Veranderen bestandsnamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Juudje

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2003
Berichten
21
Ik heb een groot aantal directories met plaatjes en foto's. Velen hebben eenzelfde soort naam. Is er een makkelijke (en vooral snelle) manier om die bestandjes een nieuwe naam te geven. Een soort "Find and Replace" ofzo?
(Afgelopen weekend ben ik bezig geweest ze stuk voor stuk te wijzigen, maar daar werd ik redelijk hopeloos van....)
 
Probeer het eens met de functie Groepsconversie/-hernoeming van IrfanView.
In de bijlage zie je een voorbeeld.
Daarin worden de afbeeldingen img01.jpg, img02.jpg, img03.jpg, etc. omgezet in Afbeelding_001.jpg, Afbeelding_002.jpg, Afbeelding_003.jpg, etc.
De foto's worden hernoemd in de volgorde waarin ze in het linker venster worden gezet.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig!

Het werkt!!! :thumb:
Helemaal geweldig! Dat scheelt me uren werk en verschrikkelijk veel muisklikken!

Hartstikke bedankt!!!
 
IrfanView is niet voor niets één van de meest gebruikte programmaatjes op mijn computer.:)
De mogelijkheden van dit programma zijn eindeloos.
Veel plezier ermee.

Guus.
 
in winXP zit zoiets ook standaard ingebouwd

selecteer een aantal bestanden.
doe dan voor het eerste bestand een naamswijziging en zet hier achter (1).
je kan ook met 15 beginnen ofzo tik er dan (15) achter.
als je nu enter geeft zal winXP het hele geselecteerde rijtje dezelfde naam geven met het volgnummer erachter

hoop dat het een beetje duidelijk is maar het werkt suup
 
Helaas houdt XP de orginele naam niet vast,
Maarrrr, ik heb het via Ifran en vervolgens via Groepshernoeming herbenoemd!
Het was even uitproberen omdat de orginele naam van de foto wilde behouden, anders was al mijn werk voor niets geweest.
Naampatroon: ###-Algemene Naam-$N

dat wordt dan 001-Algemene Naam-pietjeinsneeuw
en hij telt vanzelf door :)
 
Hmmm..

Ik heb het dus net zo gedaan als in de bijlage van Guus werd getoond. Bij mij werkte het helaas niet.:mad:
Ik weet echt niet wat ik verkeerd heb gedaan. :(
 
Kun je aangeven, waar het verkeerd ging, hij begint bijvoorbeeld wel te "lopen"?
Ik heb mijn eigen aantekeningen nog wat aangevuld (zie bijlage) misschien heb je daar iets aan.:rolleyes:
 
bijlage is te groot

bijlage is te groot, hier is de tekst zonder een voorbeeld

### betekend: 001
-Jan05- betekend: hier kun je de algemene naam geven, deze komt overal terug
$N betekend: orginele bestandsnaam houden zonder extensie


aparte map aanmaken waar de foto’s met de nieuwe namen komen te staan, als het gelukt is de orginelen verwijderen uit de (orginele map) en vanuit de aparte map in de orginele map terugzetten.

(De foto’s selecteren die hernoemd moeten worden via toevoegen, of alles toev. Na onderin het goede naampatroon te hebben gegeven, druk op start en je kunt dan het resultaat bekijken.)
 
Ik heb dus add all gedaan. daarna de naam veranderd..
op start geklickt. Ik kreeg een bericht dat het gelukt was. Toen ik het controleerde, hadden alle foto's nog dezelfde naam als voorheen.
 
Misschien dat de volgorde verkeerd om is. Had je nadat je alles had toegevoegd rechtsonderin het naampatroon gewijzigd. (kijk misschien nog even onder hernoemopties, deze staat ernaast) en daarna op start gedrukt, je moet dan zien dat het bestand begint te lopen. successs:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan