vsftpd en gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

XenomX

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2002
Ik heb vsftpd geinstalleert op mijn ubuntu server, nu heb ik 2 mappen, /var/map1 & /var/map2

Nu maak ik 2 gebruikers aan met adduser genaamd user1 en user2.

Nu wil ik dat deze gebruikers naar hun eigen map gaan, dus voor user1 --> /var/map1 etc.

Hoe doe ik dit? Heb al wat geprobeert maar krijg het niet voor elkaar.

Standaard worden de gebruikers ook naar hun home dir. gestuurd /home/user1 bijv.
Deze heb ik dus niet nodig, ze moeten gewoon naar /var/map1 gestuurd worden, en in die map schrijf/lees toegang hebben en in de rest wat onder die map ligt helemaal niets.

Kan dit? En hoe doe ik dit?

Bij voorbaat dank,

:thumb:

Deze ftp server ken ik niet, maar het is vast mogelijk om het in een .conf bestand in te stellen. Hier staat wel een beschrijving van het bestand.

De rechten per map kun je met chmod wel instellen.

Ok, deze had ik al eens doorgelezen, zonder succes.

En, als ik ingelogt ben als root, hoe geef ik dan de gebruiker user1 rechten in de map /var/map1 -> dus hoe specifeer ik een gebruiker met chmod.

Ik kan proftpd ook installeren als mensen daar meer ervaring mee hebben?

Ok, FTP etc. werkt nu goed, gebruikers kunnen overal komen, hebben alleen nergens schrijf rechten.

Nu heb ik mbv: chmod 777 /var/map1 de map ge-chmod. Bij de map eigenschappen in de FTP client staat dus ook dat alles is toegestaan.
Maar helaas, ik kan helemaal niets in die map :confused:

Hoe kan ik nu de aangemaakt gebruikers met 'adduser' volle toegang geven tot die map, hun home directory daar naar toe zetten, en voor de rest helemaal niets laten bekijken?

Bij voorbaat dank,

Heb het al opgelost :)

moduser -> home dir. instellen.
chown -> op die dir.

en deze was ik vergeten te-uncommenten in de config.
write_enable=YES

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan