stuurprogramma probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcgill

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2001
Berichten
234
Omdat ik geen geluid meer heb, wilde ik de driver, van de in het moederbord geintegreerde geluidskaart, opnieuw installeren. Windows XP geeft de volgende melding:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ernstig
Stuurprogramma niet gevonden. Start het systeem opnieuw op en voer installatie opnieuws uit.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit heb ik gedaan, maar ik krijg steeds bovenstaande melding. Dus ik heb in apparaat beheer gekeken, maar er staan geen vraag of uitroeptekens. Toch gekozen voor installatie ongedaan maken en opnieuw opgestart. Nu ziet XP de nieuwe hardware en het stuurprogramma wordt geinstalleerd. Maar nog steeds geen geluid.

Als ik in het configuratiescherm kijk bij Geluiden en apparaten dan staat daar "Geen audio apparaat"

Ik ben het spoor kwijt en zou graag hulp willen krijgen om dit op te lossen.
 
ik heb de nieuwste driver al gedownload, maar precies hetzelfde probleem.
 
Je moet vaak ook eerst de chipsetdrivers, ook wel de moederborddrivers genoemd, installeren, om de audiocontroller in de southbridge te aktiveren, dan de audiodrivers voor de audiocodecchip.
 
Kijk eens met het programma driverguide welke drivers er precies nodig zijn en download deze dan .
De betaalde versie download de benodigde drivers automatisch .
 
Driverguide heeft er wel een paar gecorrigeerd, maar het probleem is er nog steeds.
 
Je moet vaak ook eerst de chipsetdrivers, ook wel de moederborddrivers genoemd, installeren, om de audiocontroller in de southbridge te aktiveren, dan de audiodrivers voor de audiocodecchip.

Met Everest achterhalen om welke geluidskaart het gaat en dan via Google de driver opzoeken. (of de site van de fabrikant raadplegen)

Everest:
http://www.starfix.nl/includes/helpdesk/downloads/everest.php

Tja, daar kun je ook de chipset mee ontdekken.
 
ik heb het probleem nog steeds niet kunnen verhelpen. Wie kan me svp verder helpen?
 
Om welke onboard geluidskaart gaat 't?
Sommige drivers luisteren nogal nauw naar 't referentienummer.
Ben je er zeker van dat de oude zijn gedeïnstalleerd met een 'koude'' opstart?

:)
 
Dual Boot XP Pro en Vista Ultimate (twee verschillende partities)
Probleem doet zich voor in XP Pro.
Moederbord Asus P4P800 SE
Geintegreerde geluidskaart (ac 97)
Driver is van SoundMax (gedownload van de Asus site, nadat de originele driver van de cdrom niet werkte)

Overige info:

Pentium 4, 2,4 ghz
1024 mb intern
256 mb nvidia geforce videokaart
 
Laatst bewerkt:
Installeer eerst deze, reboot, en dan zouden deze na een install moeten werken.

Heb je misschien de audio in de bios uitgeschakeld door die te resetten?
Kijk dat voor de zekerheid nog even na.
 
In de Bios staat het op auto.
Beide tools geinstalleerd. Nadat de pc herstart was kon ik de speakers configureren.Daarna loopt de pc vast. Opnieuw gestart maar nog geen geluid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan