Welke weerstand voor m'n LED/fan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Steve

Inventaris
Lid geworden
28 nov 2001
Berichten
17.993
Ik zie regelmatig vragen voorbijkomen van mensen die willen weten welke weerstand ze nodig hebben om een LED of een fan aan te sluiten op de 5V of 12V van hun voeding. Dit valt te berekenen met een simpele formule:

(geleverde spanning - benodigde spanning) / stroomsterke

De geleverde spanning is de spanningbron waarop je 'm aansluit. Voor LED's is de 5V ideaal, voor fans de 12V. De benodigde spanning is de spanning waarop de LED normaal gezien werkt (variëert, van 1.5V tot 4.5V) of de spanning waarop je de fan wenst te draaien. De stroomsterke is uitgedrukt in Ampère en is bij een LED over meestal 0.01 à 0.05A (10 à 50 mA).
Bij een fan variëert dit sterk, het staat normaal gezien wel vermeld op het stickertje aan de onderkant van de fan. Als je het niet ziet staan kan je ook snel berekenen het vermelde vermogen (in Watt, W) te delen door 12.

De uitgekomen waarde is de weerstand, uitgedrukt in Ohm (&#8486). Vraag in de winkel naar het weerstandje dat de uitgekomen waarde het dichtst benadert. Als je gevraagd wordt welk vermogen de weerstand moet hebben kan je het laagste nemen, een LED trekt namelijk amper iets. Het voordeel is dat een weerstandje met minder vermogen kleiner is.
 
Laatst bewerkt:
simpele rekensom die je zelf mag uitrekenen....


U = I x R

I = U/R (delen)

R = U/R (delen)



U = Spanning

I = Amperé

R = Weerstand


volgens mij klopt de bovenstaande lijst...
vertel me als het niet zo is!!!
 
Ja hoor klopt, maar dat zei Steve dus ook al....
 
Tip voor het kopen van weerstanden, de E12 reeks (standaard) bevat de volgende weerstand waardes:

10 12 15 18 22 27 33 39 47 56 68 82

Dezelfde rij ook: x10, x100, x1000, x10000 enz..

Heb je een weerstand van 512 ohm nodig, pak dan de bovengelegen waarde, in dit geval dus 56x10=560 Ohm.

Heb je weerstanden liggen? De kleurcodes zijn als volgt:

zwart 0
Bruin 1
rood 2
oranje 3
geel 4
groen 5
blauw 6
paars 7
grijs 8
wit 9

De eerste twee ringen geven de E12 waarde aan, de laatste ring het aantal nullen:

560 ohm is dus = groen-blauw-bruin
 
Geplaatst door Jel-St@r
simpele rekensom die je zelf mag uitrekenen....

R = U/R (delen)

vertel me als het niet zo is!!!

even het puntje op de i, dit moet zijn:

R = U/I (delen)

groetjes, Peter
 
Ter info: ik ga de berichten met U=ixr enz weghalen omdat deze offtopic zijn.
 
Door mijn 8 cm fan loopt 57 Ohm maar ik moet er een potmeter voor hebben, en hij moet ook helemaal uit kunnen gaan. Hoeveel ohm heb ik dan nodig?
0-...Ohm?
 
@Sammyboytje1,

Maak even een eigen vraag aan. Deze topic is van 2005 dus best wel oud. Ik sluit hem daarom ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan