Compaq Evo N1050v BIOS-Update Fataal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

koozie<3

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2006
Gegroet mensen,

Ik heb een probleem en het is nogal dringend.
Ik moet voor mijn werk een laptop installeren. Had wat drivers van de HP site gedownload voor de desbetreffende laptop. Ook had ik een BIOS-Update gedownload voor windows. (niet voor een floppy). Ik draai die update..laptop gaat uit, stond erbij dat de laptop vanzelf uit zou gaan, maar hij start niet meer op.
Het blauwe powerlampje blijft knipperen..ja niet echt knipperen meer fade-in fade-out.
Laptop is al ge-reset..maar niks veranderd. Wat moet ik doen?

Gegroet.

Bedankt voor de sneller reactie :thumb:

Helaas weet ik de bios-versie niet meer omdat de notebook zo'n 3 jaar oud is.
Waar zou ik de bios versie kunnen achterhalen? in een van de bijgeleverde boekjes? of ergens achterop?

Ik krijg ook helemaal geen beeld als ik de laptop aanzet.
Het lijkt mij logisch dat dat betekent dat ik vrij weinig kan met een biosflash als ik niks kan zien?

gegroet

Laatst bewerkt:
Mag ik aannemen dat je de drivers & bios hier gehaald hebt (indien XP Home)?

Of hier (indien XP Professional)?

M.b.t. het knipperende powerlampje (=de laptop zou nu in standby modus staan):
Druk nogmaals op de start-knop.

Probeer een floppy te bouwen met de correcte bios, en start daarvan op. Mocht opstarten van floppy niet lukken, kijk op pagina 2-62 van de Service Manual, te downloaden hier

Toch wil ik nog een vraag stellen: Waarom de bios updaten? Werkte er iets niet? "If it ain't broke, don't fix it". Dat geldt zeker voor bios-updates...

Succes,

Tijs.

Hallo

Op die HP-site kun je toch de BIOS-gegevens en alle andere informatie vinden ?

Ik heb gen glazen bol waarin ik je typenr. kan zien!!

Haal daar de benodigde BIOS, zet die op de betr. floppy en dan daarvan opstarten !!

(Aangenomen dat je floppydrive als eerste vermeldt staat in je boot-volgorde.
Kom je er niet uit, kijk dan es hier: http://www.flashbios.org/catalog/

Ik heb gehoord dat de prijzen redelijk zijn.

Greetz,

Harry.

Oh ja, een opstartfloppy met BIOS-upgrade is te halen hier

Tijs.

als het niet kapot is hoef je het inderdaad ook niet te maken.
ik heb maar met mijn baas afgesproken om de C-MOS te "clearen".
daarna zien we wel weer verder.

Ik dank u allen hartelijk voor uw reacties, ik heb het nu niet nodig.
Maar thuis zal het zeker nog wel van pas komen!

je mocht aannemen dat ik ze (xp pro) daarvandaan had gehaald. heb eerst goed nagedacht vanwege het feit dat bios flashen vrij riskant is. Heb dus maar een officiele versie gedownload.
"Just to be sure"

Even over het standby..daar zal hij wellicht instaan. Maar krijg geen beeld. Helemaal niks. En als ik em weer uitzet en dan aan..gaat het lampje weer knipperen. Snap er dus niks van.

En om even op je vraag terug te komen Tijs..Er was niks kapot, alles deed het nog.
Geen reden eigenlijk om de bios te willen flashen. Dacht dat de laptop out-of-date was.
maargoed ben maar een stagair in het bedrijf en ik leer hiervan haha.

Ik groet!

Laatst bewerkt:
Hallo,

even om jullie op de hoogte te houden..
het "clearen" van de CMOS is niet gelukt.
Dus nu ligt de laptop in de vriezer.

Ik groet..

Geen idee wat je nu m.b.t. het clearen van die cmos gedaan hebt, eigenlijk. Vertel eens wat je precies gedaan hebt? Dit uit interesse, want uit je verhaal begrijp ik dat het apparaat nu helemaal dicht bij God gekomen is.

Tijs.

Ja nouja dicht bij goed..hij ligt nu dicht bij een koel element :p .

Ik moest deze laptop dus geheel gebruiksklaar maken voor een collega.
Er was een fout met een software pakket dus moest ik de laptop compleet herinstalleren.
Image van gemaakt zodat er geen belangrijke bestanden verloren gaan tijdens het formatteren.
Toen heb ik windows XP erop gezet. Dat ging goed. Daarna wat drivers gedownload voor o.a. Video, Geluid, Touchpad (support).
Dat ging ook goed hehe :p .
Toen zag ik die bios update (alle drivers komen van de hp site en horen bij deze notebook).
Ik overleg gepleegd met mijn baas (praktijkopleider, ik loop stage) en die zei dat dat wel zou kunnen een bios update. Dus ik die update draaien. Alles ging goed totdat de laptop zichzelf uitzette (leek erop alsof hij herstartte). er stond bij dat de laptop zich inderdaad vanzelf afsloot en opnieuw op zou starten.
dat deed ie dus maar hij bleef op standby staan, zoals jijzelf (tijs) al had gezegd.
Meer deed het ding niet. Ik nog wat geprobeerd met diskettes maar beeld blijft zwart.
Toen overlegd en laptop opengeschroeft in de batterij eruit te frummelen.
Dit lukte..even gewacht (minuut of 2 zoiets) en toen weer teruggeplaatst.
Dit ging allemaal goed..maar toen we de laptop weer aan hadden gezet waren we weer precies bij het begin. Hij gaf geen beeld en het lampje knipperde..
Hij ligt nou in de vriezer om alles te ontladen..hopen dat dit lukt aangezien deze laptop nog goed was in het gebruik.

Als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag:thumb:

Groeten!

Hallo !

Tja, een BIOS-flash doe je in principe alleen omdat het nodig is: bijv. omdat je een snellere processsor wilt installeren of een grotere HDD.

Om de laatste reden heb ik er diverse gedaan, maar het is altijd een risico.

Wat je met een vriezer wilt bereiken is mij onduidelijk !

Als een bios-reset niet werkt is het einde verhaal.

Zie de link naar: flashbios.org.

Greetz,

Harry.

zo makkelijk kan het toch niet zijn? even bios flashen en niks doet het meer..:confused:
Mijn baas heeft de laptop in de vriezer gegooid, dan zou deze zich geheel ontladen.
Hopen dat dat werkt anders moet ik paar maanden gratis stage gaan lopen :confused:

Zo kun je het nog proberen, hetzelfde zo'n beetje wat hier staat.

In de vriezer, lol.:eek:
Weer ontstaan uit een broodje aap.:p

Tja, ik zal vanavond ook maar es een PC'tje in de vriezer zetten, misschien doet ie het morgen weer !

Greetz,

Harry.

De enige relatie die ik ooit met een vriezer heb gehad ihkv. computerproblemen was, als een harddisk een zgn. headcrash had gehad.

Harddisk in isolerende, open zak in de vriezer voor 48 uur, dan eruit, snel inbouwen in een werkende computer, zo snel mogelijk zoveel mogelijk data redden, harddisk weggooien.

Soms nog een kleine tik op de zijkant van de harddisk nodig om de lees/schrijfkop 'los' te maken.

Ikzelf zie ook geen enkel nut om de laptop in de vriezer te leggen voor je probleem.

Als de laptop nog wel floppies leest bij 'opstarten' en ook nog probeert daarvan op te starten, zoek dan uit welke knoppen je moet gebruiken bij die bios-floppy waar ik een link naar had gegeven om een nieuwe bios te schrijven, en dan 'blind' (zonder beeld) proberen op de laptop. Let wel op dat je de bios op de floppy niet 'per ongeluk' in het testproces de bios van een andere computer/laptop laat overschrijven...

Overigens staat in de Service Manual waar ik eerder naar verwees iets over Rescue diskette, alleen kun je die niet rechtstreeks downloaden bij Compaq/Dell. Bel dus beter eerst met HP/Compaq voordat je nu nog wat probeert. Dat is eigenlijk nog het beste advies, in mijn ogen.

Natuurlijk mag je ook eerst de gegeven opties van de andere posters gebruiken.

Tijs.

Blind flashen had Tijs al opgenoemd :) .

Blind flashen..klinkt "eng"..zodra ik dat hoor in combi met een latop of pc krijg ik al een kleine rilling haha :p .

Ik ga gewoon wat proberen en met hp bellen.
Dank voor jullie reacties! :thumb:

Ik groet! :cool:

Harry,

Even om terug te komen op het batterij verhaal..
Het schijnt dus te werken..ook met gewone penlight(?) aa of aaa batterijen (nog wel meer soorten maar dit is even een voorbeeld).
Dit ten behoud van de levensduur van je batterij.
heb het zelf nog nooit geprobeerd..als batterij stuk is koop ik wel weer nieuwe..GP Powerbank in mijn geval:thumb:

Ik durf het blind flashen zelf niet aan..mijn baas gaat me daarmee helpen. (ben nog maar een stagaire)

Ik laat weten of het is gelukt voor mensen die daar interesse in hebben!:p

Ik groet!

Hopelijk helpt je dit een beetje: Ik heb zelf die BIOS-flash floppy-image gedownload en op floppy gezet. Het proces start, zover ik kan nagaan vanzelf. Misschien moet je (als er vrij snel niets van de floppy gelezen wordt) even op Enter drukken, maar ik heb geen bevestigingsvragen in .exe gezien in de sfeer van "Press Y to confirm" of zo.... Ook lijkt het erop dat de laptop vanzelf opnieuw wordt opgestart in het proces.

Probeer dus eerst zonder op een toets te drukken. Lukt dat niet, weer opnieuw opstarten met floppy erin. Dan proberen (als er niets gebeurt) 1x op Enter te drukken.

We zijn benieuwd, maar je kunt natuurlijk ook bevestiging halen bij de helpdesk van Compaq/HP hoe die BIOS-floppy behandeld moet worden.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan