Harde schijf opnieuw indelen(partitioneren)

Status
Niet open voor verdere reacties.

carsten1998

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Berichten
54
Hallo,

Ik wil op mijn laptop mijn harde schijf opnieuw gaan indelen. Het gaat om de volgende laptop: Toshiba Satellite L500. Ik draai een dual-boot met win7 en win8.
In de laptop zit een harde schijf van 300gb. ook heb ik nog een externe harde schijf van 1tb.
Ik heb nu de volgende Setup:

C:\ 200 gb. Windows 7 + programma's + games. (75 gb beschikbaar)
D:\ 60 gb . Data, documenten, foto's en school (40 gb beschikbaar)
W:\ 40 gb. Windows 8 + programma's (10 gb beschikbaar)


op de externe harde schijf is 1 partitie waar een paar films opstaan. hier is nog heel veel ruimte beschikbaar.
-

ik las op internet dat soms de programma's (program files) en de games op aparte partities worden gezet. is dit handig, of moet ik deze gewoon bij windows laten staan.
is het zo als ik een game op een aparte partitie installeer, dat ik deze dan in win7 en in win8 kan installeren. of moet deze dan ook in het register?? ofzo geinstalleerd zijn.?

carsten
 
Sorry verkeerd gelezen, je schreef al over een dualboot.
Groeten,
 
Laatst bewerkt:
Hoi Carsten,

Je kan bij het installeren van een programma meestal kiezen wáár je wil installeren, bv. op D:\program files.
Maar om problemen te voorkomen, zal je dan wel over een extra interne hdd moeten beschikken, of een daarvoor bestemde partitie.
Die moet nl. gewoon mee opstarten, anders krijg je foutmeldingen
Zo hebben mensen met bv een kleine ssd het voordeel dat Windows snel start, maar bijna geen ruimte hebben om programma's te installeren.

Er is ook een register 'hack' voor, maar daar heb je nu niets aan, aangezien alle partities bezet zijn.
 
Laatst bewerkt:
maar is het verstandig om software op een andere partitie dan windows te installeren of moet je het gewoon bij elkaar zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat maakt in principe niet zo heel veel uit, als je maar op genoemde zaken let.
Zodra je bij een installatie aangeeft op bv D:/programm files te willen installeren, stel je op dat moment ook Windows op de hoogte en zal er geen probleem zijn.
Als je Windows partities groot genoeg is, heeft het wel de voorkeur om gewoon de C schijf te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Het opnieuw partitioneren kan maar is meestal met betaalde software.

Bvb: Partition Magic

Mvg gast0187
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan