multibay ontbreekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

cateyes

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2001
Hallo,

Heb ik voor een prikkie een mooi computertje gekocht, kan ik er niets mee. Het is een Compaq Ipaq desktop en er zit geen cdrom-drive in. Ik dacht: die bouw ik zelf wel in, maar nu blijkt dat het een multibay is. Zonder cd-of diskettedrive kan ik geen besturingssysteem installeren. Zo'n multibay kost nieuw meer dan 100 euro en op marktplaats kan ik niet het type vinden dat ik nodig heb (op Compaq-site opgezocht). Heeft iemand nog een slim idee, of is dit een miskoop geweest?

Hallo

Doe dit zelden , om niet te zeggen nooit.... maar heb even voor u "gegoogled" ....

Indien jij bedoelt , met "multibay" , de nog dunnere drives , dan kun je toch nog steeds even een normale drive "c.d. r.o.m. lezer " even extern " "los buiten de kast " aansluiten , en nadat de nodige software is geinstalleerd verwijderen...???

Of heb ik het verkeerd voor ???

Peter

Fijn dat je zo meedenkt. Helaas is even los aansluiten ook niet mogelijk, de benodigde bekabeling ontbreekt. Dit ding is blijkbaar helemaal ingericht op gebruik van zo'n multibay.

volgens mij kan als de Multibay er uit is je gewoon op het moederbord een IDE kabel worden aan gesloten.

hoi Bandit,

Aan de achterkant van de slede waar de multibay in hoort, zit zo'n ding waarvan ik niet weet hoe het heet, langwerpig, groen met allemaal van de kleine goudkleurige puntjes, waar de achterkant van de multibay contact mee maakt. Dat ding zit weer aan andere dingen vast. Sorry dat ik het niet duidelijker kan omschrijven. Als ik een foto plaats, zou je daar dan naar willen kijken en commentaar geven?

Printplaat, dat was het woord waar ik niet op kon komen. Hierbij drie foto's.
Foto 1 is met de multibay-slede er nog op.
Foto 2 is met slede gedemonteerd en printplaat nog geplaatst.
Foto 3 is met de printplaat losgehaald, nu is aansluitpunt zichtbaar.
Daar zou ik dus een IDE-kabel van een cdromspeler op kunnen aansluiten. Dan heb ik nog twee problemen: er zit nergens een aansluiting waarmee ik de cdromspeler voeding kan geven (via zo'n klein wit blokje met dunne draadjes). Hoe bevestig ik op deze plaats een cdromspeler. Boren in moederbord lijkt me niet slim. Externe cdromspeler kan wat mij betreft ook, maar waar sluit ik die op aan?

3 foto's tegelijk lukt dus niet. dan maar apart, hopelijk is dit toegestaan.

Bijlagen

• foto1.jpg
    foto1.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 41
Gaat helaas niet lukken daar heb je een spitter kabel voor nodig,die de voeding aftapt .
Het zijn 25 aansluit punten ,je heb er 20 nodig voor IDE 1 is loos en 4 voor voeding.
Als je dat wil doen heb je een Date Sheet nodig voor de aansluitings gegevens.

Helaas :o

Goh, jammer. Maar nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben en kan ik me verdere moeite besparen. Want dit zou een operatie worden waar ik me niet aan ga vertillen. Ik zag op veilingsites deze desktopjes voor minder dan 100 euro dan dus wel compleet, incl. multibay. Maar toen had ik deze dus al. Nou ja, weer wat geleerd.
In ieder geval bedankt voor je heldere antwoord.

Wat je er aan over kan houden is de HD weet niet hoe groot ,maar zou je kunnen gebruiken als een Drive om belanrijke dat op te Saven

Succes en graag gedaan

Had ik zelf ook al aan gedacht. Hij is 10 GB. Ik zou hem niet permanent in m'n desktop willen, maar er af en toe aan hangen om te saven. Alleen... hoe doe ik dat?

Hier ga ik gauw eens mee aan de slag.
Bedankt voor de tip!

Compaq Ipaq Desktop.

Hallo,

Ik had een half jaar geleden ook twee van die dingen voor weinig gekocht. Heb toen via een kennis een multibay uit een Compaq Armada laptop kunnen lenen en dat werkte goed.
Als je dan eenmaal een O.S. geinstalleerd hebt kun je de rest via een USB-stick bijhouden.
greetz,

Harry.

Hee, dat biedt perspectief! Misschien kan ik zo'n multibay nog wel ergens bemachtigen. Lenen of misschien zelfs kopen, als ie niet te duur is.
Hartstikke bedankt voor de tip!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan