• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sortering data in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

heaobeer

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2004
Ik heb een grote lijst met gegevens. De meeste regels in deze lijst hebben een afdelingscode. Ik wil dat alle data van de lijst in een ander werkblad wordt gesorteerd op de betreffende afdelingscode en netje onder elkaar zet.

Bijvoorbeeld:
8 Jan
Blanco
9 Wim
Blanco
8 Piet
Blanco

Gewenste output voor afdeling 8:
8 Jan
8 Piet

Wie kan mij helpen?

Hans,

Ik wil de output meteen, zonder handmatige acties.

Dank voor je reactie.

Wanneer en hoe wil je deze actie uitvoeren ?

Als je de macrorecorder aanzet en dan de gewenste actie uitvoert zou je tot het volgende kunnen komen :

Code:
Range("A3:A8").Sort Key1:=Range("A3"), Order1:=xlAscending, Header:=xlNo _
        , OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal

Waarbij je alleen je range moet veranderen. Waarschijnlijk is dit variabel, dus moet je dat nog even oplossen. Dit kan door de laatste rij te zoeken met lr =Range("A65536").end(xlup).row en dan in je range te zetten : range(cells(3,1),cells(lr,1)) i.p.v Range("A3:A8").

Om dit op een ander werkblad te krijgen, eerst het geheel kopieren naar een ander blad en dan sorteren.

sumproduct

Hans,

Dank. Ik ben op zoek naar een formule. Zo iets als (zie bovengenoemde voorbeeld) sumproduct((werkblad1!$A$1:$A$10=$A1)*(werkblad!$B$2:$B$10=8)). Dit werkt niet, maar de output zou zijn alle namen uit afdeling 8.

Laatst bewerkt:
Hans,

Dank. Ik ben op zoek naar een formule. Zo iets als (zie bovengenoemde voorbeeld) sumproduct((werkblad1!$A$1:$A$10=$A1)*(werkblad!$B$2:$B$10=8)). Dit werkt niet, maar de output zou zijn alle namen uit afdeling 8.

Waarom moet dit juist met een formule? Niet dat dat onmogelijk is, maar ik denk dat een kleine macro iets handiger is.

Wigi

Re met voorbeeld

Hoi Heaobeer,

misschien is dit iets voor je.
Het wordt automatisch gesorteerd en indien gewenst kun je handmatig
door aanvinken keuze rondje de sortering aanpassen.

succes Wim

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan