• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische rangschikking

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brugesboy1979

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2006
Berichten
85
Kan er mij iemand helpen om een rangschikking te maken voor een voetbalcompetitie van 18 ploegen?
Ik ben momenteel bezig om de ploegen te sorteren. Is er een manier om dit te doen met of zonder een macro?
Alvast bedankt voor de hulp.

Kevin
 
Hoi Brugesboy1979,

gaarne wat meer info, wat wil je precies? Wil je dat automatisch het team met de meeste punten bovenaan staat?
Heb je al gezocht (met www.google.nl) voor bestaande sheet? Er zijn heel wat sheets beschikbaar...
 
Ik heb alle matchen van de Belgische competitie in Excel gezet.
En nu zou ik graag zelf mijn klassement maken. Het klassement moet eerst berekend worden op punten en daarna op doelsaldo.
Ik heb al gezocht op www.google.be en ik heb er ook gevonden, maar nergens staat de berekening aangeduid.
Zou het mogelijk zijn om mij te helpen?

maverickab zei:
Hoi Brugesboy1979,

gaarne wat meer info, wat wil je precies? Wil je dat automatisch het team met de meeste punten bovenaan staat?
Heb je al gezocht (met www.google.nl) voor bestaande sheet? Er zijn heel wat sheets beschikbaar...
 
Hoi,

misschien dat je hier wat berekeningen van kan 'lenen'?
 

Bijlagen

  • WK Voetbal2.zip
    82 KB · Weergaven: 693
Dat is een klassement voor 4 ploegen per reeks. Maar in mijn reeks zitten er 18 ploegen. Als ik ze dan wil sorteren, moet ik dan 17x de ploegen vergelijken met elkaar?
Ik bedoel: ploeg 1 met ploeg 2, ploeg 3 met ploeg 4, enz. tot ik elke ploeg met elkaar vergeleken heb.

maverickab zei:
Hoi,

misschien dat je hier wat berekeningen van kan 'lenen'?
 
Hallo

Zelf ben ik een Lierse fan, en dat ga je zien aan de bijlage die volgens mij precies doet wat je wilt. Verander indien gewenst.

Voor een veel meer "customizable" voetbalklassement, zie het bestand van Excel MVP Bob Phillips op deze pagina.

Wigi
 

Bijlagen

  • Lierse.zip
    71,1 KB · Weergaven: 599
Bedankt voor je sheet. Maar ik heb wel een vraagje. Wat wordt er in je laatste kolom berekend? De kolom met als titel VP?

In bijlage vind je mijn excel sheet die ik probeer te maken. Als je in de sheet "wedstrijdschema" de uitslagen in zal vullen van de zeventien speeldagen, zal je in de sheet "berekening" in de kolom FS zien dat de rangschikking niet klopt. Wat zou ik hieraan kunnen doen?

Hieronder vind je een voorbeeld van de rangschikking die ik krijg als ik willekeurig uitslagen invul:

GBA 41
Zulte-Waregem 36
Sint-Truiden 33
Standard 32
Lierse 32
Gent 27
Westerlo 27
Club Brugge 26
Genk 26
Bergen 27
Anderlecht 24
Moeskroen 20
Roeselare 16
Charleroi 14
Brussels 12
Beveren 10
Cercle Brugge 6
Lokeren 14


Zo zie je dat alle ploegen kloppen behalve ploeg 18. Ploeg 18 heeft meer punten dan ploeg 17 maar toch staat ploeg 18 de laatste. Hoe zou dit komen?
Zou het mogelijk zijn om deze sheet eens te bekijken aub?
Ik heb de 18 ploegen allemaal eens vergeleken met elkaar. Zoals je zal zien heb ik 17 keer proberen te sorteren, maar ergens moet er iets verkeerd gelopen zijn. Alleen weet ik niet waar.

De bijlage is een .zip file, maar ik heb mijn origineel bestand eerst gecomprimeerd met WINACE en daarna heb ik de winace file gecomprimeerd met WINZIP. Oorspronkelijk was hij gecomprimeerd met WINZIP, maar toen was het bestand te groot. Daarom heb ik het via WINACE en daarna met WINZIP gedaan.

Alvast bedankt,

Kevin



Wigi zei:
Hallo

Zelf ben ik een Lierse fan, en dat ga je zien aan de bijlage die volgens mij precies doet wat je wilt. Verander indien gewenst.

Voor een veel meer "customizable" voetbalklassement, zie het bestand van Excel MVP Bob Phillips op deze pagina.

Wigi
 

Bijlagen

  • Book1(2).zip
    57,1 KB · Weergaven: 310
Kevin

een paar bedenkingen:

- VP staat voor verliespunten. Ga eens op de cel klikken en je ziet de betekenis. Dit kan je doen met Data > Valideren > Gegevensvalidatie (2de tabblad).

- ALS-functies zijn nuttig, maar overdrijf er niet in want dan wordt het bestand groot en traag.

- de formule in H3 kan simpeler:

=ALS(EN(G3=0;OF($A3=$H$1;E3=$H$1));1;0) wordt =--EN(G3=0;OF($A3=$H$1;E3=$H$1))

Dus ook in alle gelijkaardige formules.

- de formule in H3 kan simpeler:

=(($I3*$B$174)+$J3) wordt =$I3*$B$174+$J3

Dus ook in alle gelijkaardige formules.

- De sortering is natuurlijk het pijnpunt hier. Niet alleen werkt de huidige sortering niet, je sorteert nu enkel op punten. Wat met gelijke punten, maar beter doelsaldo... Bekijk mijn formules en maak ook de verborgen kolommen zichtbaar (selecteer cellen AG2 tot AJ2 ongeveer en kies Opmaak > Kolommen > Zichtbaar maken.) De stand die je ziet zijn gewoon verwijzingen naar waar de berekening gebeurt.

Als je naar rechts scrolt, zie 6 roosters. De 3 linkse roosters zijn voor de heenronde van de competitie, rechts is terugronde. De bovenste 2 roosters filteren het aantal goals van de thuisploeg, de middenste 2 goals van de uitploeg, en onderste 2 geeft een t voor thuisoverwinning, u voor uitoverwinning, g voor gelijkspel. De punten per ploeg is dan niet zo veel meer als het aantal t, g, u te tellen in de juiste kolom en rij. Wel is er de mogelijkheid om in een combobox het klassement van thuismatchen, uitmatchen, heenronde, terugronde en totaal te geven. Dit moet dus wel in rekening genomen worden.

Vul maar eens wat uitslagen in en je ziet getallen verschijnen. De roosters worden gebruikt om het klassement te berekenen.

Om een lang verhaal korter te maken, gooi jouw sortering weg en kijk wat er gedaan is in kolommen BY:CH. (Als je wil, maak de kolomkoppen en rijkoppen zichtbaar.) De kolommen berekenen achtereenvolgens: punten, matchen gespeeld, gewonnen matchen, verloren matchen, gelijke spelen, goals voor, goals tegen. De 3 kolommen daarna zijn niet belangrijk.

Op basis van die gegevens krijgt elke ploeg een getal toegewezen: dat staat in kolom BX. Dit doet de sortering. De RANG functie wordt gebruikt. De eenheden van die getallen zijn onbelangrijk, zolang een betere ploeg maar een kleiner getal krijgt. Eerst kijken we naar de rang van elke ploeg wat betreft punten: RANG(BZ5;BZ5:BZ22). Dit is een getal van 1 tot 18. De ploeg met meeste punten heeft 1, slechtste: 18. Het kan voorkomen dat ploegen gelijke punten hebben maar niet evenveel matchen gespeeld. Daarom moeten we ook de rang bepalen van aantal matchen gespeeld: RANG(CA5;CA5:CA22) Maar hier is het sortering omgekeerd: meer punten is beter, maar meer matchen gespeeld met evenveel punten is slechter: daarom doen we 18-RANG(CA5;CA5:CA22). Ook deel ik door 100 omdat het anders vloekt met de rang van punten. De rest is analoog. De 0,000001 op het einde zorgt ervoor dat geen 2 ploegen hetzelfde getal krijgen.

Voila, lijkt misschien moeilijk op het eerste zicht, maar toch VEEL simpeler dan ellenlange sorteringen en ALS functies waar je zelf in verdwaalt. Maar stel gerust vragen.

Wigi
 
Wigi,
bedankt voor je informatie.
Ik zal het deze avond eens proberen toe te passen. Hopelijk lukt het.

Ik heb eigenlijk nog een ander klein vraagje. Is het moeilijk om macro's te leren maken met Visual Basic? Ik zou graag macro's kunnen maken, maar ik zou dat graag thuis leren in plaats van naar avondschool te gaan. Weet je toevallig nergens een goeie cursus op internet staan om dat te leren?

Alvast bedankt,

Kevin

P.S. Wat denk je van het komende seizoen voor Lierse? Hopelijk beleven ze een rustiger seizoen dan vorig jaar. En voor Brugge hoop ik natuurlijk dat ze beter doen dan de 3de plaats. :D
 
Kevin

- Succes met het bestand. Het zal nu wat inspanning vragen maar ik denk 100% zeker te kunnen zeggen dat het de moeite zal lonen en ook dat het een grote verbetering zal zijn tov. het oorspronkelijke bestand. Vraag gerust indien problemen.

- VBA leren doe je door een boek te lezen en zelf aan de slag te gaan: begrijpen wat er staat, de helpfiles (Excel én VBA) wat doorlezen, zoektermen in Google opgeven, forums bezoeken, vragen lezen en proberen beantwoorden, zelf variaties op een voorbeeld bedenken en uitwerken, vragen stellen aan anderen, ... Bezoek zeker www.ozgrid.com, www.ozgrid.com/forum en www.mrexcel.com.

Ik ben bezig in "Excel 2002 Power programming with VBA" van John Walkenbach, +/- 1000 blz. Volgens velen het beste dat er is, en zonder te kunnen vergelijken meen ik dat dat dicht bij de waarheid zal zijn.

- Succes ook met den Bridges. Als Lierse financieel gezonder kan worden en niet degraderen zal het goed zijn voor dit seizoen.

Wigi
 
Wigi,

nog een vraagje.

Onderaan je sheet staat er ook nog een vakje waar je de uitslagen van een bepaalde speeldag kan opvragen. Hoe heb je dit gedaan? Met een macro of met iets anders? :eek:

Kevin

Wigi zei:
Kevin

- Succes met het bestand. Het zal nu wat inspanning vragen maar ik denk 100% zeker te kunnen zeggen dat het de moeite zal lonen en ook dat het een grote verbetering zal zijn tov. het oorspronkelijke bestand. Vraag gerust indien problemen.

- VBA leren doe je door een boek te lezen en zelf aan de slag te gaan: begrijpen wat er staat, de helpfiles (Excel én VBA) wat doorlezen, zoektermen in Google opgeven, forums bezoeken, vragen lezen en proberen beantwoorden, zelf variaties op een voorbeeld bedenken en uitwerken, vragen stellen aan anderen, ... Bezoek zeker www.ozgrid.com, www.ozgrid.com/forum en www.mrexcel.com.

Ik ben bezig in "Excel 2002 Power programming with VBA" van John Walkenbach, +/- 1000 blz. Volgens velen het beste dat er is, en zonder te kunnen vergelijken meen ik dat dat dicht bij de waarheid zal zijn.

- Succes ook met den Bridges. Als Lierse financieel gezonder kan worden en niet degraderen zal het goed zijn voor dit seizoen.

Wigi
 
Kevin

dat is een Scrollbar. Telkens je op boven of onder klik, is dat een gebeurtenis. Die gebeurtenis heet Change. Zoek dus in de VBA code voor het tabblad "Rooster en standen" naar
Code:
Private Sub Toonspeeldag_Change()

Daar wordt aan Excel meegedeeld wat er moet gebeuren als de Scrollbar aangeklikt wordt. Als je klikt komt er een nieuwe speeldag en in rooster 2 wordt dan naar die speeldag gezocht. Er is gewoon een loop die door tabel 2 gaat. De overeenkomstige matchen met datum en uitslag worden gehaald uit tabel 1 en 3.

Wigi
 
Wigi,

zou het mogelijk zijn om de evolutie van een ploeg ook te laten zien in een grafiek volgens speeldag?



Wigi zei:
Kevin

dat is een Scrollbar. Telkens je op boven of onder klik, is dat een gebeurtenis. Die gebeurtenis heet Change. Zoek dus in de VBA code voor het tabblad "Rooster en standen" naar
Code:
Private Sub Toonspeeldag_Change()

Daar wordt aan Excel meegedeeld wat er moet gebeuren als de Scrollbar aangeklikt wordt. Als je klikt komt er een nieuwe speeldag en in rooster 2 wordt dan naar die speeldag gezocht. Er is gewoon een loop die door tabel 2 gaat. De overeenkomstige matchen met datum en uitslag worden gehaald uit tabel 1 en 3.

Wigi
 
Brugesboy1979 zei:
Wigi,
zou het mogelijk zijn om de evolutie van een ploeg ook te laten zien in een grafiek volgens speeldag?

Dat is helemaal niet vanzelfsprekend. Ik probeer iets in mekaar te steken tegen binnen een paar dagen.
Hang het bestand eens aan om te zien wat jouw structuur nu is. Dan kan ik daarvan vertrekken.

Wigi
 
Wigi,

in bijlage vind je mijn bestand. Hopelijk geraak je er aan uit.

Tussen de punten en de matchen staat er nog een kolom, voor wat staat die?

Kevin

Wigi zei:
Dat is helemaal niet vanzelfsprekend. Ik probeer iets in mekaar te steken tegen binnen een paar dagen.
Hang het bestand eens aan om te zien wat jouw structuur nu is. Dan kan ik daarvan vertrekken.

Wigi
 

Bijlagen

  • Klassement (3).zip
    39,4 KB · Weergaven: 278
Kevin

Ik ga eerst een constructie op poten zetten voor mijn eigen bestand. Als dat volledig werkt, zal ik het overzetten naar jouw bestand. Kan nog maximaal een weekje duren schat ik, andere verplichtingen.

Die kolom geeft weer of een ploeg meer of minder matchen gespeeld heeft. En ook hoeveel meer of minder. Bv. +++ is 3 matchen meer, -- is 2 matchen minder. Om het aantal + en - zo klein mogelijk te houden, neem ik de modus van de matchen. Wanneer de vrieskou inzet zal je het effect in die kolom wel zien...

Tot later

Wigi

PS: cel IV1 gebruiken is niet zo slim want het vergroot het bestand onnodig. Gebruik een cel dichter in de buurt van de cellen die je nu gebruikt. Delete alle kolommen rechts van de laatste cel die je gebruikt.
 
Ok, geen probleem. Ik heb reeds kolom IV1 aangepast naar A21. En alle andere kolommen gedeleted.

Nu ga ik de competitieschema's invullen voor de andere landen die met 18 ploegen spelen. Als dat gebeurt is, zal ik proberen uit te breiden naar 20 ploegen (Frankrijk en Spanje).

Ja, ik ben nogal een voetballiefhebber. :D

Als dat allemaal gelukt is, zal ik nog proberen de Belgische 2de, 3de en 4de klasse ook in zo'n schema te zetten.

En daarna zal ik proberen om macro's te gebruiken. Ik heb eens een voetbalschema gevonden op internet en dat was echt een schitterende schema.

Ik zou het je graag eens tonen, maar het bestand is wat te groot om hierbij te sturen.

Anders moet je me maar een privé-berichtje sturen met je mailadres, dan stuur ik het je toe.

Greetz,

Kevin

Wigi zei:
Kevin

Ik ga eerst een constructie op poten zetten voor mijn eigen bestand. Als dat volledig werkt, zal ik het overzetten naar jouw bestand. Kan nog maximaal een weekje duren schat ik, andere verplichtingen.

Die kolom geeft weer of een ploeg meer of minder matchen gespeeld heeft. En ook hoeveel meer of minder. Bv. +++ is 3 matchen meer, -- is 2 matchen minder. Om het aantal + en - zo klein mogelijk te houden, neem ik de modus van de matchen. Wanneer de vrieskou inzet zal je het effect in die kolom wel zien...

Tot later

Wigi

PS: cel IV1 gebruiken is niet zo slim want het vergroot het bestand onnodig. Gebruik een cel dichter in de buurt van de cellen die je nu gebruikt. Delete alle kolommen rechts van de laatste cel die je gebruikt.
 
Probeer de link hier te posten (anderen zijn misschien ook geïnteresseerd). Ik kan geen persoonlijke berichten sturen want ben geen verenigingslid. Zal wél eens uitzoeken wat ik moet doen om dat te worden.
 
Ik zit nog met een probleempje voor de Italiaanse competitie.
Hoe kan ik een ploeg met een x-aantal minpunten laten starten? (Wat het geval is voor Milan, Fiorentina en Lazio).


Wigi zei:
Probeer de link hier te posten (anderen zijn misschien ook geïnteresseerd). Ik kan geen persoonlijke berichten sturen want ben geen verenigingslid. Zal wél eens uitzoeken wat ik moet doen om dat te worden.
 
Bij de puntenberekening, voeg een extra kolom toe waarbij elke ploeg 0 krijgt, behalve Milan, Fiorentina en Lazio. Tel dan op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan