XP netwerk via crosscable aan/uit/aan/uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

zoomer

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2003
Ik heb 2 PC's met windows XP met ieders een netwerkkaart die ik met elkaar verbonden heb met een crosscable.

Geïnstalleerd:
Client voor microsoft netwerken
Bestands en printerdeling
Internet protocol tcp/ip met IP 192.168.0.20 en 192.168.0.21.

Nu blijft hij op de één of andere manier steeds opnieuw het netwerk verversen. Aan/uit/aan/uit met als gevolg rechtsondering steeds de melding Netwerkkabel is niet aangesloten. Dit gaat zo meerdere keren per minuut. Tussendoor heb ik wel de mogelijkheid wat bestanden over te halen.

Wat gaat hier mis??

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar de PC valt ook ineens snel uit. Uitschakelen pc uitgezet, dan blijft de pc gewoon in windows hangen (geen blauw scherm).
Tempertaturen lijken in orde. Het hoogste is 47 C.

In de log vind ik dit terug:

BRON W32Time gebeurtenis-id 29

De tijdsprovider NtpClient is geconfigureerd om de tijd uit een of meer tijdsbronnen te halen. Geen van deze bronnen zijn echter toegankelijk. Er worden geen nieuwe pogingen gedaan gedurende 14 minuten. De tijdservice heeft geen nauwkeurige tijdsbron.

===
BRON W32Time gebeurtenis-id 17

Tijdprovider/NtpClient: er is een onverwachte fout opgetreden tijdens de DNS-lookup van de handmatig geconfigureerde peer time.windows.com,0x1. NtpClient probeert een nieuwe DNS-lookup in 15 minuten. De fout is: Er is geprobeerd een socketbewerking uit te voeren op een onbereikbare host. (0x80072751)

Laatst bewerkt:
Ok, eerste ding dat je altijd even moet nagaan, is of Windows Energiebesparingsopties geen roet in het eten gooien.

Ga dus (op beide computers) het volgende doen:
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
ga naar sectie Netwerkadapters
dubbelklik op je netwerkadapter, ga naar tabblad Energiebeheer, en zet het vinkje "Windows mag .... energie te besparen" uit.

Is het een USB netwerkkaart, dan alle USB gerelateerde apparaten pakken in de USB sectie waar dat tabblad Energiebeheer beschikbaar is en ook daar die energiebesparende optie uitzetten.

Daarnaast zou je ook in de eigenschappen van je netwerkkaart zaken m.b.t. energiebesparing kunnen staan. Kijk dat na (Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl, rechtsklikken op je netwerkverbinding, Eigenschappen kiezen, en dan klikken op het knopje Configureren).

M.b.t. W32Time: Dat zal niet met je probleem te maken hebben. Wel is het zo, dat als je de 2 pc's aan elkaar gekoppeld hebt zonder toegang tot Internet, de servernaam time.windows.com niet kan worden herleid naar een ip-adres. Dat is de melding die je kreeg. Eventueel kun je (via start -> uitvoeren -> services.msc) de Windows Time service uitschakelen door erop te rechtsklikken en te kiezen voor Eigenschappen. Dan kiezen als opstarttype: Uitgeschakeld.

Overigens is het NetBeui protocol of het NWLink IPX/SPX/Netbios compatibel netwerkprotocol efficiënter in gebruik als het je alleen maar over het kopieren van bestanden gaat. Zet je daarbij dan ook het tcp/ip protocol tijdelijk uit, heb je wellicht ook je probleem met de beperkte netwerkmogelijkheden opgelost.
Toevoegen van NetBeui en/of Nwlink in ncpa.cpl, en dan tcp/ip (tijdelijk) uitschakelen. NetBeui kun je als protocol alleen via de bladeren naar de \VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI map op de installatiecd van XP installeren.

Succes, en we horen wel hoe het afgelopen is.

Tijs.

Bedankt voor de tips. Ik heb ze uitgevoerd op beide pc's. De pc lijkt nu te blijven draaien.

Echter het netwerk... Ik had even contact.... even... maar direct daarna weer: "Een van de netwerkkabels is niet aangesloten"

Andere netwerkkaart had ik gisteren al geprobeerd maar bood niet de oplossing.

Computernaam verschillend. Werkgroep gelijk.

Het laatste dat ik tegen kom in het logboek is de informatieve melding:

Type gebeurtenis: Informatie
Bron van gebeurtenis: BROWSER
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 8033
Datum: 18-10-2006
Tijd: 18:33:11
Gebruiker: n.v.t.
Computer: JANZ1
Beschrijving:
De browser heeft een verkiezing op het netwerk \Device\Nbf_{866D0219-C1AF-4EB2-A1CE-519E71CB435E} geforceerd omdat een masterbrowser is gestopt.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Bedankt voor de tips. Ik heb ze uitgevoerd op beide pc's. De pc lijkt nu te blijven draaien.

Echter het netwerk... Ik had even contact.... even... maar direct daarna weer: "Een van de netwerkkabels is niet aangesloten"
[...]

Die melding betekent dat er geen link meer is tussen de 2 apparaten, wat dieper gaat dan de protocollen die over het netwerk worden gebruikt.

Het kan zijn dat je crosskabel niet goed is, vooral de aansluitingsconnectors kunnen eventueel niet goed meer zijn.
- Probeer dus zeker ook een andere crosskabel, of
- Koop 2 stukjes straight-through-/patch- kabel en een switch, en sluit beide computers via die kabels en switch aan elkaar aan.

Tijs.

Tja, toch maar weer even een ander kabeltje gekocht. Helaas was het toen nog niet verholpen. Ik starte beide pc's op en kon bestanden overzetten. Maar dat duurde hooguit 20 seconden en toen was ie de netwerkverbinding weer kwijt.

Toen heb ik de netwerkkaart wederom verwijderd in apparaatbeheer, ook uit m'n pc en weer verwisseld met de eerste netwerkkaart. Wel heb ik een ander pci-slot genomen.

Daarna weer opnieuw opgestart en de netwerkinstellingen goed gezet.

En nu doet ie het goed :shocked: Ik heb al 2 GB overgezet van de één naar de andere PC.

Wat nu precies de oorzaak is geweest weet ik niet, je zou bijna denken een defect in het pcislot maar dan zou ik dat toch via apparaatbeheer moeten merken?

In ieder geval bedankt voor de tips! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan