• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

databaseprobleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0671

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2005
(een goede omschrijving is moeilijk te geven; suggesties zijn welkom)

In een overzicht wil ik aangeven in welke provincies een bepaalde handeling is verricht. Ik heb de provincies voorzien van de getallenreeks met de machten van 2:
Groningen = 1; Friesland =2; Drenthe = 4, en zo 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1012, 2048.
Als iets in Groningen, Friesland en Drenthe is gebeurd, dan krijgt de actie waarde 7 (1+2+4).

Nou ben ik op zoek naar een formule die voor mij kan "rapporteren" welke provincies bedoeld zijn met een bepaalde code.

Ter illustratie heb ik een deel van de spreadsheet bijgevoegd. In bijv. cel AP5 moet Excel bijvoorbeeld rapporteren: "NH, ZE, NB, LI, FL".

Hoe doe ik zoiets?

Bijlagen

Beste Guido,

Doorredenerend op jou unieke reeks zou ik zeggen: Maak een tabel waarin in de eerste kolom de getallen 1 t/m 4095 staan, en zet daar achter welke provincies erbij horen. Je kunt dan vert.zoeken gebruiken.

Beetje veel werk, dat realiseer ik me. Misschien kan het anders.

Richard

LucB deed inderdaad een goed voorstel.

Guido: heb je eigenlijk die unieke code nog nodig? Ik denk dat die enkel bedoeld was voor een zoekactie zoals vert.zoeken of zo. Volgens mij mag die gewoon weg. Je ziet maar.

Wigi zei:
Guido: heb je eigenlijk die unieke code nog nodig?
Je bedoelt wellicht de codes in de kolommen S en AF? Die dacht ik inderdaad nodig te hebben, maar het voorstel van LucB is inderdaad op deze wijze briljant!
Uiteraard wil ik het systeem nog verfijnen. Omdat het initiële probleem op deze wijze is verholpen, zal ik dit topic afmelden en binnenkort met aanvullende vragen komen in een nieuw topic.
Bedankt voor zover!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan