volume harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

bart59

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2001
waneer ik naar de eigenschappen van mijn hd (7 gb) kijk is ze bijna vol (6.8gb) terwijl er eigenlijk maar voor 2 gb gegevens op staan ,ik vraag me af waar al dat volume naar toe is.

Het is een nieuwe installatie met win xp

waneer ik al de mappen (ook verborgen) selecteer kom ik maar aan 2 gb uit.in de bijlage zie je dat mijn schijf bijna vol is

Bijlagen

• Capture_09122006_222232.jpg
    Capture_09122006_222232.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Je noemt niet onder welk besturingssysteem je werkt, met welke indeling (fat, fat32, ntfs, ext3, reiser etc.) je de harddisk geformatteerd hebt.

Je meldt ook niet of je ook 'verborgen bestanden' hebt meegeteld in je bepaling van je werkelijke data.

Je meldt ook niet hoeveel bestanden en mappen je erop hebt ondergebracht.

Goed, wat kan aan de hand zijn?
1. Er staan verborgen bestanden en mappen op die je niet meegeteld hebt. Voorbeeld is de Systeemherstelinformatie onder Windows XP, die standaard niet uit te lezen is.
2. Afhankelijk van het aantal bestanden en de grootte ervan kan het zijn dat je te maken hebt met overhead bij de opslag. Stel dat de clustergrootte 4 kb is, en je slaat een bestand op van 1 byte, kost je dat dus toch die 4 kb. Bovendien zullen niet al je bestanden precies een veelvoud zijn van die 4 kb etc.
Als je veel bestanden hebt (en van relatief kleine grootte) dan raak je dus veel kwijt aan overhead.
3. Er zijn besturingssystemen die ook alle wijzigingen die je aanbrengt in een journaal onderbrengen, om het later weer te kunnen herstellen als bijv. de stroom zomaar uitvalt. Ook dat kun je onder (nuttige) overhead rekenen.

Dat zijn zo enkele redenen waarom je ruimte 'kwijtgeraakt' lijkt te zijn.

Tijs.

Het is een nieuwe installatie met win xp

waneer ik al de mappen (ook verborgen) selecteer kom ik maar aan 2 gb uit.

Heb je ook de verborgen systeembestanden ingeschakeld? Onder andere nemen "Hybernate.sys" en "Pagefile.sys" redelijk ruimte in beslag.

En wat als je systeemopruiming uitvoert?

btw: als je enkel verborgen bestanden weergeven aanklikt, dan heb je nog niet de besturinggsysteemelementen, dit moet je dus ook nog aanpassen(beveiligde besturingselementen verbergen ofzo iets uitvinken.) Hierin zitten hibernate en pagefile en die kunnen al vlug enkel gigabytes innemen. Alsook systeemherstel zit daarin.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan