Moederbord kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GIAP
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GIAP

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2004
Hoi,

Sinds vanmiddag wil mijn computer niet meer opstarten. :(

Als ik hem aanzet krijg ik geen beeld (no input signal) en de computer laadt niet verder.

De lampjes van mn keyboard gaan wel even aan. Hij laadt ook mn dvd rom drive en mn brander. De harde schijven ratelen ook even maar dan wordt het stil en na een half minuutje gaat het rode lampje uit dat normaal aangaat als de computer laadt. De koeler van de processor draait wel.

Zou mijn moederbord kapot zijn? Iemand enig idee?

Ik heb een P3 550
1 HD 17 GB
1 HD 30 GB
256 RAM

Alvast bedankt!

gr,

G.

Hoi Leoneke,

Bedankt voor je reactie. Nee ik krijg jammergenoeg geen piepjes. Ik heb het vermoeden dat ie ermee kapt voordat ie zijn "opstart test" kan doen.

gr,

G.

Hoi,

Heb nog een paar vragen voor je..

Hoor je wel die ene piep die je normaal krijgt bij het opstarten?
Heb je de laatste tijd nog iets veranderd aan je hardware?
Heb je al geprobeerd in de veilige modus te starten?
En welke OS gebruik je??

Laatst bewerkt:
Heb je een agp (bruin slot) een pci (wit slot)?
Of onboard? (geen aparte kaart).

Je kunt proberen om er voor even een oude pci kaart in te zetten om zo de andere video aansluitingen uit te sluiten.
Haal dan wel de oude kaart eruit.

ik heb laatst nog meegemaakt dat een bios corrupt was geworden (slecht kontakt backup batterij) en dat in de bios de instelling van agp terug was gegaan naar pci.

Met een andere kaart erin heb je waarschijnlijk weer beeld, en kun je de bios controleren.

De meeste pc's starten inderdaad noet door zonder videokaart.

Uitvallende pc

Nog een mogelijkheid is het resetten van je bios.

Hiervoor is een speciaal jumpertje op je moederbord geplaatst (clear cmos).

Even goed zoeken op je moederbord of anders het instructieboekje van je moederbord erbij nemen.

De procedure is als volgt:

Trek de voedingskabel uit de pc en druk voor de zekerheid nog even op de opstartknop. (dit om de condensators te ontladen)

Verzet het jumpertje waarmee je het bios reset, wacht een paar seconden en plaats het terug.

Start de pc opnieuw op en stel het bios opnieuw in.

Suc6

Als je even de koeler erafhaalt en dan aanzet en voel dan aan de koeler of ie in onmiddelijke warmheid komt als dat niet zo is dan is je moederbord ''overleden'' en komt er geen stroom door de processor dat heb ik namelijk nog deze week ook gehad en moest dus ecxht aan een ander moedeerbord denken nu heb ik een asus P4P800S-X Moederbord... Thats it..... RiP Your motherboard...

Moederbord kaal opstarten.(alleen met videokaart)
Dan moet je in ieder geval beeld krijgen van het bios.
Spanning meten op de voeding. (12 en 5 v)
Kijk goed wanneer je de pc aanzet, of de spanning niet wegduikt.
Is de spanning goed, en nog geen beeld, heb je 2 mogelijkheden. Of het mobo, of de videokaart is kapot.

Mvg Patrick

Geplaatst door Paul-RT

ik heb laatst nog meegemaakt dat een bios corrupt was geworden (slecht kontakt backup batterij) en dat in de bios de instelling van agp terug was gegaan naar pci.

Dan moet je toch nog altijd beeld van het bios krijgen?

Mvg Patrick

Geplaatst door leoneke
Hoi,

Heb nog een paar vragen voor je..

Hoor je wel die ene piep die je normaal krijgt bij het opstarten?
Heb je de laatste tijd nog iets veranderd aan je hardware?
Heb je al geprobeerd in de veilige modus te starten?
En welke OS gebruik je??

Hoi Leoneke,

Die ene piep hoor ik ook niet en ik heb niets veranderd in de hardware. In veilige modus opstarten lukt denk ik niet, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Ik draai op xp sp 2.

gr,

G.

Geplaatst door patrickt
Moederbord kaal opstarten.(alleen met videokaart)
Dan moet je in ieder geval beeld krijgen van het bios.
Spanning meten op de voeding. (12 en 5 v)
Kijk goed wanneer je de pc aanzet, of de spanning niet wegduikt.
Is de spanning goed, en nog geen beeld, heb je 2 mogelijkheden. Of het mobo, of de videokaart is kapot.

Mvg Patrick

Hoi Patrick,

Bedankt voor je reactie. Moederbord kaal opstarten, bedoel je dat ik dan mn geheugen strips eruit moet halen? Of moet ik er nog meer uithalen?

gr,

G.

Geplaatst door GIAP
Moederbord kaal opstarten, bedoel je dat ik dan mn geheugen strips eruit moet halen? Of moet ik er nog meer uithalen?
Alleen 1 geheugen reepje, processor en videokaart erin.

Geplaatst door GIAP

Hoi Patrick,

Bedankt voor je reactie. Moederbord kaal opstarten, bedoel je dat ik dan mn geheugen strips eruit moet halen? Of moet ik er nog meer uithalen?

gr,

G.

Geheugen eruit halen zal niet lukken, dan start ie zeker niet door, maar zoals crash zegt met 1 reepje moet het gaan, alleen als je maar 1 reepje hebt dan wordt het moeilijk

Geplaatst door bas9

Geheugen eruit halen zal niet lukken, dan start ie zeker niet door, maar zoals crash zegt met 1 reepje moet het gaan, alleen als je maar 1 reepje hebt dan wordt het moeilijk

Maar hij krijgt totaal geen signaal op zijn monitor.

Wanneer een geheugen het probleem zou zijn, en je verwijdert ze, moet je in ieder geval signaal krijgen.

Eerst start het bios op, om gelijk erna de memtest te doen.

Je zal dus wel een foutmelding krijgen.

Mvg Patrick

Ik heb gecheckt met 1, 2 en zonder reepjes. Resultaat blijft hetzelfde.

Omdat hij zo enorm vroeg in het proces al blijft hangen, heb ik zelf het vermoeden dat het of mn moederbord of mn videokaart is. Naar ik heb begrepen zou die ook nog kunnen blijven hangen wanneer mijn voeding niet helemaal joviaal meer is.

Ik ga morgen, vandaag is die dicht, ff naar de computershop die hier in de straat zit. Misschien willen zij ff checken. Ik heb nl. geen reserve onderdelen.

Iedereen bedankt voor de suggesties voor zover en ik houd je op de hoogte!

gr,

G.

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Omdat ik vond dat ze nogal veel geld wilden rekenen om even te kijken heb ik inmiddels een en ander overgezet naar een andere kast. Niet helemaal zonder problemen maar daar heb ik een thread voor uitstaan. (We gaan gewoon lekker door...)

Ik wil iedereen hier bedanken voor zijn/haar hulp!

gr,

G.

Klinkt mij als een cpu defect in de oren!
Controleer de aansluitingen, fans, stof en koeling eens.
Is ie overhit geweest??

Henny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan