Foutmelding "De gegevens zijn ongeldig"

Status
Niet open voor verdere reacties.

S-Trance

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 sep 2006
Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft een Packard Bell Laptop (ongeveer 2 jaar oud, type Easy Note M5260) en sinds geruime tijd een probleem met het installeren van USB randapparatuur. Op de Laptop draait Windows XP Home edition met Service Pack 2 geinstalleerd. De laptop is voorzien van USB2 poorten.

Het begon allemaal met een iRiver mp3 speler die niet herkend werd in Windows, vervolgens een externe USB harde schijf (van Western Digital) die niet kon worden geinstalleerd. De laptop is meegegaan op vakantie naar familie in Wales en daar hebben we geprobeerd om een AOL ADSL modem te installeren (om wat te kunnen versturen naar het thuisfront): zelfde probleem. Laatst een Logitech webcam erop aangesloten: andermaal hetzelfde probleem.

In elk van de gevallen verloopt de installatie normaal, doch bij het afronden van de installatie krijgen we de volgende melding: "Er is een fout opgestreden tijdens de installatie van het apparaat. De gegevens zijn ongeldig". Windows geeft wel rechtsonder in de balk aan dat er nieuwe hardware is gevonden (incl. welk apparaat + van welke fabrikant).

Hier is een link naar een screendump:
http://www.ronaldsmeets.info/ftp/public/USB_probleem.jpg

Wat hebben wij al geprobeerd ? Alle apparaten werken op een andere PC wel zonder problemen (desktop systeem, dus geen laptop). Stroomvragende apparaten zoals de externe harde schijf hebben we voorzien van een voedingsadapter (voor het geval de USB poort niet genoeg stroom zou kunnen leveren). Verschillende USB poorten geprobeerd (de laptop heeft er 6). Niets heeft geholpen.

De USB poorten werken wel, want een USB memory stick (USB2) en een oudere Medion Pencam (USB1.1) werken probleemloos op de laptop.

Email correspondentie met Packard Bell levert weinig op: in eerste instantie is het: "de aan te sluiten hardware is van derden, daar doen we niets aan", daarna -nadat we duidelijk hebben gemaakt dat verschillende producten van verschillende fabrikanten hetzelfde probleem vertonen- is het "voor technische ondersteuning kunt u bellen naar dit en dit telefoonnummer" (en aangezien de laptop buiten de garantie zit, kost je dat 48ct per minuut) Maar goed, zo'n helpdesk problemen is weer een ander verhaal Ik zoek liever m'n heil op forums :)

We denken dat het probleem software matig is ... het zou al eens iets zijn als ik wist welke 'gegevens' ongeldig zijn. Vandaar mijn vraag of iemand hier een idee heeft waar we dit zouden kunnen zoeken, iemand dit zelf ook heeft meegemaakt of dat iemand me kan vertellen over welke 'gegevens' Windows het in godsnaam heeft

Een oplossing zou kunnen zijn Windows XP opnieuw te installeren, alleen ... Packard Bell levert een 'Recovery CD' dus zouden we eerst alle belangrijke eigen werk moeten backuppen (dat was dus de bedoeling met die externe harde schijf )

Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,

Ronald

Ik ben even wat aan het Googelen gegaan en een pasklare oplossing heb ik niet gevonden. Daar ik inmiddels al een stuk of wat artikelen heb gelezen waarin soortgelijke problemen worden besproken, wilde ik je de uitkomst daarvan niet onthouden:

in diverse artikelen wordt gesproken over registerproblemen met betrekking tot het alleen mogen "lezen" van bepaalde sleutels en het NIET mogen veranderen (schrijven) van die waarden. Hierin zou m.b.t. de USB-sleutelwaarden (waar ik 0,0% verstand van heb) dus een (het) probleem kunnen zitten.

Mogelijk dat andere "lezers" je verder op weg kunnen helpen met dit (mogelijk) eerste aanzetje?

Hallo Pasja en andere lezers,

Op een ander forum verwees iemand ons naar http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=2049 waar een soortgelijk probleem wordt beschreven. Daarin staat:

"(...) go to Start, Run... and type "regedt32" without the quotes to run the Registry Editor. Navigate to

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\ENUM\P CI

and you will see a number of keys of the form "VEN_xxxx", where xxxx are strings like "1102&DEV_0004&SUBSYS_00011103&REV_04". Under each of these folders will be another folder with a long numerical name. Open each folder and look for the "DeviceDesc" which matches the hardware you are trying to install. Right Click on the "VEN_xxxx" for that device and select 'Permissions' and then tick "Allow" for "Full Control". Close Regedit and then continue with the installation of your device."

Sommige sleutels behorende bij de externe harde schijf en de webcam bleken op "aangepast beheer" te staan. Door hier te switchen naar "volledig beheer" konden we de externe harde schijf en de webcam zonder problemen installeren .. Dus blijbaar stond er in het aangepast beheer dat deze apparaten niet geinstalleerd mochten worden .. wie / wat dit zo ingesteld heeft weet ik niet :confused: maar ja, het werkt nu :thumb:

Althans .. voor 2 van de 4 apparaten (iig de belangrijkste). Het AOL modem kunnen we niet controleren, aangezien die in Wales staat ;) .

De iRiver H10 Pure mp3 speler is nog een ander verhaal .. ook voor dit apparaat hebben alle sleutels op "volledig beheer" gezet, maar dit werkt maar deels: Windows XP 'herkent' het apparaat wel (even), want zo'n wat-wil-je-ermee-doen schermpje springt open ... maar daar houdt het mee op: Windows Mediaplayer herkent 'm niet, in de Explorer is de speler ook niet zichtbaar ... en dat terwijl hij op mijn gewone desktop PC dit wel werkt. Het lijkt dus ook weer zo'n registerinstelling, maar ja .. welke ?

Als iemand hier nog tips voor heeft hoor ik het graag! :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan