van EasyCleaner. Daarin kun je ongeveer dezelfde mogelijkheden aanvinken als jij aangeeft voor DiskCleaner.
Voordeel van EasyCleaner is dat het een alles-in-een-pakket is. Naast de al genoemde Registercleaner heeft het ook een mogelijkheid om dubbele bestanden op te sporen, het ruimteverbruik van je harde schijf te tonen, te laten zien wat er allemaal opstart (net als msconfig, alleen geeft dit programma meteen aan wat er verdacht uitziet in die lijst) en nog zo het een en ander aan handige zaken.
Ik kan je dit programma van harte aanraden.

Guus.

Ik heb al zoiets, het heet "System Mechanic 4". Vindt ook Duplicate Files, ofwel dubbele bestanden, heeft een Registercleaner (al vertrouw ik die niet helemaal).

Ben tevreden met DiskCleaner en SystemMechanic, werken samen perfect. Alsnog bedankt voor je uitleg. Nu ik me bedenk dat de trial van System Mechanic over 2 weekjes afloopt, zal ik eens kijken naar EasyCleaner :)
 
Geplaatst door H@NsiePanzzzer
heeft een Registercleaner (al vertrouw ik die niet helemaal).

Registercleaner van EasyCleaner heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd.
Alleen even oppassen met deze 4 knoppen (zie screenshot). Als je hierop klikt worden internetgeschiedenis, cookies etc. direct gewist zonder eerst een zoekvenster te tonen zoals bij de andere opties.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Sorry ik was iets te onduidelijk: Als ik er iets mee verwijder gebeurd er niet iets vreemds ofzo maar wel toevallig dat hij altijd dezelfde vind :rolleyes:

Ik denk zelf dat het programma gewoon wat registersleutels aanmaakt die hij laat vinden door de cleaner zodat ze ook weer kunnen zeggen dat ze een regcleaner erop hebben zitten :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan