verstandig ? pc hele nacht aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
is het verstandig om je pc de hele nacht aan te laten om bv te downloaden ?
bv slijten de componenten van je pc extra vlug ?

en als je dit doet krijg je dan een torenhoge energierekening ?

bedankt alvast

heb hem ook de hele nacht aan staan
waarom kan het niet
wat is het verschil tussen dag en nacht?

het kan gewoon.

dan staat ie dus 24 uur per dag aan ? slijten dan je onderdelen (voeding , hd) extra daarvan ?

vipertronic zei:
dan staat ie dus 24 uur per dag aan ? slijten dan je onderdelen (voeding , hd) extra daarvan ?
en wat dacht je van al die andere computers die wel aanstaan om te downloaden??
En wat dacht je van alle bedrijfsservers die aan staan.
en wat dacht je van.........
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
ja je hebt slijtage maar dat heb je met een fiets ook.:o

Een computer die dag en nacht aanstaat verbruikt natuurlijk stroom, maar een goedgebruikte server zorgt gelukkig niet voor een torenhoge elektriciteitsrekening. Ieder modern besturingssysteem en alle moderne harde hardware bevat tal van energiebesparingtechnieken.

Een processor verbruikt bijvoorbeeld veel minder stroom wanneer deze niets doet (‘idle cycles’ draait), dan wanneer deze onder volle belasting aan het rekenen is. Een continu belaste server verbruikt tussen de 100-200 Watt.

Als u een huisserver draait met weinig bezoekers, daalt dat verbruik onder 50 watt. En u boekt een belangrijke stroomwinst door de monitor helemaal uit te zetten. Een gemiddelde monitor verbruikt ongeveer 150 watt stroom.

De Consumentenbond heeft onlangs berekend hoeveel een bureaucomputer kost die dag en nacht aanstaat, en kwam op gemiddeld 300 kWh per jaar. Vermenigvuldigd met een stroomprijs van gemiddeld 17 eurocent per kWh kost uw computer dan € 51 euro per jaar.

Een server verbruikt aanzienlijk minder omdat daarvan de monitor vrijwel nooit aanstaat en deze vrijwel nooit zwaar wordt belast. Meer cijfers op: www.milieucentraal.nl/data/apparaten/apparaten_computer.htm
Bron:
http://www.zdnet.nl/dossiers.cfm?id=32568&eid=29378

is een redelijk oud stukje(2003), maar globaal klopt het wel.

Laatst bewerkt:
Geen zorg

Het is maar hoe je dit benaderd.

Je kunt je auto ook de hele nacht stationair laten draaien. Meer brandstof meer slijtage etc. Kost dus altijd meer dan als je er niets mee doet.
Als de profit (downloaden) opweegt tegen de kosten (slijtage en stroomverbruik) moet je het gewoon doen. Die PC is er voor jou en niet andersom en extreem meer kosten dan dagelijks gebruik, ach, per saldo zal dat uiteindelijk wel mee vallen.

Groets, Jas.

Natuurlijk kost het stroom als je ook de nacht aan staat.
Natuurlijk slijt je pc daardoor misschien wat meer, ook al is aan/uitdoen geloof ik nog slechter :)
Maaar wat wil je nou? Wil je het heeeeeeeelemaal voor niets hebben?
Waarschijnlijk komt er software, muziek en dvd's binnenfietsen.
Al moet je per maand maar 1 ding daarvan gaan kopen ;)
Tsja, 'k zeg maar zo.....'k zeg maar niks :cool:

Laatst bewerkt:
ok bedankt voor de info

ging mij er alleen om dat bv niet na een paar nachten en overdag je je voeding naar ze mallemoer draait. heb zelf een coolermaster realpower 550 watt. of als je dat een lange tijd doet downloaden je zo een hoge energierekening krijgt dat ik met me gitaar voor de v en d kan zitten. dus bedankt crash voor je info

Stuur ik wel een paar mensen langs om wat in de pet bij v&d te gooien.:D

vipertronic zei:
is het verstandig om je pc de hele nacht aan te laten om bv te downloaden ?
bv slijten de componenten van je pc extra vlug ?

en als je dit doet krijg je dan een torenhoge energierekening ?

bedankt alvast

Afgezien van je energierekening, vind ik veiligheid ook wel belangrijk. Stel je eens voor dat je pc die in de nacht draait kortsluiting onstaat met mogelijk gevolg tot brand! Het zal niet de eerste keer zijn......

l.slaats. zei:
Afgezien van je energierekening, vind ik veiligheid ook wel belangrijk. Stel je eens voor dat je pc die in de nacht draait kortsluiting onstaat met mogelijk gevolg tot brand! Het zal niet de eerste keer zijn......
Je hebt wel gelijk, maar je koelkast zet je ook niet uit neem ik aan.:D

crash zei:
Je hebt wel gelijk, maar je koelkast zet je ook niet uit neem ik aan.:D

Die zet ik inderdaad niet uit, maar een koelkast heeft geen ventilator (fan). Je weet zelf toch ook dat een pc veel stof aantrekt door de fan's waardoor brandjes sneler kunnen onstaan!

pentium 2 is ongeveer 5 jaar constant aan.
Hij gebruikt 30 watt dus dat valt nog mee.
Een nieuwe computer kost wel wat meer maar denk er ook aan nachttarief is veel goedkoper als dagtarief.

l.slaats. zei:
Die zet ik inderdaad niet uit, maar een koelkast heeft geen ventilator (fan). Je weet zelf toch ook dat een pc veel stof aantrekt door de fan's waardoor brandjes sneler kunnen onstaan!

En wat denk je van het huis stof op motor van je Koelkast TV in standbij enz

l.slaats. zei:

Tjonge, en als onze kat een koe was, kon je ze melken naast de kachel.

Maar wat kost nu geen geld? En wat is het beste? Zoals Crash al aanhaalde ,je koeling en diepvries zet je ook niet uit. Mijn TV, zet ik nooit uit, enkele op stand- by waarom, je condensatoren blijven opgeladen, en enz... dus.... kijk even naar je meterstand, en reken even uit, dan weet je het.:)

En ondertussen zoemen de dvd'tje naar binnen :D
Slaap maar lekker.

Hmmz, nog even een opmerking mijn nieuwste pc een pentium 4 verbruikt in rust 133 watt. Deze laat ik zo min mogelijk opstaan want dat telt door.

Deze laat ik zo min mogelijk opstaan want dat telt door.
Bedoel je hiermee opstarten?

vanzwam zei:
Tjonge, en als onze kat een koe was, kon je ze melken naast de kachel.

Maar wat kost nu geen geld? En wat is het beste? Zoals Crash al aanhaalde ,je koeling en diepvries zet je ook niet uit. Mijn TV, zet ik nooit uit, enkele op stand- by waarom, je condensatoren blijven opgeladen, en enz... dus.... kijk even naar je meterstand, en reken even uit, dan weet je het.:)

vanzwam

Lees de vraag nog eens door van topicstarter. Daar gaat het om....

@vipertronic: Lijkt mij niet verstandig om je pc aan te laten staan in de nacht :)

Lei.

Topicstarter heeft al lang Crash bedankt voor zijn antwoord.
Dát was het antwoord wat hij wilde :)
Onverstandig/Verstandig.
Het is altijd een afweging.
't Is maar net wat je uit wilt geven en dan kan aan laten staan een hele goeie zet zijn :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan