• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standen Dartscompetitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave5f

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2006
Graag wil ik de standen bij houden van de dartscompetitie. Echter er ontbreken nog wat formules welke ik graag in de sheet wil verwerken.

Vraag 1: Kolom D (aantal winst partijen) moet +1 worden indien de cel in kolom C >= 5 is.
Vraag 2: Is er een formule om bij kolom E (aantal gespeelde wedstrijden) +1 te maken indien kolom C (behaalde aantal punten) verandert ?
Vraag 3: Hoe krijg ik een rangorde van hoogste naar laagste plaats in het overzicht tussen rij 3 t/m 16 ?
Vraag 4: Kan de berekening in kolom F (gemiddelde punten) na invoering van vraag 1,2 en 3 wel blijven staan.

Ik heb de opzet bijgevoegd.
Mijn kennis is beperkt tot excel basis formules. Wie kan mij helpen ?????

Indien nodig kan ik wel een matrix schema toevoegen van de te spelen wedstrijden !

gr dave

Bijlagen

Laatst bewerkt:
mmmmmmmmmm

denk dat je bij je punten telling in de fout gaat raken als er meerdere wedstrijden bij elkaar worden opgeteld.
Je wilt namelijk in kolom d aangeven hoeveel partijen er gewonnen zijn deze te koppelen aan de punten in kolom c. d =1 als c>= 5punten.
Nu heb je bijvoorbeeld wedstrijd 1 gewonnen met 6 - 4 en wedstrijd 2 verloren met 4 - 6.
punten bijelkaar optellen wordt dit 10 punten, das dan 2x5 en heb je dus 2 gewonnen partijen.

Denk dat je zelf ook even verder op dit forum moet gaan zoeken onder zoektermen als:
dart of competitie voor de antwoorden op je vragen.

Groet,
Ferenc

ps. zal nog wel verder kijken voor je als ik vandaag wat meer tijd omhanden heb voor prive stukjes. :)

Dave

Indien het hetzelfde is als de berekening van standen in een voetbalcompetitie, zou ik aanraden om mijn posts op dit forum eens na te gaan ivm. voetbaluitslagen, rangschikking enz. Er zijn tevens voorbeeldbestandjes beschikbaar in mijn posts (vaak toch). Gebruik de formules daarin, evt. wat aangepast.

Wigi

Hoi Ferenc,

Wel goed opgemerkt daar had ik in eerste instantie nog niet aan gedacht.

gr dave

Hoi Wigi,

Ik heb er 1 gevonden en ben bezig deze aan te passen.

Het is wel dat er in onze dartscompetitie weliswaar anders wordt gespeeld als in een voetbalcompetitie en dan doel ik op de puntenverloop en toekenning.

Er valt per wedstrijd 9 punten te behalen dan wel te verdelen (blijft toch ook een gezelligheidsspel)

Ik ga me best doen en zal het resultaat nog wel even posten.

gr en bedankt.

Dave

Laatst bewerkt:
Hoi Wigi,

Ik heb er 1 gevonden en ben bezig deze aan te passen.

Het is wel dat er in onze dartscompetitie weliswaar anders wordt gespeeld als in een voetbalcompetitie en dan doel ik op de puntenverloop en toekenning.

Er valt per wedstrijd 9 punten te behalen dan wel te verdelen (blijft toch ook een gezelligheidsspel)

Ik ga me best doen en zal het resultaat nog wel even posten.

gr en bedankt.

Dave

Dave

Maakt niet uit. Of het nu 1-2 of 6-0 of 5-4 of 8-1 is, de formules zijn in principe hetzelfde. (Het is zelfs simpeler dan in mijn formules, aangezien ik toelaat dat de stand 10-1 of 2-11 is. Dus 10 of meer goals van een ploeg. Dat kan bij jou niet.)

Post het resultaat en eventuele tekortkomingen maar, er wordt zeker naar gekeken.

Wigi

Hoi Wigi en andere lezers van dit forum,

Met het aanpassen ben ik klaar.
Echter nu komt het aan op het ontleden van de formules.
Zoals ik al eerder had aangegeven, beperkt mijn kennis tot de basisformules.
Wie helpt mij op gang ?

Bij darts wordt er gespeeld in legs van best of 3 of 5 De winnaar krijgt 1 punt.
Aangezien ik niet over de wedstrijdformulieren van de andere teams beschik heeft het geen zin om de behaalde legs bij te houden. (in jou sheet de doelpunten)

Het maximale aantal punten per wedstrijd welke te behalen zijn is 9
Toch kan het voorkomen dat er een wedstrijd wordt geclaimd. Reglementair wordt er dan 5 punten toe gekend aan het team dat claimt en –5 aan het geclaimde team. Aan het einde van de competitie wordt de claim omgezet in het gemiddelde aantal punten (afgerond) + 1

Graag wil ik in de sheet een kolom;
Aantal behaalde punten hebben = kolom E
Aantal gespeelde wedstrijden = kolom F en G
Aantal gewonnen wedstrijden = kolom H
Aantal verloren wedstrijden = kolom I
Kolom met het gemiddelde aantal punten.

Kolom J wil ik eruit laten aangezien een gelijk spel bij darts niet voorkomt.
Kolom K,L en M voor de doelpunten (bij legs) wil ik ook weglaten.
Kolom N wil ik ook weg laten.

gr dave

Bijlagen

Hoi Wigi en andere lezers van dit forum,

Met het aanpassen ben ik klaar.
Echter nu komt het aan op het ontleden van de formules.
Zoals ik al eerder had aangegeven, beperkt mijn kennis tot de basisformules.
Wie helpt mij op gang ?

Bij darts wordt er gespeeld in legs van best of 3 of 5 De winnaar krijgt 1 punt.
Aangezien ik niet over de wedstrijdformulieren van de andere teams beschik heeft het geen zin om de behaalde legs bij te houden. (in jou sheet de doelpunten)

Het maximale aantal punten per wedstrijd welke te behalen zijn is 9
Toch kan het voorkomen dat er een wedstrijd wordt geclaimd. Reglementair wordt er dan 5 punten toe gekend aan het team dat claimt en –5 aan het geclaimde team. Aan het einde van de competitie wordt de claim omgezet in het gemiddelde aantal punten (afgerond) + 1

Graag wil ik in de sheet een kolom;
Aantal behaalde punten hebben = kolom E
Aantal gespeelde wedstrijden = kolom F en G
Aantal gewonnen wedstrijden = kolom H
Aantal verloren wedstrijden = kolom I
Kolom met het gemiddelde aantal punten.

Kolom J wil ik eruit laten aangezien een gelijk spel bij darts niet voorkomt.
Kolom K,L en M voor de doelpunten (bij legs) wil ik ook weglaten.
Kolom N wil ik ook weg laten.

gr dave

OK. Er zal aan gewerkt worden.

Hoeveel punten krijgt een ploeg per overwinning? En per nederlaag?

Wigi

Als je de legs niet bij gaat houden, hoe wil je dan een juiste stand genereren?
Dit is juist het gegevens, net zoals bij voetbal om de dooslag te geven of je 1e of 2e bnt bij een gelijk aantal aan behaalde punten (thuis en uit wedstrijden hier buiten gelaten).
Als je weet welke teams hun partijen hebben gewonnen dan weet je toch ook het aantal legs?

Of zit ik er nu helemaal naast?

Denk dat je met Wigi zijn voorbeeld al je bouwblokken heb binnen gehaald voor een mooi rekenblad:).

Groet,
Ferenc

ps Wigi:
neem aan dat als je tegen een nederlaag aan loopt er geen punten op je conto worden bijgeschreven :)

Laatst bewerkt:
Wigi,

Hoe snel zal deze file te vinden zij op je website? ;)
Alleen dan met fictieve teams:)

Groet,
Ferenc

ps Wigi:
neem aan dat als je tegen een nederlaag aan loopt er geen punten op je conto worden bijgeschreven :)

In volleybal gebeurt het dat de verliezende ploeg die speelt, een punt krijgt. Een verliezende ploeg door forfait krijgt dan geen punten. Vandaar.

Over de winnende ploeg: daar had ik over gelezen... :(

Wigi

Wigi,

Hoe snel zal deze file te vinden zij op je website? ;)
Alleen dan met fictieve teams:)

Groet,
Ferenc

Waarom? Ga je ook beginnen darten? :D
En waarom fictieve teams? Je kan ze toch zelf hernoemen en alles blijft hetzelfde.

Wigi

Bedankt voor jullie snelle reactie en aangeboden hulp.

De wedstrijden zijn als volgt;

1. Single - Single best of 3 uitslag 1-2, 2-1, 2-0 of 0-2
2. Single - Single best of 3 uitslag 1-2, 2-1, 2-0 of 0-2
3. Single - Single best of 3 uitslag 1-2, 2-1, 2-0 of 0-2
4. Single - Single best of 3 uitslag 1-2, 2-1, 2-0 of 0-2

5. Koppel - Koppel best of 3 uitslag 1-2, 2-1, 2-0 of 0-2
6. Koppel - Koppel best of 3 uitslag 1-2, 2-1, 2-0 of 0-2
7. Koppel - Koppel best of 3 uitslag 1-2, 2-1, 2-0 of 0-2
8. Koppel - Koppel best of 3 uitslag 1-2, 2-1, 2-0 of 0-2

9. Teamronde best of 1 uitslag 0-1 of 1-0

Per ronde (totaal 9) in een wedstrijd is er een punt te verdienen. Deze punten tellen mee in het totaaloverzicht. Een wedstrijd is gewonnen vanaf 5 punten (uitslag 5-4)

De gewonnen of verloren legs kan ik in het overzicht niet meenemen omdat ik niet beschik over alle wedstrijdformulieren. Alleen daar staan de legs ingevuld. Dit is ook niet zo belangrijk omdat deze voor de ranglijst niet meetellen.

een voorbeeld van gisteravond is als bijlage gepost. Jawel 9-0 gewonnen.

gr dave

Bijlagen

Zie bijlage.

Dave, je moet nog 2 dingen doen:

- als je de berekening van de stand wilt aanpassen (nu wordt enkel gekeken naar punten en gespeelde matchen), doe dat dan in kolom AD.

- Geef meer uitleg over het claimen en hoe je het zelf zou uitrekenen (bv. op een rekenmachine). Dan zet ik de formules er wel bij.

Wigi

Bijlagen

Hoi Wigi,

Wederom bedankt voor jou super snelle reactie.
De formules zoals die in de voetbalsheet van jou zijn nog niet aangepast.
Ik heb de matrix kloppend gemaakt op een dartscompetitie van 14 teams.
Zoals wij die spelen. Ik moet deze formules nog aanpassen op het puntenaantal en dat een wedstrijd als gewonnen kan worden beschouwd indien de uitslag 5 of hoger is evenzo 4 of lager is verlies.

Het gemiddeld behaalde punten (behaalde punten gedeeld door aantal gespeelde wedstrijden) is ook van belang. Omdat bij een geclaimde wedstrijd deze berekend wordt met extra punten bij een claim.

TUCHTREGLEMENT D.B.M.N.
ALGEMENE BEPALINGEN
MAXIMALE STRAFFEN
Artikel 15

g. Het niet of niet op tijd verschijnen bij een wedstrijd geeft de tegenstander recht op een claim, De tegenstander ontvangt haar gemiddelde aantal punten, berekend op het einde van de competitie en afgerond naar boven of naar beneden, plus een punt, met een minimum van 5 punten en een maximum van 9 punten, Het team dat te laat of geheel niet is verschenen, ontvangt geen punten voor de wedstrijd. Op het reeds behaalde aantal punten worden 5 punten in mindering gebracht indien men vooraf aan de tegenstander en wedstrijdleider te kennen heeft gegeven dat de wedstrijd van hun kant geen doorgang kan vinden. Indien een team geen contact heeft gehad met zowel tegenstander als wedstrijdleider, zal er 9 punten in mindering worden gebracht op het totaal aantal behaalde punten.

Een team dat drie maal voor een vastgestelde wedstrijd afwezig is geweest, wordt door de DBMN uit de competitie genomen. Indien dit in de eerste seizoenhelft gebeurt, vervallen alle tegen dit team behaalde punten, Indien dit in de tweede seizoenhelft gebeurt, vervallen alleen de in de tweede seizoenhelft tegen dit team behaalde punten (punten behaald in de eerste seizoenhelft blijven behouden), met uitzondering van een derde claim in de laatste speelweek. Hierbij ontvangt het team dat de claim indient het gemiddelde van zijn aantal punten over het hele competitie-seizoen. Hierin is deze commissie exclusief bevoegd.

Bij toernooien beoordeelt de wedstrijdleiding of de speler die te laat aanwezig is aan het toernooi kan deelnemen. In deze is de wedstrijdleiding exclusief bevoegd de straf op te leggen.

h. Het hinderen van de tegenstander(s) wordt na 3 meldingen in de competitie bestraft met een vermindering van maximaal 18 punten op het behaalde resultaat. Bij toernooien wordt de betreffende speler na 2 waarschuwingen uitgesloten van verdere deelname. Hij verliest de in dit toernooi behaalde punten en er worden maximaal 10 extra punten in mindering gebracht op het totaal aantal behaalde punten.

-5 - C Betekend thuisteam -5 punten i.v.m. claim, C betekend wedstrijd geclaimd = + 5
Aan het einde van de competitie bij een gemiddelde van bijvoorbeeld 6,66 is afgerond 7 zal dus op de toegekende 5 punten er 3 bij krijgen.

Berekening
Als C in matrix voorkomt = Wedstrijd 26 (laatste wedstrijd) Afgeronde Gemiddelde = - (C = 5 punten ) + 1 Indien gemiddelde hoger is dan 5

De formules moet ik nog aanpassen maar daar snap ik dus echt niets van.
Ik denk dat ik in de 3 matrixen aan het einde van de sheet deze moet aanpassen.
Dus formule:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("-";Q18));"";ALS(EN(LINKS(Q18)="*";RECHTS(Q18)="*");"ff";ALS(AS18>AS33;"t";ALS(AS18<AS33;"u";"g"))))
en formule:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("-";Q18));"";DEEL(Q18;VIND.ALLES("-";Q18)+1;ALS(RECHTS(Q18)="*";1;2))-0)
en formule:

=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("-";Q18));"";ALS(LINKS(Q18)="*";DEEL(Q18;2;1)-0;DEEL(Q18;1;ALS(VIND.ALLES("-";Q18)=2;1;2))-0))

Als je mij kan uitleggen hoe deze zijn opgebouwd, denk ik dat ik er wat meer van snap en weer een beetje op de goede weg zit.

---------------------
Gisteravond moest natuurlijk nog even gevierd worden !!!!!!!!!!!
Het is mij nog nooit eerder gelukt met mijn team 9-0 te winnen wel vaak 8-1 bij een 8-0 stand. Tja dan komt de bierronde = teamronde dan raad je het wel.

gr dave

Hoi Toverkamp,

2 november mogen wij `t Hoekie thuis ontvangen. Wel grappig !!!

Het is wel lang geleden dat ik in het `t Hoekie ben geweest.
Ik denk wel 6 jaar geleden toen ik nog zelf speelde in buurtcentrum de Malbak te Blaricum
en nog veel jeugdleden had.

gr dave

Hoi Wigi,

Wederom bedankt voor jou super snelle reactie.
De formules zoals die in de voetbalsheet van jou zijn nog niet aangepast.
Ik heb de matrix kloppend gemaakt op een dartscompetitie van 14 teams.
Zoals wij die spelen. Ik moet deze formules nog aanpassen op het puntenaantal en dat een wedstrijd als gewonnen kan worden beschouwd indien de uitslag 5 of hoger is evenzo 4 of lager is verlies.

Het gemiddeld behaalde punten (behaalde punten gedeeld door aantal gespeelde wedstrijden) is ook van belang. Omdat bij een geclaimde wedstrijd deze berekend wordt met extra punten bij een claim.

TUCHTREGLEMENT D.B.M.N.
ALGEMENE BEPALINGEN
MAXIMALE STRAFFEN
Artikel 15

...

Berekening
Als C in matrix voorkomt = Wedstrijd 26 (laatste wedstrijd) Afgeronde Gemiddelde = - (C = 5 punten ) + 1 Indien gemiddelde hoger is dan 5

De formules moet ik nog aanpassen maar daar snap ik dus echt niets van.
Ik denk dat ik in de 3 matrixen aan het einde van de sheet deze moet aanpassen.
Dus formule:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("-";Q18));"";ALS(EN(LINKS(Q18)="*";RECHTS(Q18)="*");"ff";ALS(AS18>AS33;"t";ALS(AS18<AS33;"u";"g"))))
en formule:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("-";Q18));"";DEEL(Q18;VIND.ALLES("-";Q18)+1;ALS(RECHTS(Q18)="*";1;2))-0)
en formule:

=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("-";Q18));"";ALS(LINKS(Q18)="*";DEEL(Q18;2;1)-0;DEEL(Q18;1;ALS(VIND.ALLES("-";Q18)=2;1;2))-0))

Als je mij kan uitleggen hoe deze zijn opgebouwd, denk ik dat ik er wat meer van snap en weer een beetje op de goede weg zit.

gr dave

In mijn post (#13) had ik alles al gedaan, tot en met de formules in de 3 matrixen. Enkel de 2 dingen die jij nog moest doen, heb ik in die post vermeld.

Als ik tijd heb, doe ik het claimen ook. Dat komt ook in die 3 matrixen. Eigenlijk in de plaats van de forfaits uit het voetbal. (ff in mijn notatie).

Probeer zelf ook al wat uit voor het claimen en de formules in kolom AD.

Wigi

De formules moet ik nog aanpassen maar daar snap ik dus echt niets van. Ik denk dat ik in de 3 matrixen aan het einde van de sheet deze moet aanpassen. Dus formule:
en formule:
en formule:

Het is daar dat jij het claimen zal moeten ondervangen in formules.

ISFOUT(VIND.ALLES("-";Q18)) gaat na of er een - in de uitslag staat. Ja dan is er een uitslag ingevuld, neen dan moet de wedstrijd nog plaats vinden.

De * slaan op een forfait in het voetbal. Ik duid dat bv. aan met *5-0 of 0-5*. De eerste formules haalt de goals / punten van de thuisploeg, de tweede formule haalt de goals / punten van de uitploeg op. De DEEL functie neemt een deel uit de uitslag, zijnde 1 ofwel 2 cijfertjes (2 getallen voor als een ploeg 10 of meer goals gemaakt heeft. Anders is het 1 cijfertje.)

LINKS en RECHTS zal je wel snappen.

De onderste formule ziet wat het grootste is:

goals thuisploeg, dan komt er een t van thuisploeg
goals uitploeg, dan komt er een u van uitploeg
gelijk dan komt er een g van gelijk

Er komt ff bij een dubbele forfait: *5-5*. In (amateur)voetbal gebeurt het dat een wedstrijd gestaakt wordt, bv. bij vechtpartij. En dat beide ploegen een forfaitnederlaag krijgen: beide verliezen met 5-0, al zou 5-5 dus betekenen dat er een gelijkspel was. Daar moeten we dus ook voor corrigeren.

Succes ermee

Wigi

Wigi,

Bedankt !!!!

Ik heb het nog niet helemaal goed doorgelezen maar ik ga er mee aan de slag.

Wederom een dart avond gehad (teamoverleg) en morgen hoop ik wat tijd te hebben om het 1 en ander te verwerken.

Ook weer schooloverleg i.v.m. toneeluitvoering en PSZ (peuterspeelzaal) overleg.

Ik zal zo snel als mogelijk verwerken en reageren.

gr dave

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan