nieuwe losstaande videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

aapie

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2006
ik heb een videokaart in mijn pc zitten en ben erachter gekomen dat het geen hele beste is. (Nvidia GeForce 6200SE TurboCache 256 MB) voor zover ik het begrepen heb gebruikt hij geheugen, en word de pc langzamer. dat is de rede dat ik een videokaart wil hebben die geen geheugen van de pc afsnoept. nu ben ik (het is geen reclame maar pure noodzaak) bij Vobis een videokaart tegengekomen. nu wil ik graag weten waarop ik moet letten, (watvoor type aansluiting e.d., wel of geen fan) aangezien ik nergens verstand van heb.

graag zsm een reactie!! alvast bedankt!!!

vertel eens wat meer over je systeem:
welke processor en hoeveel geheugen en nog belangrijker de kenmerken van je moederbord. hoe duur mag het zijn?

dan kunnen we kijken wat je systeem aankan en in welke prijsklasse

ps. welke kaart had je dan gezien?:thumb:

ik heb een Acer aspire E300;

AMD Athlon 64 3400+
160GB hard disc
1GB DDR RAM
nVidia GeForce 6200SE TurboCache(TM)

welke kenmerken van mijn moederbord heb je nodig; oftewel waar kan ik die vinden?? (sorry, ben nogal een leek op dit gebied)

Een videokaart met 256mb snoept niets van je geheugen af.

Jozo zei:
Een videokaart met 256mb snoept niets van je geheugen af.
let wel: het is turbocache, in dat geval is het toch wel van toepassing (heb ik me laten vertellen)

aapie zei:
let wel: het is turbocache, in dat geval is het toch wel van toepassing (heb ik me laten vertellen)

Sorry je hebt gelijk het is 256Mb support, dus hij is zelf 64 Mb en rest kan hij van je ram pikken.

TurboCache

TurboCache, een naam ontsproten aan het brein van één de marketing-genieën van nVidia, klinkt als een nieuwe technologie die videokaarten een stuk sneller moet maken, maar is voornamelijk een technologie om videokaarten veel goedkoper te maken. Kort door de bocht zorgt TurboCache ervoor dat videokaarten efficiënt gebruik kunnen maken van het systeemgeheugen, zodat er minder geheugen op de videokaart nodig was. In de tijd van AGP-videokaarten was een trucje als dit vrijwel ondenkbaar, vanwege enkele limitaties binnen de AGP-bus. Zo kan een AGP-videokaart wel met ruim 2 Gigabyte per seconde data ontvangen vanuit het geheugen, maar data van de videokaart naar het systeemgeheugen terugschrijven gaat bij AGP met 266 MByte/s tergend langzaam. De nieuwe PCI-Express x16 interface heeft niet alleen een supersnelle verbinding van 4 Gbyte/s van het moederbord naar de videokaart, maar tevens een 4 GByte/s verbinding in de andere richting! Dat betekent dat een PCI-Express in tweerichtingsverkeer relatief efficiënt kan communiceren met het systeemgeheugen en dat is precies wat er bij een TurboCache kaart gebeurt.

Een GeForce 6200 met TurboCache heeft relatief weinig geheugen onboard (16, 32 of 64 MB) en kan tot vier keer zoveel claimen van het systeemgeheugen. Dit geheugen kan niet alleen gebruikt worden voor het opslaan van bijvoorbeeld texture-informatie, maar het is zelfs mogelijk om tijdens het render-proces 3D-beelden direct naar het systeemgeheugen te renderen. Vanzelfsprekend is het gebruik van systeemgeheugen langzamer dan het gebruik van eigen geheugen, maar aangezien we hier sowieso over relatief langzame videokaarten praten blijft het prestatieverlies beperkt.

nVidia komt met drie versies van GeForce 6200 met Turbo Cache: één kaart met 16 MB geheugen die tot 64 MB systeemgeheugen kan aanspreken, één met 32 MB die tot 128 MB kan gebruiken en als laatste één met 64 MB die werkt met maximaal 256 MB. nVidia-partner Point-of-View, die ons kon voorzien van een sample van de 64/256 MB GeForce 6200 TurboCache kaart, liet ons weten dan een 16/64 MB GeForce 6200 TC ongeveer € 70 gaat kosten. Een 64/256 MB GeForce 6200 TurboCache gaat voor circa € 85 over de toonbank. Dat is in beide gevallen stukken minder dan de circa 130 euro die een op de NV43 gebaseerde 'normale' GeForce 6200 moe(s)t kosten.

http://www.hardware.info/reviews/Point-of-View_(nVidia)_GeForce_6200_TurboCache_Test/537/1

Laatst bewerkt:
aapie zei:
mijn budget ligt rond de 80 euro; deze drie had ik geselecteerd:

http://www.vobis.nl/Default.aspx?ID=ProductDetail&ProductID=110445
http://www.vobis.nl/Default.aspx?ID=ProductDetail&ProductID=74747
http://www.vobis.nl/Default.aspx?ID=ProductDetail&ProductID=111000

waarschijnlijk is er het een of ander op aan te merken, maar ik heb er totaal geen verstand van...in tegenstelling tot jullie waarschijnlijk..:P

Dan kan je beter voor de kaart in de 1e link gaan. Deze is PCI-E (wat jij moet hebben) en heeft een koeler, waardoor ie dus zoiezo gekoelt wordt. Sommige kaarten hebben geen koeler en worden zelfs onder normaal gebruik, te heet.

Die kaart in de 2e link is AGP en valt dus af. Jouw computer heeft dit niet.

De kaart in de 3e link is het traagste van de 3 en heeft geen koeler.

Let er wel op; deze kaart zijn absoluut niet geschikt voor de nieuwe games.

Laatst bewerkt:
Muurhond zei:
Let er wel op; deze kaart zijn absoluut niet geschikt voor de nieuwe games.

okee...ik kan ze er toch wel mee spelen hoop ik:eek:
waarschijnlijk zal de kwaliteit niet optimaal zijn, maar ongetwijfeld beter als wat ik nu gebruik; dat is werkelijk om te huilen. (ik heb even call of duty 2 in mijn hoofd als voorbeeld) welke kaart(en) zijn volgens jou wel geschikt van de recente games??

ps: denk een beetje om de prijs, ik ben maar een scholier met een bijbaantje:p

Als we op de prijs moeten letten kan je beter niet naar Vobis gaan, de Asus EN7300GS/HTD is al voor € 57 te koop.

Kijk eens op Tweakers pricewatch wat er voor € 80 allemaal te koop is, zoek dan ook nog een zaak bij jou in de buurt en je hebt ook geen verzendkosten.

Laatst bewerkt:
dat is een beste lijst...hebben jullie nog aanraders; ik woon in Zeist (omgeving utrecht) iets wat wellicht beter is dan ik aanvankelijk op had gegeven; de prijs mag tot MAXIMAAL 90 euro

Dat is een betere kaart en kan op je moederbord.

De kaart hangt qua performance wat tussen de 6600GT en de normale 6800 in.

wat is het verschil tussen die aansluitingen en hoe weet ik welke ik heb (ik neem aan dat je je monitor in de videokaart moet pluggen):confused:

ik hoor net van een vriend dat de Nvidia 7200 beter en GOEDKOPER is dan degene die ik hierboven geselecteerd had. heeft hij gelijk of zit er een addertje onder het gras?

aapie zei:
ik hoor net van een vriend dat de Nvidia 7200 beter en GOEDKOPER is dan degene die ik hierboven geselecteerd had. heeft hij gelijk of zit er een addertje onder het gras?

Goedkoper wel, beter niet. Hij is zelfs trager dan die jij geselecteerd hebt.

Je wou toch voor de 6800XT gaan?

excuses; het ging om de 7300. ik denk niet dat dat veel zal uitmaken??:confused:

aapie zei:
excuses; het ging om de 7300. ik denk niet dat dat veel zal uitmaken??:confused:

Jawel, maar het wordt verwarrend.

Eerst maak je een lijstje van 3 kaarten van rond de €80, waar ik reeds vermeld had dat die kaart in de 1e link het snelste is uit DAT rijtje.

Vervolgens kom je met een link met de 6800XT, welke €150 kost, maar wel meteen vele malen sneller is dan die 3 kaarten uit je eerste selectie. Je zei zelf dat je budget rond de €80 ligt.

Dus nu weet ik niet meer hoeveel je maximaal wilt gaan uitgeven. :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan