nieuwe hd geeft te weinig gb's aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

eilander_a

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2005
Hallo ,
ik heb gisteren een nieuwe hardeschijf gekocht met de grootte van 160 GB,
maar wat zijn nu de werkelijke MB's van de hardeschijde de computer geeft 131072 MB aan, is dit juist???

Laatst bewerkt:
Dat is bijna 29 Gb verschil ... wel érg veel.
Ik heb een schijf van 160 en van 120 GB
Onder schijfbeheer staat aangegeven resp. 149,05 en 111,78 GB.
Weet niet zo goed, waarom er zoveel ruimte wordt 'gereserveerd' en ben benieuwd of dat correct is bij mij. Maar bij jou lijkt me dat verschil te groot.

Als je in de bios kijkt, ziet hij daar wel de goeie grootte? Is het een wat ouder systeem? Het zou kunnen dat hij dan grotere schijven niet goed herkend. Een bios upgrade zou een oplossing kunnen zijn.

hoi,

Het is een bekend probleempje in windows.

Deze site geeft daar uitleg over, dus als zo'n registerfix niet mocht werken, dan kan je het op deze manier ook oplossen. (Deze site gaat over windows 2000, maar ditzelfde geldt ook voor XP)

http://support.microsoft.com/kb/305098/EN-US/

eilander_a zei:
hoe upgrade ik m'n bios dan?
de links werken niet best

Werkt de regfix niet? dan hoef je niet de bios te updaten, ga naar de site van de schijf maker en download de biosoverlay voor grote schijven, lijkt mij sterk dat het daar aan ligt daar hij wel 132 gig ziet.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van de 48-bit Logical Block Addressing.

http://www.48bitlba.com/

Met XP is dat opgelost vanaf SP1, beter met SP2.

Maar dan zul je ook in het register aanpassingen moeten doen als de schijf al eenmaal gezien wordt als 132 gig.

En wel hier;

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices

Aan de rechterzijde alles deleten en rebooten zou na de install van minimaal SP1 en/of de rexfix alles moeten oplossen.

Ook zal de schijf, indien ingedeeld, misschien opnieuw moeten worden ingedeeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan