Verticaal zoeken, maar dan in Access?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knuffie

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2005
Aangezien ik niet weet waar ik het best deze vraag kan stellen, stel ik hem zowel in het sub-forum van Excel als het sub-forum van Access in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Een dikke 2 weken geleden had ik een probleem met het werken met een enorm bestand in Excel, en daar was een fout ingeslopen.
Iemand vertelde mij dat dat kwam omdat je met excel niet met té grote bestanden kon werken, en dat je daardoor dan fouten kreeg; toen ik omschreef wát ik eigenlijk deed met excel kreeg ik meermalen de hint/tip dat ik beter Access kon gebruiken.

Nu dus hierbij de vraag, ik werk bijna dagelijks met bestanden op de volgende wijze:
Ik krijg een bestandje met adresgegevens van allemaal verschillende klanten, die met hun auto's bij verschillende garages zitten. Ik moet die klanten een brief sturen, met in het briefhoofd de gegevens van de desbetreffende garage.
Die link kan ik leggen d.m.v. een uniek nummer wat in het originele bestand meegestuurd wordt.
D.m.v. van de opdracht "verticaal zoeken" zoek ik dan in het externe "moederbestand" (waar dus weer het betreffende unieke nummer terugkomt), naar de adresgegevens e.d. van die garage.
Als ik dat echter dus doe met een bestand van ruim 50.000 records, en 26 kolommen wordt het een aardige 'kluif' om te bewerken (al werk ik met een beest van een pc).

Kan dit ook in Access gedaan worden?
Met dien verstande dat het "moederbestand" en constante is (misschien af-en-toe een kleine wijziging als een telefoon-nummer of naam veranderd ofzo).

Ik heb als voorbeeld zo'n moederbestand en een berekings-blad toegevoegd; in de hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn kennis van Acces is redelijk (kan zelf tabellen maken, queries en rapporten), maar hoe zo'n "kruiskoppeling" zou werken snap ik - nog - niet helemaal; misschien kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/help/tips/tijd! :thumb:

Groetjes Knuffie

Bijlagen

Ik heb even snel naar jouw bestanden gekeken, maar kan geen sleutel vinden waarmee ik de ene tebel met de ander link.

Zit die er wel in? Dan zou het met een gewone query geen probleem mogen zijn.

Ik heb even snel naar jouw bestanden gekeken, maar kan geen sleutel vinden waarmee ik de ene tebel met de ander link.

Zit die er wel in? Dan zou het met een gewone query geen probleem mogen zijn.

Ja hoor, de sleutel is de kolom met de naam "deelnemer" (in het naw-bestand volgens mij kolom G, en in het moederbestand kolom a)

Tja... Excel is Excel en Access is Access, het zijn twee verschillende programma's en doen dingen dus ook anders. In Access heb je niet een 'functie' vert.zoeken, daar moet je dat anders oplossen.
Hoe... dan kan bijna netzo verschillend als in Excel.

Wat ik in m'n voorbeeld doet is een releatie tussen twee bestanden leggen, tussen twee velden die in elk bestand voorkomt. Relaties vindt je onder 'Extra'
Vervolgens kan je met een query een waarde zoeken in het ene bestand en via de relatie link ook gegevens getoond krijgen uit het andere bestand.

Maar als je access wilt gaan gebruiken is het misschien handiger eerst eens een basis cursus te volgen.
http://office.microsoft.com/nl-nl/training/CR061829401043.aspx (gratis).
Dat lijkt me handiger dan dat ik je probeer een klein stukje uit te leggen.
Kijk eens hoe ver je kan komen na een paar lessen. Ik denk dat het dan wel wat duidelijker wordt.

Laatst bewerkt:
relatie velden van twee tabellen niet volledig identiek.

Maar wat als de velden waartussen de relatie wordt gelegd zijn niet identiek zijn?:( In mijn geval wil ik de records catalogiseren met een string, een stukje text die er in voorkomt. :rolleyes:

Groeten:thumb:

Dave

Uitgelegd met een voorbeeldje

| = kolom

Voorbeeld van een rij in tabel1:
Tabel1 = import bvba datsers Ninove | 80

Voorbeeld van een rij in tabel2:
Tabel2 = bvba datsers | Ninove

=> query1= bvba datsers | Ninove | 80
= tabel2.col1 ; tabel2.col2 ; tabel1.col2

relatie ligt tussen tabel1.col1 en tabel2.col2

=>tabel is leeg

Laatst bewerkt:
Je reageert op een 5 jaar oude vraag, normaal gesproken begin je dan gewoon met een nieuwe (eigen) vraag.
Maar je voorbeeld is ook niet erg duidelijk, welke waarde zou je nu op basis van welke waarde op willen halen? Zijn het altijd 4 en 2 waarden gescheiden door een spatie?

Tja... Excel is Excel en Access is Access, het zijn twee verschillende programma's en doen dingen dus ook anders. In Access heb je niet een 'functie' vert.zoeken, daar moet je dat anders oplossen.
Hoe... dan kan bijna netzo verschillend als in Excel.

Wat ik in m'n voorbeeld doet is een releatie tussen twee bestanden leggen, tussen twee velden die in elk bestand voorkomt. Relaties vindt je onder 'Extra'
Vervolgens kan je met een query een waarde zoeken in het ene bestand en via de relatie link ook gegevens getoond krijgen uit het andere bestand.

Maar als je access wilt gaan gebruiken is het misschien handiger eerst eens een basis cursus te volgen.
http://office.microsoft.com/nl-nl/training/CR061829401043.aspx (gratis).
Dat lijkt me handiger dan dat ik je probeer een klein stukje uit te leggen.
Kijk eens hoe ver je kan komen na een paar lessen. Ik denk dat het dan wel wat duidelijker wordt.

Cursus heb ik gevolgd en ik heb ook relaties gelegd tussen mijn kolommen en werkt:), maar de kolommen waarvan de waarde niet identiek zijn, geeft hij niet terug in de query bv:

"*datsers*" => omdat 'import bvba datsers' of 'bvba datsers' of ... kan zijn.

Je reageert op een 5 jaar oude vraag, normaal gesproken begin je dan gewoon met een nieuwe (eigen) vraag.
Maar je voorbeeld is ook niet erg duidelijk, welke waarde zou je nu op basis van welke waarde op willen halen? Zijn het altijd 4 en 2 waarden gescheiden door een spatie?

Weet ik maar vind ik toch een goed onderwerp. Verticaal zoeken is een van de leukste oplossingen in excel en mijn wens in acces was ongeveer gelijk.

En toch zou ik een eigen vraag aanmaken, met een eigen voorbeeldje erbij. 'Verticaal zoeken' zoals in Excel kan namelijk niet; in Excel kun je een waarde retourneren die het dichtst bij de zoekwaarde ligt. In Access kan dat überhaupt al niet. Eigen vraag dus....

En in Excel zou dat ook niet lukken... Ook daar moet je eerst een deel string hebben die wel gelijk is aan waarden waarmee je wilt vergelijken.

gesloten

1 - omdat topic vijf jaar oud is
2 - inbreken in een ander zijn topic
3 - maak je eigen vraag aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan