Kan niet aanmelden op domein

Status
Niet open voor verdere reacties.

hpoort

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2006
Ik kan Vista Beta nu thuis draaien, maar het lukt me nog niet om aan me domein aan te melden, wat wel goed ging met Windows XP. Het lukt me wel om via remote desktop me server te benaderen. Me server is Windows 2003 Server.Het bleek overigens dat ik netbios aan had staan, als ik dat uitzet kan ik ook niet via XP joinen to domein, ik denk een NAT/DNS fout. Iemand een goede beschrijving op oplossing hoe je dit oplost, liefst met screenshots, hoe ik bijv de DNS op me server goed moet configureren.

De volgende fout krijg ik:
"an attempt to sesolve the DNS name of a DC in the domain being joined has failed. Please verify this client to reach a DNS server that can resolve DNS names in the target domain.

Iemand hier ervaring mee, moet ik wat veranderen aan me client of op de server.

Ik had op google gezocht daar was een oplossing om IPv6 te disablen, maar dat geeft in mijn geval geen resultaat. Op me server heb ik DNS draaien en ICS, misschien moet ik NAT draaien en zit er een fout in me DNS.

ipconfig

server
192.168.1.1
255.255.255.0
127.0.0.1

client
192.168.1.10 (DHCP via router)
255.255.255.0

sweex 54G wireless router (wan chello naar modem) 192.168.1.254
lan client
lan server

ROUTER
IP Address 80.56.234.122
Subnet Mask 255.255.255.0
Gateway 80.56.234.1
Domain Name Server 62.179.104.196, 212.142.28.69

nslookup
C:\Documents and Settings\hpoort.HOGENBANWEG>nslookup
*** Can't find server name for address 62.179.104.196: Non-existent domain
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Can't find server name for address 192.168.123.254: Timed out
*** Default servers are not available
Default Server: UnKnown
Address: 62.179.104.196

Voeg het volgende toe aan je LMHOSTS bestand, vervang test door jouw servernaam (FQDN, dus bijv. w2003.local) en testdomain door jouw domeinnaam.

192.168.1.1 test #PRE #DOM:testdomain

Probeer het dan opnieuw.

NB: Ken vista niet, maar onder XP staat LMHOSTS in %systemroot%\system32\drivers\etc

Tijs.

Laatst bewerkt:
En nog even wat:

(Dit natuurlijk alleen slim als je server 24 uur / dag aanstaat!):

Zet de DHCP server op je Internet router UIT, en geef je je server ook de rol van DHCP server.

Zet dan als DNS servers in je DHCP 192.168.1.x scope:
192.168.1.1
192.168.1.254

Je kunt er ook voor kiezen om alleen het ip-adres & standaardgateway door de DHCP server van je Internet Router te laten toekennen, en de DNS handmatig zoals boven aangegeven 'vast' in te stellen op de clients.

Tijs.

Ik kom er nog steeds niet op maar ben al wat verder:

resultaat nslookup server:
Microsoft Windows [Version 5.2.3790]
(C) Copyright 1985-2003 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\hpoort>nslookup
Default Server: localhost
Address: 127.0.0.1

> silvester
Server: localhost
Address: 127.0.0.1

Name: silvester.Hogenbanweg.local
Address: 192.168.123.1

>

nslookup client

C:\Users\hpoort>nslookup
Default Server: ns10.chello.nl
Address: 62.179.104.196:53

> silvester
Server: ns10.chello.nl

*** ns10.chello.nl can't find silvester: Non-existent domain
> 192.168.123.1
Server: ns10.chello.nl

*** ns10.chello.nl can't find 192.168.123.1: Non-existent domain

Tenslotte me range lag ik 192.168.123 had ik verkeerd vermeld in het voorgaande

In de router heb ik virtuele computers aangezet ik kan nu me server wel van buitenaf bereiken
Virtual Computers
ID Global IP Local IP Enable
1 192.168.123.

Verder DHCP op server werkte niet,

Als ik de dns op de client instel gaat het wel goed kan ik joinen to domain, dus op me server staat het nu goed! Alleen automatisch dns verkrijgen op client gaat nog niet goed!

Zie bijlage. Staat het zó ingesteld op de clients, dan is alles in orde wat de clients betreft.

Waar je op moet letten (heb daar al een hint naar gegeven) is het zodanig inrichten van je DHCP scope op de server, zodat ook de relevante DNS-servers worden gecommuniceerd naar DHCP-clients (welke dat zijn is ook al vermeld).
Dat je server wordt gevonden domeinserver is niet zo vreemd, want dat is een ander onderdeel van de DHCP, die niet een direct relatie heeft met de instellingen van DNS-servers in je DHCP server configuratie. De conclusie dat daarmee het DHCP serving gedeelte klaar is, is dus niet zonder meer terecht.

Tijs.

Bijlagen

• client_dns.JPG
    client_dns.JPG
    39,1 KB · Weergaven: 171
De DHCP draait op me router en niet op me server, want op de een of andere manier ging dat niet goed. Vandaar dat ik DNS niet automatisch verkrijgen. Als ik DHCP ging draaien op me server (waar ik dan ook een gateway en DNS kan meegeven) kon ik niet de range 192.168.123.50 - 192.168.123.100 instellen, hij gaf zelf al aan 192.168.0.50 - 192.168.0.100 dat ligt dus in een andere range. Of is dat ook mogelijk, De router was 192.168.123.254 (op de router kan ik alleen DHCP instellen en geen gateway of DNS meegeven)

Je kunt alle scopes verwijderen, aanpassen, of een scope toevoegen in het DHCP server gedeelte van W2003 server. Dan in Scope Options van die scope aangeven de DNS servers waar ik het over heb gehad.
Vergeet niet om de scope te activeren, en de DHCP server functionaliteit van je router daarna af te zetten.

Kijk ook even na of het subnetmasker wel op 255.255.255.0 staat in de ip-configuratie van de W2003 server.

Sluit het ip-adres van je Router én die van de W2003 server uit om uit te delen. Doe dit op de volgende manier:

To exclude an address from a scope
Open DHCP.
In the console tree, click Address Pool (Klap éérst je scope open om dit te kunnen zien).
On the Action menu, click New Exclusion Range.
In the Add Exclusion dialog box, type the Start IP address that you want to exclude from this scope.
To exclude a range of more than one IP address, type an End IP address.

Click Add.
Doe dit minstens 2x, namelijk 1x voor het ip-adres van je server én 1x voor het ip-adres van je router.

Notes

To open DHCP, click Start, click Settings, click Control Panel, double-click Administrative Tools, and then double-click DHCP.
Addresses that are excluded from the scope are not offered by the DHCP server to clients obtaining leases from this scope.

Gunstige bijkomstigheid van het gebruik van je router is, dat je niet de ip-adressen van de DNS servers van je provider in te vullen. Dit omdat je router de rol vervult van DNS-proxy voor Internet adressen. Vandaar dat het indragen van het ip-adres van je router als DNS server in je scope voldoende is voor het resolven van Internet adressen voor je lokale netwerk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als het zo is dat je bepaalde poorten in de Router hebt geforward naar bepaalde pc's op je lokale netwerk, voor bijv. Hulp-op-afstand, vergeet dan niet om een Reservering in je scope op te nemen voor die specifieke pc, zodat die pc telkens hetzelfde ip-adres krijgt toegewezen. Daarbij heb je het Mac-adres van de netwerkkaart nodig van die pc. Het Mac-adres is het "Fysieke adres" dat verschijnt als je op die pc het volgende doet:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ipconfig /all

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan