XP afsluiten gaat wel maar computer gaat niet uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

crmtd

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2002
Bijna in aansluiting op de andere vraag, maar toch weer net even anders.
Ik heb XP prof geinstalleerd op een wat oudere pc (pentium II, 350 mhz).
Op zich werkt het allemaal redelijk, alleen blijft de pc en ook het scherm aan staan na afsluiten van XP.
XP sluit dus netjes af en het scherm gaat op zwart, maar blijft wel aanstaan.
De computer blijft ook aan staan.
Alles afsluiten met de stekker eruit gaat natuurlijk wel:D , maar het moet toch ook anders kunnen, iemand een oplossing?

Bedenk mij net nog iets over een andere vraag de ik hier gesteld had, het verwisselen van letters van de verschillende harde schijven, zou dat er soms iets mee te maken kunnen hebben?

Laatst bewerkt:
Energiebeheer in het Configuratiescherm (Start/Configuratiescherm)

Op het tabblad APM vink je 'Ondersteuning voor Geavanceerd energiebeheer (APM) inschakelen' aan. Bevestig de wijziging door op OK te klikken. Jouw computer sluit voortaan automatisch af. Als je in het scherm Energiebeheer geen tabblad APM ziet staan, ondersteunt jouw computer helaas geen geavanceerd energiebeheer.

APM is Geavanceerd energiebeheer

Laatst bewerkt:
Nu gaat de computer herstarten......................
Momenteel laat ik register repair 2006 erop los, misschien helpt dat nog wat.
Wat kan ik verder nog proberen?

Van alles geprobeerd, ondertussen al veel gevonden op internet, maar ik ben er nog steeds niet uit.
Ik heb beide schijven geformateerd en windows opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft.
Bij afsluiten wordt XP prof keurig afgesloten, maar het scherm en de computer blijven aan staan (scherm is dus wel zwart, maar aan ipv standby en de computer blijft ook aan).
Iemand nog een optie, de computer is een 350 mhz pentium II, moet er soms iets voor een moederbord of zo worden geupdate?

APM nu ook weer aangevinkt, dan gaat de computer dus weer herstarten na afsluiten.

Laatst bewerkt:
Lange Pier zei:
Had je in de bios ACPI ingeschakeld staan bij de installatie van XP?
Ik heb geen idee, ik weet weinig van de bios, ik was al blij dat ik hem eindelijk weer op de C schijf kreeg met een schone D schijf.

Kan ik dit alsnog zien en/of veranderen of moet ik opnieuw beginnen?

Een van mijn buurmannen heeft precies hetzelfde gehad bij de overstap van 98 naar XP (dus ook mogelijk oudere computer), maar wist niet precies de oplossing, maar had het volgens mij ook over de BIOS.
Nu jij er ook over begint kan dat het dus wel eens zijn.
Ik heb bij de vorige versie (gisteren) nog wel wat verandert in het register, van een 1 een 0 gemaakt of zo, maar dat heeft ook niet geholpen, dus dat laat ik nu maar even achterwege.

Je kunt het omzeilen door in apparaatbeheer in systeembeheer, die staat weer in configuratiescherm, bovein even zoeken naar verborgen apparaten weergeven bij beeld en deze aanvinken.

Dan zoeken naar apm bij apparaten die niet plug and play compatibel zijn inschakelen.

Lange Pier zei:
Je kunt het omzeilen door in apparaatbeheer in systeembeheer, die staat weer in configuratiescherm, bovein even zoeken naar verborgen apparaten weergeven bij beeld en deze aanvinken.

Dan zoeken naar apm bij apparaten die niet plug and play compatibel zijn inschakelen.

Even zien of ik het goed doe Pier, want ik zie in systeembeheer geen apparaatbeheer, wel bij systeem-hardware-apparaatbeheer-beeld-verborgenapparaten weergeven is dit juist?
Zo ja, hoe zoek ik dan naar apm bij apparaten en kan ik die inschakelen?

crmtd zei:
Even zien of ik het goed doe Pier, want ik zie in systeembeheer geen apparaatbeheer, wel bij systeem-hardware-apparaatbeheer-beeld-verborgenapparaten weergeven is dit juist?
Zo ja, hoe zoek ik dan naar apm bij apparaten en kan ik die inschakelen?

Ja, daar moet je zijn, was er een vergeten te melden.

Zie je bij die non plug and play apparaten ergens een rood kruis erdoor? zo ja, dan kun je deze inschakelen daar rechts op de muis te klikken en deze inschakelen.

Wil dit niet dan kun je dat ook via de bios regelen, maar dat horen we dan wel weer.

Via computerbeheer kwam ik er ook, er zijn vele wegen naar appartenbeheer zie ik hahaha.
Oke, geen rode kruizen..................

Ik heb hier op het forum ook een programma gevonden om af te sluiten http://www.budja.com/shutdown/readme.html , dat kan ik ook nog proberen, maar ik heb echt het idee dat er een instelling verandert moet worden en ga liever niet met programmatjes aan de gang waar ik niets van weet, maar als het niet anders kan, is dat ook nog een optie natuurlijk.
De computer is voor mijn dochter en ik vind het wel zo een prettig idee dat hij echt uitgaat, de boel kan anders natuurlijk wel eens te warm worden, met alle gevolgen van dien.(brand in het ergste geval)

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=216406

De weg met de bios is dat je daar die optie ACPI aan moet zetten, opstarten met de XP cd, moet uiteraard in de bis dan als eerste bootdevice staan.

Als er onder in beeld komt dat je F6 moet drukken, dan druk je op F5, dan krijg je een menu waarin je kunt kiezen tussen verschillende soorten ACPI, dan kun je het beste deze kiesen, ACPI-pc ( Advanced Configuration and Power Interface ), of indien deze er niet bij staat, ACPI Uniprocessor pc.

Doorgaan tot installatie en daar kiezen voor repareren huidige windows versie.

Hallo

Intussentijd is er al heel wat de revue gepasseerd , maar ......

Is de betrokken "oudere" p.c. uitgerust met een A.T. , of het recentere A.T.X. model van voeding???

Een A.T.X versie kan zichzelf uitschakelen , een A.T.versie niet.

Peter

VDK_P zei:
Hallo

Intussentijd is er al heel wat de revue gepasseerd , maar ......

Is de betrokken "oudere" p.c. uitgerust met een A.T. , of het recentere A.T.X. model van voeding???

Een A.T.X versie kan zichzelf uitschakelen , een A.T.versie niet.

Peter

Ik kreeg even een paar telefoontjes achter elkaar, maar ik ben er weer.
Het verhaal van Lange Pier moet ik nog eens rustig lezen, klinkt allemaal een beetje heftig, maar ik ga het proberen.
Hoe zie ik of ik een ATX voeding heb?

Een Pll is een ATX, daar hoef je niet naar te kijken.

Leuk verhaaltje, hè.:p

En toch zou dat met die apm in apparaatbeheer moeten werken.:o

Lange Pier zei:
De weg met de bios is dat je daar die optie ACPI aan moet zetten, opstarten met de XP cd, moet uiteraard in de bis dan als eerste bootdevice staan.

Als er onder in beeld komt dat je F6 moet drukken, dan druk je op F5, dan krijg je een menu waarin je kunt kiezen tussen verschillende soorten ACPI, dan kun je het beste deze kiesen, ACPI-pc ( Advanced Configuration and Power Interface ), of indien deze er niet bij staat, ACPI Uniprocessor pc.

Doorgaan tot installatie en daar kiezen voor repareren huidige windows versie.

Ik heb de keus uit:
ACPI, multiprocessor-PC
ACPI, uniprocessor-PC

What to do?:p

Lange Pier zei:
:shocked: :p

ACPI-pc ( Advanced Configuration and Power Interface ), of indien deze er niet bij staat, ACPI Uniprocessor pc.

Stom, dat had je allemaal al vermeld, staat er inderdaad ook bij.
Maar het houd niet op, nu krijg ik een mooi blauw scherm, er is een probleem gevonden windows is afgesloten om schade te voorkomen.
Bij eerste keer mag ik opnieuw opstarten.
De ACPI bios komt niet overeen.
Dus vermoedelijk toch een van de andere, zal ik een andere ACPI proberen en zo ja welke.

We gaan door tot het gaatje.
Komt dat shutdown programmaatje al in beeld......................?

Laatst bewerkt:
crmtd zei:
Lange Pier zei:
:shocked: :p

Stom, dat had je allemaal al vermeld, staat er inderdaad ook bij.
Maar het houd niet op, nu krijg ik een mooi blauw scherm, er is een probleem gevonden windows is afgesloten om schade te voorkomen.
Bij eerste keer mag ik opnieuw opstarten.
De ACPI bios komt niet overeen.
Dus vermoedelijk toch een van de andere, zal ik een andere ACPI proberen en zo ja welke.

We gaan door tot het gaatje.
Komt dat shutdown programmaatje al in beeld......................?

Tot het gaatje, op de computer?:p

Had je de ACPI wel op enabled gezet in de bios, en ook de apm functie?

Lange Pier zei:
crmtd zei:
Tot het gaatje, op de computer?:p

Had je de ACPI wel op enabled gezet in de bios, en ook de apm functie?

Misschien doe ik het dan toch niet helemaal goed.
Herstarten met CD erin
Aangeven dat ik van de cd wil opstarten
Bij F6 druk ik op F5 (daarna volgt nog de mogelijkheid voor F2 herinstalleren, maar doe ik niets)
Dan verschijnt Windows setup
Ik selecteer met de pijltjes advanced enz power interface acpi pc
Enter
Dan lijkt het of er van alles gechecked of geladen wordt en gaat hij over op een nieuw scherm en lijkt het goed te gaan, maar dan plop foutmelding.
0x000000A5 (0X00000002, 0X81BB0310, 0XE103E3E8, 0X81BB0CA8)

Hoe zet ik ACPI op enabled in de bios, de apm functie stond al aan.

Zal ik dat programmaatje er eens op knallen of is er nog hoop?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan