Windows XP pro installatie probleem op SATA schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Ik heb hier een laptop waarop Windows Xp Pro moet komen. De laptop heeft een SATA hardeschijf. Geen floppy drive wee een dvd-rw drive en smartcard reader.
Zo als gebruikelijk druk ik tijdens de setup op F6 voor de SATA driver, dit gaat prima vanaf een MMC geheugen kaartje. Nadat ik de partitie gedeelte heb gehad en er geformateerd is, wordt er om een "VIA RAID Combo driver diskette" gevraagd. Ik kom niet verder de driver die ik voor de SATA nodig heb, zou al geladen moeten zijn. Ik ben dit nog nooit tegen gekomen.:confused:

VIA RAID Combo driver....... die zal op je bord zitten,en zal op de Driver Cd van de Laptop staan.
zie
?

Moet je dat dan niet uitzetten via Bios

Laatst bewerkt:
In het VIArena forum vond ik deze verklaring.

The driver download for this has a folder within a folder, one containing the first prompt's necessary files, and another containing the second. I didnt realise this so i copied one folder too far down onto my floppy disk. So when it came to load the files they werent there.

Ik ga dat van Boeing_737 vanmiddag even proberen. Het verhaal daar klopt precies wat hier gebeurt. Ik zal die tweede folder als tweede driver proberen.

Ik heb geen driver cd van deze laptop.:(
Uitzetten in het Bios gaat niet, te weinig instel mogelijkheden en SATA is het enige mogelijkheid om te gebruiken.

Laatst bewerkt:
kijk eens of je computer de mogelijkheid heeft om de cardreader bootbaar te maken. dan gebruik je gewoon de cardreader ipv de floppy. Mocht dit niet werken, moet je even kijken of je van iemand een floppydrive kan lenen ( of anders bij computer winkel eentje kopen, zullen niet duur zijn)

@Bork,
Ik gaf al aan de cardreader te gebruiken, omdat de floppy drive ontbreekt.:) Deze cradreader kan op Bootable gezet worden, maar daar heb ik totaal niets aan. De Windows Xp cd-rom is bootable en daarmee start ik op. Het gaat erom, dat er voor de tweede keer om de driver wordt gevraagd, die dan niet gevonden kan worden.

Ik moet zeggen, dat ik nog nooit heb meegemaakt, dat er voor een tweede keer om de sata driver gevraagd wordt.

Helaas ik heb nu diverse bestanden op de MMC card gezet, maar zodra ik wil wisselen met de andere driver, doet de laptop niks meer. ik heb zelf een Windows Xp SP2 veranderd en de driver daarin gezet, plus de nodige aanpassingen in de TXTSETUP.SIF. Dit kwam ik tegen in de link van Boeing_737. de setup begint dan, maar er wordt nu om een "Windows XP Proffessional met Service pack 2" cd-rom gevraagd. Deze zit echter in de drive.:confused:

Ik heb de hardeschijf eruit gehad en de aanlsuitingen komen overeen met mijn pc.(SATA+voeding) Ik ben alleen bang, dat ik problemen ga krijgen, als in Windows XP via mijn pc ga installeren en dan de schijf over ga zetten in de laptop.

Is er nog een optie om deze laptop van Windows te voorzien of zonder herstel cd de verborgen partitie te bereiken en de herstel procedure aan de gang te krijgen? oorspronkelijk stond er namelijk een Franse Windows XP home versie op en de eigenaar wil graag een Nederlandse versie erop hebben.

Laatst bewerkt:
Is het een optie om te vermelde welke Laptop?Kunnen of ik of anderen misschien meer mee

BANDIT123 zei:
Is het een optie om te vermelde welke Laptop?Kunnen of ik of anderen misschien meer mee

Sorry een beetje vergeten.:o

Fujitsu/Siemens Amilo 3438 serie's.

PS, ik heb de SATA driver gebrukt van de Fujitsu/Siemens site.

Laatst bewerkt:
Volgens Fuji/Siemens wordt XP Pro niet ondersteund.
Ook geven zij het advies een strakke installatie-volgorde aan te houden.

Heb je hier de hier de RAID Setup bestanden gedownload?

Het zip-bestand ziet er bij mij uitgepakt zo uit:

Het mapje DrvDsk is kennelijk voor 64-bit, hoe het met de rest zit weet ik niet, in één mapje zag ik XP staan.

Boeing_737 zei:
Volgens Fuji/Siemens wordt XP Pro niet ondersteund.
Ook geven zij het advies een strakke installatie-volgorde aan te houden.

Heb je hier de hier de RAID Setup bestanden gedownload?

Het zip-bestand ziet er bij mij uitgepakt zo uit:

Het mapje DrvDsk is kennelijk voor 64-bit, hoe het met de rest zit weet ik niet, in één mapje zag ik XP staan.

Denk dat je de verkeerde aaangeef,kan het mis hebben
Driver - VT6421 SATA - AMILO M3438G

Ik heb inderdaad die driver gedownload. Wat de installatie volgoorde betreft, daar heb ik nog niks aan, gezien ik niet eens aan installeren toe kom.:(

crash zei:
ik heb zelf een Windows Xp SP2 veranderd en de driver daarin gezet, plus de nodige aanpassingen in de TXTSETUP.SIF.
Al een soort slipstream. In het forum dat ik vermeldde, ging het er om de gehele inhoud van de map DRVDISK op de diskette (Cardreader) te zetten, toen was het vragen om een "VIA RAID Combo driver diskette" afgelopen.

De Readme.htm uit het Setup-pakket:

Prepare a empty and valid floppy disk

Copy all files under \DRVDISK to the floppy without losing

Power on the target machine and boot from the Boot CD. And press “F6” while the prompt appear on the button line

After the booting process ask you to insert the floppy disk, please insert the prepared floppy disk to the floppy drive and press enter

Choose the proper item to fit the OS and RAID controller you are installing. Each item shows the matched OS for it.

Laatst bewerkt:
Nog duidelijker wat ik bedoel, dit is de inhoud van DRVDISK:

En de tekst van "txtsetup.oem" is:

Deze oemtxt zoekt zelf uit om de inhoud van "AMD64" en/of "i386" te installeren via F6. (Denk ik...)

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad de gehele inhoud van die map op de MMC card gezet. Ik heb zelf een SATA controller in mijn eigen pc en weet hoe dat in z'n werk gaat.

@Lange Pier,

Ik had zo'n cd gemaakt, via de link van Boeing_737, maar kennelijk is er iets niet goed gegaan. (Zie eerder bericht) Ik zal vanmiddag/vanavond jou link even doorspitten.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken/uitzoeken:)

PS, kan het gewoon niet hebben,dat het niet wil lukken. Je moet toch op elke pc een werkende Windwos kunnen zetten:(

Laatst bewerkt:
crash zei:
PS, ik kan het gewoon niet hebben,dat het niet wil lukken. Je moet toch op elke pc een werkende Windwos kunnen zetten:(
Ik heb weer een ander forum gevonden.

Twee oplossingen: een Fujitsu Siemens extern diskettestation USB gebruiken.
(Twee posters melden dat het probleem opgelost was.)

Een tweede oplossing in bovengenoemd forum: de inhoud uit de twee mappen in de map DRVDISK, met de "txtsetup.oem op de diskette zetten

(dus alleen de inhoud, niet de mappen zelf, een andere poster meldt dat zijn probleem was opgelost.)

Dat laatste had ik al geprobeerd, helaas zonder resultaat. Ben zelf ook verder gaan spitten en kwam het volgende op het "Amilo-forum" tegen:
http://www.amilo-forum.de/topic,3467,-Installation-von-Windows-XP-Home-Pro-PE-FAQs.html#39273
Ik ben nu de cd aan het maken met de driver erin. Gelukkig kan ik redelijk goed met de Duitse taal overweg. Op dat zelfde forum, kwam ik meer topic's tegen met dezelfde problemen op dezelfde laptop.
Die link van Lange Pier, staat in m'n favorieten om voor m'n eigen pc eens zo'n cd te maken.:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan