Probleem Zonnet ADSL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Berichten
5.555
Beste Helpmijers,

Sinds ik ADSL Budget van Zonnet heb gebeurt het met enige regelmaat dat de verbinding ineens verbroken wordt of bij opstarten niet aanwezig is. Soms helpt een herstart en soms herstelt de verbinding zich na een tijdje (half uur of uur) vanzelf, maar meestal is het enige dat helpt het deïnstalleren en opnieuw installeren van de modemsoftware (modem heeft geen reset-mogelijkheid).
Volgens de klantenservice van Zon lag dit aan mijn firewall (ZA) en zij gaven mij het onzinnige advies om in plaats hiervan Ad-aware te gebruiken.
Dus ben ik zelf maar eens gaan zoeken naar wat de oorzaak zou kunnen zijn. Inmiddels weet ik het volgende:

- Besturingssysteem (Win 98SE) werkt perfect na een schone herinstallatie en het installeren van alle updates. Ook alle overige software werkt probleemloos.
- Machine is geheel vrij van spyware en virussen (gecheckt met Ad-aware, Spybot S & D, HijackThis, AVG virusscanner en Trend Micro virusscan, alles met laatste updates.).
- Om zeker te zijn dat noch de firewall noch de virusscanner dit probleem veroorzaakt, heb ik de computer een dag laten draaien zonder deze bescherming (uiteraard na alle belangrijke info gebackupped en verwijderd te hebben). Ik heb deze programma's hiervoor compleet gedeïnstalleerd. Ook toen werd de verbinding enkele malen verbroken, dus ik kan met zekerheid zeggen dat het niet aan de firewall of de virusscanner ligt.
- Alle overige controles (register, systeembestanden, stuurprogramma's) geven aan dat alles in orde is.
- Winsock fix uitgevoerd, maar daar zat het probleem blijkbaar niet; ook hierna bleef de verbinding af en toe uitvallen.

Mijn vraag is nu: Hoe groot is de kans dat het toch aan mijn computer ligt en hoe groot is de kans dat de fout bij Zonnet of Versatel ligt.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Beste Guus,

zeer waarschijnlijk ligt het niet aan je pc, kijk maar eens
in de diverse adsl-forums op zonnet.nl, dan kun je zien dat heel veel adsl klanten van Zon last hebben van uitvallende verbindingen.
Als ik jou was zou ik dus niet teveel sleutelen aan m´n
pc.

Janus
 
Die threads op Helpmij en op het Zonnet forum heb ik inderdaad gelezen.
De klachten die de mensen daar uiten zijn identiek aan de mijne. Zij schrijven daarin dat ze hun modem moeten resetten om weer verbinding te krijgen. Omdat mijn modem geen resetmogelijkheid heeft, zit er voor mij dus niets anders op dan de modemsoftware opnieuw te installeren.
In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Ik heb de klantenservice van Zonnet gemaild over dit probleem, en voor het geval ik weer een mail met een onzinnig advies krijg of een mail met het antwoord dat het probleem bij mij ligt, kan ik ze in ieder geval op die threads wijzen.

Guus.
 
Kun je dan niet softwarematig resetten?

Voer daarvoor in het meu start => uitvoeren het commando winipcfg uit. Selecteer je ethernetkaart en kies voor 'alle vrijgeven' en daarna voor 'alle vernieuwen'.

Misschien dat dat wel werkt, zonder herinstallatie.
 
Heb dit even geprobeerd en dat blijkt te kunnen.
Ik heb echter nog niks gereset, omdat ik sinds vanochtend nog geen problemen heb ondervonden.
Misschien is Zonnet het probleem aan het oplossen (ik denk nog steeds dat de fout daar zit).
Mocht de verbinding er echter weer mee ophouden, dan zal ik dat eens proberen.
Kun je me overigens eens vertellen wat er precies gebeurt als ik op "alle vrijgeven" en "alle vernieuwen" klik? Mijn IP adres is altijd hetzelfde. Wordt dit dan veranderd? (Ik weet niet zoveel van al die internettoestanden.)

Guus.
 
Met release wordt aan de ethernetadapter doorgegeven dat de huidige gegevens (ip-adres enz) vergeten moeten worden. Met vernieuwen worden nieuwe (ip)gegevens opgehaald via het aangesloten netwerk (in dit geval de op de adapter aangesloten modem). Daar het ip-adres wat het modem op zich weer ophaalt niet verandert, zul je gewoon weer het oude ip-adres terugkrijgen. Je kunt dit dus gerust doen, de instellingen wijzigen er niet door. Je kunt dezelfde commando's ook meteen uitvoeren zonder eerst het programma op te vragen door het intikken van 'winipcfg /release' en 'winipcfg /renew'.
 
Dank voor de uitleg.
Zodra mijn verbinding weer weg is zal ik het eens zo proberen.
Tot nu toe ben ik echter de hele dag probleemloos online. Ik hoop dat dit komt doordat Zon alles weer in orde heeft gemaakt.

Guus.
 
Geplaatst door hackerfrans
Kun je dan niet softwarematig resetten?

Voer daarvoor in het meu start => uitvoeren het commando winipcfg uit. Selecteer je ethernetkaart en kies voor 'alle vrijgeven' en daarna voor 'alle vernieuwen'.

Misschien dat dat wel werkt, zonder herinstallatie.
Was vandaag weer even mijn verbinding kwijt. Heb het bovenstaande uitgevoerd en hij was weer terug.
Bedankt, Hackerfrans. Dit gaat in ieder geval een stuk sneller dan herinstalleren.

Guus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan