Ik zal eerlijk met je zijn: Ik had een heel antwoord voor je klaar, maar ben toch gaan twijfelen.
Als jij nu zegt dat het een maand geleden nog werkte (dus: Je pc/laptop draadloos verbonden met de linksys WAP54G, die dan weer bedraad verbonden is met de modem) dan moest ik mijn verhaal weer inslikken.
Goed, je zegt niet meer in de configuratie van de accesspoint te kunnen komen. Dat lijkt consistent dat iemand de configuratie van je accesspoint heeft veranderd. Dit zal dan komen door reden 1 of reden 1 en 2 samen:
1. Je had er geen beveiliging op gezet voor draadloze toegang, in de sfeer van WPA beveiliging of je gebruikte WEP die gekraakt is.
2. Je had het toegangswachtwoord van de accesspoint niet veranderd, zodat iedereen die de handleiding van het ding kent en draadloos toegang had tot de linksys kon gaan knoeien met de instellingen.
Je kunt nog 1 poging doen, en dat is het ding bedraad aan je pc/laptop aansluiten en de Setup wizard vanaf de meegeleverde cd te draaien. Kom je voorbij de vraag om het administratorwachtwoord, dan zie je daarna welk ip-adres de linksys nu op ingesteld is. Dat adres kun je dan in je browser gebruiken (nog steeds bedraad aangesloten) om de instellingen van de linksys nog eens na te kijken en terug te zetten op wat blijkbaar ooit gewerkt heeft.
Kom je níet voorbij de wachtwoord vraag met Setup Wizard, dan zul je de router weer terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen om erbij te komen. Zonder het wachtwoord kom je namelijk nergens met de configuratie van het apparaat. De handleiding zegt, dat je de Reset knop aan de achterkant voor minstens 10 seconden ingedrukt moet houden om alles weer terug te zetten. Het wachtwoord dat je in Setup Wizard (en in de browserinterface) kunt gebruiken is dan weer het woord: admin
Stel dat punt 1 danwel 2 van toepassing waren, ga dan, om jezelf een groot plezier en hacker groot verdriet te doen
1. Een nieuw wachtwoord zetten voor de administrator
2. én je draadloze netwerk beveiligen.
Beiden kunnen alleen vanuit de browserinterface, die je ook weer bedraad oproept. Zorg ervoor dat de ingestelde draadloze beveiligingsinstellingen ook worden ingesteld op je draadloze netwerkkaart, anders is geen draadloze communicatie mogelijk tussen de Linksys en je pc.
Succes,
Tijs.