Harde schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartel

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2001
Na eerst millenium gehad te hebben, de harde schijf geformateerdt.
Nu XP pro erop gezet, maar de harde schijf is veranderd van 30gb in 2 gb.
Wat nu?

je hebt waarschijnlijk je schijf op fat32 waar je ntfs voor moet hebben staan meot je ff uitzoeken met rechter muisknop op je schijf

De schijf is waarschijnlijk als FAT(16) geformateerd, dan worden de partitie's niet groter dan 2GB. Heb je soms via de WinME cd-rom geformateerd en daarna pas met de WinXp cd-rom aan de setup begonnen?

@suicide,
Windows XP kan prima op een FAT32 partitie draaien/geinstalleerd worden.:)

Heb mbv de opstartdiskette geformateerd.
Daarna met de cd rom van xp setup gedraaid nfts geformateerd.

Ik heb inmiddels weer alle partities verwijderd, met fdisk, 1 prim. partitie gemaakt van maximale van de schijf.
Weer XP setup gedraaid, maar die ziet nog steeds geen 30GB.
In de bios staat alles wel goed.
Zal partition magic iets uithalen?

Partition Magic is makkelijker om je partitie('s) te maken, dan kun je ook kijken of er iets aan de hand is met de schijfruimte.

ok, ga ik dat zo even proberen.
In principe hoef ik fdisk ook niet meer te gebruiken toch, omdat ik de partities in xp setup ook kan veranderen en maken?

Je kunt inderdaad tijdens de setup partitie's aanmaken, je weet dan wel zeker dat er geen FAT16 aangemaakt wordt.:)

hmm, in partition magic ziet ie ook alleen maar de c schijf van 2008,1 MB.
iemand nog suggesties?
Doe deze anders maar dicht kan hem beter ergens anders plaatsen denk ik.

Aan Mario:Als je zo vlug bent met een slotje ergens anders op te gooien, begrijp ik niet waarom je niet zo snel bent om deze, ofwel te verplaatsen naar problemen met harde schijf, of deze dicht te doen en die ander open te laten zoals ik gevraagd heb.

Laatst bewerkt:
Daar je toch nog een leeg systeem hebt kun je nog het volgende doen (ik weet eigenlijk voor 99,99% zeker dat het gaat werken):

Check of in het bios de bootvolgorde goed staat voor first boot vanaf CD / DVD station.
Als dit goed staat dan CD van XP erin en machine aanzetten. Direct na het aanzetten verschijnt heeeeel kort in beeld een regeltje tekst dat zegt / vraagt of er vanaf CD gestart moet worden. Als je dat wil (EN DAT WIL JE!!!) druk dan op een willekeurige toets.

Nu start XP vanaf CD en middels een paar schermpjes doorwandelen kom je bij de optie(s) om bestaande partities te verwijderen en vervolgens nieuwe aan te maken en te formateren.

Ik ben ervan overtuigd dat als je het zo doet, het allemaal gaat werken. (wel even NTFS kiezen als bestandssyteem)
Suc6!

Laatst bewerkt:
Heb je bij fdisk je dospartitie wel geactiveerd?

Bartel zei:
Aan Mario:Als je zo vlug bent met een slotje ergens anders op te gooien, begrijp ik niet waarom je niet zo snel bent om deze, ofwel te verplaatsen naar problemen met harde schijf, of deze dicht te doen en die ander open te laten zoals ik gevraagd heb.
Je vraag past prima in deze sectie waar hij nu staat. M@rio heeft je andere vraag gesloten omdat het een crosspost(dubbelpost) is, je mag nou eenmaal geen meer vragen stellen over hetzelfde probleem.

Wees verstandig en blijf bij deze vraag, nu kunnen andere ook zien wat er al als oplossingen is aangedragen.:)

Back ontopic:
Heb je inmiddels de tip van Pasja geprobeerd?

Ja dat had ik al geprobeerd, maar ook hier ziet ie alleen 1 schijf van 2 gig.
Heb weer alles doorlopen en geformateerd, maar geen resultaat.
Snap het ook niet meer, in fdisk en de bios 30 en in windows en partition magic 2.:shocked:

Ik ben er eigenlijk een beetje van overtuigd dat je toch ergens een stap over het hoofd ziet of ergens een verkeerde keuze maakt.

Als je de tip uitvoert zoals ik 'm beschreef MOET de volledige grootte worden geformateerd en voorzien van een bestandsdeling, dat kan (eigenlijk) niet anders.

........tenzij de schijf hardwarematig naar de hemel is gegaan of gedeeltelijk is gegaan.

Ik kan helaas geen simulatie doen om je exact de te doorlopen schermen aan te geven. Het zou betekenen dat ik m'n machine moet gaan formateren en daar heb ik even geen trek in ;)

Laatst bewerkt:
Zal het nog een keer proberen.
Krijg na het opstarten met cdrom 3 mogelijkheden:
-ENTER voor XP instaleren
-R voor XP instalatie herstellen of repareren
-F3 voor setup afsluiten

Ik neem aan dat ik ENTER moet kiezen?

Enter gekozen krijg weer 3 keuzes
ENTER voor geselecteerde partitie(C: Partitie 1 [NFTS] 2008 (942 MB vrij)
C voor een partitie in niet gepartioneerde ruimte maken(niet gepartioneerde ruimte 8 MB)
D voor geselecteerde partitie verwijderen

Laatst bewerkt:
ja,

als je tenminste ZEKER weet dat er niet vanaf hdd is gestart.
HEB je dat korte openingszinnetje (witte regel tekst op zwart scherm, waarin gevraagd wordt om op een toets te drukken, gezien en HEB je daar op een willekeurige toets gedrukt VOORDAT de tijd verstreken was???

Maakt trouwens ook niet zoveel uit of je het zeker weet, want als vanaf hhd is gestart kun je zoeken naar het scherm waarin je kunt formateren tot je een ons weegt, het wordt niet getoond. De formateeropties komen alleen naar voren ALS er vanaf CD is gestart.

Laatst bewerkt:
Vervolg:
D gekozen:
U hebt aangegeven dat u volgende partitie wilt verwijden:
C : partitie 1 [NFTS} 2008MB (942 vrij)
Druk op L voor verwijderen
op L gedrukt
weer 3 keuzes:
Enter voor installatie XP op geselecteerde partitie
C als u een partitie wilt maken inniet gepartioneerde ruimte
D om te verwijderen

Niet gegepartioneerde ruimte 2016MB

Ja vanaf cdrom gestart,

Laatst bewerkt:
De ellende is nu dat ik weliswaar al die schermen "virtueel" voorbij zie komen, maar dat ik uit mijn hoofd even niet meer weet of in datzelfde scherm een primaire en secundaire / logische partities te zien zijn? M.a.w. misschien resteert een partitie die jij niet laat verwijderen en opnieuw formateren omdat je alleen die nummer 1 steeds verwijdert. Als dat er 1 van 2 MB is, dan blijf je idd. in een cirkeltje ronddraaien.
Misschien is er zelfs wel een "verborgen" partitie, met name de "grote" merknamen zijn daar dol op.

Je kunt zeker geen screendumpje krijgen / plaatsen van dat bewuste schermpje waarin de partities staan ?

Laatst bewerkt:
en d'r schiet mij nog iets (mogelijk niet onbelangrijks!!!) te binnen. Je hebt eerder in dit topic iets geschreven over Partition Magic. Ik heb het programma nog nooit gebruikt en weet er dus 0,0 vanaf. Zou het kunnen dat het op de schijf staat en dat het zodanig goed "beveiligd" is, dat het de Windows setup geen toegang wil verlenen tot door
PM gemaakte partities ????

m.a.w. als PM er nog op staat moet je mogelijk eerst "iets" binnen PM doen alvorens Windows de door PM gemaakte partities kan "zien" ?

Ik heb PM er pas vanmorgen op gezet, omdat de manier zou zijn om te zoeken naar ruimte die nog niet gepartioneerd is.
Inmiddels is dit er weer af.
Ben nu weer even met opstart diskette en fdisk aan het kijken.
Maar jij bedoeld dat schermpje bij XP setup?

Ja, het scherm waarin je uiteindelijk terecht komt, waarin o.a. de partities staan weergegeven en waarin je moet kiezen wat je volgende actie is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan