easy cleaner

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendricus

Verenigingslid
Lid geworden
4 mrt 2002
Berichten
2.973
Misschien een mooi vraagje voor Guus abc ( en alle anderen natuurlijk):
wat is het nut van de verwijder dubbele bestanden functie in het verder uitstekende progje Easy Cleaner?
Er wordt zo makkelijk gesteld dat deze verwijderd kunnen worden.....Guus zelf waarschuwt er steeds voor!
Bv in mijn muziekbestanden staan soms tracks bewust in twee of meer rubrieken.
Bv ik zie allerlei bestanden die zowel in win/system als in win/system32 staan, dat is toch niet hetzelfde bestand?
Ik sla die knop maar over en gebruik uitsluitend het opschonen van het register en het verwijderen van overbodige bestanden ( nederlandstalige versie idd).
:thumb:
 
Zoals je zelf al constateert, is het lang niet altijd verstandig om dubbele bestanden klakkeloos te verwijderen. Volgens mij stamt dat nog uit het DOS\ Windows 3.0 tijdperk om nauwgezet je schijf te onderzoeken en te verwijderen wat niet echt nodig is. Om maar zo zuinig mogelijk met die dure schijfruimte om te gaan. Met de complexere Windows versies van tegenwoordig is dat zonder hulp van goede programma's niet meer mogelijk. Maar ik sla die knop ook altijd over en verwijder bestanden handmatig voor zover dat te doen is. Staat er toch nog een dubbele? So it be...
 
Het enige nut is inderdaad dat je schijfruimte vrijmaakt; je systeem wordt er niet sneller door of zo.
Je kunt het gewoon af en toe eens draaien. Het verwijderen van dubbele mp3'tjes, filmpjes en dergelijke kan best wat ruimtewinst opleveren en levert geen enkel risico op.
Iets anders zijn systeem-bestanden. De gemiddelde computergebruiker kan daar beter afblijven.
Wil je dat soort bestanden toch verwijderen, dan kun je de volgende vuistregel hanteren.
Voor Windows ME en Windows 98: als het bestand zich in C:\Windows\System\ bevindt en EXACT hetzelfde bestand bevindt zich ergens anders, dan is het bestand in C:\Windows\System\ voldoende en kun je het andere verwijderen. Heeft een programma zo'n bestand nodig dan zoekt het het op in C:\Windows\System\.
Dat geldt dus alleen als de namen identiek zijn. Sommige bestanden zijn wel gelijk aan elkaar maar hebben andere namen - zie bijlage.
Voor Windows 2000 en Windows XP geldt dat zo'n bestand in C:\Windows\System32\ moet zitten.
De reden dat ik afraad om dit soort dubbele bestanden te verwijderen is dat het nauwelijks ruimtewinst oplevert - hooguit een paar MB - en dat je snel iets fout kunt doen.
Het programma maakt dan wel backups, maar je zult maar net iets verwijderen waardoor niets meer werkt; dan wordt het ******* lastig om die backups terug te zetten.:)
En zoals gezegd wordt je systeem er niet sneller van. Daarvoor kun je beter het register regelmatig schoon maken.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Da's nou precies wat ik bedoelde Guus, easy cleaner zou deze mogelijkheid eigenlijk moeten schrappen. Te veel risico'voor de gemiddelde gebruiker en het levert gewoon te weinig op. Ik ga easy cleaner hier ook een mail over zenden.
Btw, voor het overige is het een handig progje. :)
 
Misschien is CCleaner ook een optie, gratis en door meerdere Helpmijers aanbevolen waaronder Buffy.

Info+download: CCleaner
 
Ha! jazeker Geeske, je hebt gelijk. Ikzelf gebruik dat al een heel tijdje en het werkt perfect.
Maar voor wie (ook) easy cleaner wil gebruiken geldt dat je behoorlijk rekening moet houden met de risico's van het verwijderen van die duplicates, verder is het een aardig prog.
Maar nogmaals: ook CCleaner=:thumb:

(toegevoegd): deze site gaat nog wat meer in op het risico van verwijderen van dubbele bestanden: http://www.omewil.nl/tips/easycleaner.html
 
Laatst bewerkt:
Tja. Met versie 2.0 schijnt dat verholpen te zijn ( ik hoop het)
Sommigen zullen ervoor kiezen omdat je mooi kunt zien wat er allemaal overbodig, of dubbel, of verouderd is. Kwestie van smaak.
CCleaner is runnen, twee keer klikken en klaar :8-0:
 
Geplaatst door gezina
Misschien is CCleaner ook een optie
Da's een van de betere tips van dit jaar, Gezina.:thumb: Bedankt!
Voordat ik het programma liet draaien heb ik eerst Windows' Schijfopruiming uitgevoerd, tijdelijke internetbestanden en geschiedenis gewist, Spider gedraaid (om index.dat bestanden te wissen) en daarna EasyCleaner laten lopen.
Daarna vond CCleaner nog zo'n halve MB aan overbodigs - en dat in ongeveer 1/10 seconde.:)
Bovendien is het lekker klein (0,5 MB) en het maakt EasyCleaner, Spider en Cookies Manager (samen 3 MB) overbodig.
Hiernaast heb je eigenlijk alleen RegCleaner nog nodig.
(Misschien kan Mark Loman - de maker van Hitman Pro - iets dergelijks bedenken voor CCleaner en RegCleaner. Dan heb je het perfecte schoonmaak-tooltje.:))

Guus.
 
Zelf gebruik ik die 2 programma's naast elkaar. Bij voorkeur in veilige modus en ik merk dat mijn systemen na een onderhoudsbeurt (Zeg, 1x in de maand) weer lopen als de gesmeerde bliksem.
 
Geplaatst door Sidi
Zelf gebruik ik die 2 programma's naast elkaar.
ik had me nog niet zo verdiept in CCleaner, maar ik zie nu dat het ook het register opschoont.
Is RegCleaner dan nog wel nodig?
(Kan het momenteel niet testen, omdat alles brandschoon is en er niks op te ruimen valt.:))

Guus.
 
Ik heb net ff de drie (easy, reg en Ccleaner) vergeleken. Nadat ik gister wat gespeeld had met QuickTime player -en die weer gedeinstalleerd had, was regcleaner de enige die een lading registerverwijzingen van QuickTime vond!
Een combi van regcleaner en Ccleaner zou misschien idd aardig zijn - easy cleaner hoeft daar denk ik niet bij te horen.;)
 
Geplaatst door hendricus
Een combi van regcleaner en Ccleaner zou misschien idd aardig zijn
Of RegCleaner en CCleaner toevoegen aan Hitman Pro, zodat je een soort super-allesreiniger krijgt. :D

Guus.
 
Kan ook, zolang de progs maar gescheiden blijven bestaan. Ik doe het liever zelf :) :thumb:
 
Eerlijk is eerlijk, heb CCleaner voor het eerst gelezen in een topic van Buffy! :thumb: Ik zelf ben een saaimans in deze. Gebruik nog steeds de ouwe gratis versie van Regcleaner (ook al toen ik nog Windows 98 SE draaide). Na een uninstall van een programma via de gebruikelijke weg zet ik alleen bij dat programma in Regcleaner een vinkje waarvan ik weet dit weg is en vervolgens de loze bestandsverwijzingen laten verwijderen, meer niet. Nooit alles op 'to do them all' zetten, vind ik persoonlijk te riskant. Heb een HD van 16 gig en al sinds de installatie in juli '03 zit ik nog steeds op 13 gig, zal ik toch wel iets goed doen dacht ik!

@ Hendricus, ik denk dat jouw combi best goed is! :thumb:
 
Toch even vermelden:
Ik heb regcleaner al jaren op de 3 pc's hier thuis zitten en al die jaren naar tevredenheid. En speciaal voor Geeske: de enige knop die ik gebruik is: registry clean up -> do them all
:D :D :thumb:
 
Geplaatst door gezina
Nooit alles op 'to do them all' zetten, vind ik persoonlijk te riskant.
Ik doe dat altijd en heb er nog nooit problemen mee gehad.:)
RegCleaner geeft ook altijd aan dat het veilig is om de gevonden entries te verwijderen - ik heb daar tenminste nog nooit zien staan dat het niet veilig is om dat te doen.:)
Geplaatst door Guus abc
Of RegCleaner en CCleaner toevoegen aan Hitman Pro, zodat je een soort super-allesreiniger krijgt.
Ik bedenk net dat ik het zelf dan niet eens zou kunnen gebruiken, omdat Hitman Pro alleen onder XP werkt.:D
Nou ja, met mijn eigen poor man's Hitman Pro ben ik ook meer dan tevreden.:D

Guus.
 
Perfect jouw "poor man's hitmanpro".
Ik heb dezelfde progs, tot aan de AVG scanner toe, alleen doe ik nog altijd alles handmatig. Tja.......;)
 
Geplaatst door hendricus
alleen doe ik nog altijd alles handmatig.
Op deze manier moet je het nog steeds handmatig doen, hoor.:) Het enige wat er gebeurt is dat de programma's gestart worden, zodat je er aan herinnerd wordt ze uit te voeren.
Maar als er een tijdstip is waarop je computer altijd aan staat, is dit een heel bruikbare methode.
Staat je computer op onregelmatige tijden aan, dan kun je in Taakplanner in het menu Geavanceerd aangeven dat je bericht krijgt bij opstarten als er een taak gemist is.
Je moet die gemiste taak dan wel via Taakplanner uitvoeren om dat bericht een volgende keer niet weer te krijgen - zie bijlage.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door hendricus
alleen doe ik nog altijd alles handmatig. Tja.......;)

Ik bedoel dus ook meer dat ik het wel prettig vind om mijn eigen moment daarvoor te kiezen.....;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan