• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabbladen zichtbaar of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron321

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2005
Berichten
555
Is het mogelijk om bepaalde tabbladen onzichtbaar te maken afhankelijk van een keuzevakje op het eerste blad?
Bv. op blad 1 kies ik a of b.
Bij a wil ik blad 1 t/m 10 + 14 en 15 zichtbaar hebben.
Bij b blad 1 t/m 13 +16 en 17.

Bij voorbaat dank.
 
Dat zou kunnen met een macro, maar misschien is een vrij onbekende optie onder beeld hiervoor ook gemakkelijk. (Werkt zonder macros.)
Kies beeld, aangepaste weergaven, toevoegen en geef bijv. de naam alles.
Verberg nu blad 11 t/m 13 + 16 en 17 via opmaak, blad, verbergen.
Ga naar beeld, aangepaste weergaven, toevoegen en geef een naam, bijv. weergave1.
Doe dit nog een keer waarbij je alleen blad 14 en 15 verbergt.(weergave2)

In het vervolg kun je via aangepaste weergave kiezen of je alles, weergave1 of weergave2 wilt zien.
 
Van onzichtbare bladen wordt niet geprint, of je moet dit expiciet (in een macro bijvoorbeeld) opgeven.
 
Wat zou de macro kunnen zijn om de bladeren onzichtbaar te maken via de keuzecel op het eerste blad?
Met die keuzecel veranderen er nl nog meer dingen, dus ik wil het eigenlijk in 1 handeling doen.
 
Bijgaand een voorbeeldje.
 

Bijlagen

  • checkboxonzichtbaar.zip
    17,9 KB · Weergaven: 42
Dankjewel Jan,

zou dit ook kunnen met een keuzecel die ik gevalideerd heb met bv A of B?
Daar zitten nl nog meer dingen aan gekoppelt.

Gr. Ron
 
Ook dat kan.
Je vraagt in een macro de waarde van de cel op en afhankelijk daarvan voer je het volgende macrodeel uit.

Bij waarde in A1 bijv.

sub keuze()
dim waarde as string

waarde = range("A1").value
if ucase(waarde) = "A" then
'hier wat je bij keuze A wilt doen
Else if ucase(waarde) = "B" then
'hier wat je bij keuze B wilt doen
end if
end sub
 
Jan, ik weet niet of ik wat verkeerd doe maar het werkt niet maar ik krijg ook geen foutmelding.
Zou je het in een voorbeeldbestandje kunnen zetten?
Alvast enorm bedankt!

Gr. Ron
 
Hoi Jan, lukt het jou ook niet of heb je mijn vraag niet gezien?
Ik hoop dat je me wilt helpen!

Gr. Ron
 
Melding niet gezien.
Er ontbrak een stukje code.
Bijgaand aangepaste met code in module1 en thisworkbook.
 

Bijlagen

  • checkboxonzichtbaar2.zip
    21,8 KB · Weergaven: 35
Beste Jan,
Ik kom er toch nog even op terug, want ik ben op een probleem gestuit.
Als ik bepaalde bladen verborgen heb en ik kies op een ander blad dmv een keuzevak een bepaalde waarde kies, komen alle bladen weer tevoorschijn.:(
Weet je daar wat op?
 
Het wel of niet zichtbaar zijn stuur je in de macro. De keuze wordt gelezen in blad 1. Als je dit nu in andere bladen aanroept komt de keuze niet overeen en worden automatisch alle bladen getoond. (De laatste optie dus).
Loop de macro anders een stap voor stap door dan zie je precies op welk punt het fout gaat.
 
De andere keuzecellen hebben in principe niets te maken met met de keuzecel op blad 1.
Het zijn andere keuzemogelijkheden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan