Radeon 9800 pro smelt !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

daveke

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2001
Hoi

De laatste dagen viel mijn pc zomaar uit vlak nadat hij opgestart was.
Als ik hem daarna opnieuw opstarte werke hij weer wel.
Tot gisteren dus. Toen viel hij telkens uit en ineens kwam er ook een brandgeurtje uit de kast.
Bleek dus dat het vertilatortje van de grafische kaart (Radeon 9800 PRO 128MB) er gewoon is afgesmolten.
Ik gebruik de pc bovendien nooit voor gaming of videobewerking.

alvast bedankt voor je snelle reactie op dit nachtelijk uur Boeing

mijn vraag is uiteraard wat de oorzaak kan zijn.
Normaal kan je dit toch niet echt noemen???
Wat, als ik even niet thuis zou zijn, of de pc 's nachts zou laten aanstaan?? dan staat het hele huis misschien in de fik.

mijn vraag is uiteraard wat de oorzaak kan zijn.
Ik begrijp het.
Het lijkt er op dat het thermopunt bij die fan niet functioneert, waardoor hij niet versnelt als de temperatuur van je videokaart begint op te lopen.
Dat is al langer aan de gang, vandaar die storingen.
De vraag is dus: heb je nog garantie op het moederbord? Zit het in een merk PC? Heb je het moederbord zelf gekocht? Hoe oud is je systeem?
Je zult moeten bepalen of je iemand aanspakelijk kunt stellen, of dat je zelf voor vervanging moet zorgen.

moederbord: Gigabyte 7VAX. processor. AMD Athlon 1800
is zo'n 5 jaar oud.
ik heb em zelf samengesteld. Videokaart heb ik er vorig jaar (juni) ingestoken. Die zou dus nog in garantie moeten zijn.
Maar zoals jij laat uitschijnen ligt het dus aan het moederbord? Daarop is uiteraard geen garantie meer.

Maar zoals jij laat uitschijnen ligt het dus aan het moederbord?
Ik ging er vanuit dat die ATI Radeon grafische kaart "onboard" zat.
Maar als het een "losse" videokaart is, zou je kunnen gaan praten met de winkel waar je hem gekocht hebt.
Dan moet je wel zeker weten dat je die fan-aansluiting indertijd goed gemonteerd hebt. Met een extra lus langs het thermopunt.
Of het daar niet over hebben. :D

Laatst bewerkt:
Dan moet je wel zeker weten dat je die fan-aansluiting indertijd goed gemonteerd hebt. Met een extra lus langs het thermopunt.
Of het daar niet over hebben. :D
De fan van een videokaart is toch altijd gemonteerd/aangesloten door de fabrikant?:confused:

is terug naar winkel. verkopen zei dat hij nog nooit zoiets gezien heeft, maar gaat em terugsturen naar de leverancier.

ben eens benieuwd....

wordt vervolgd....

alvast bedankt voor alle reacties :thumb:

Jij bedankt dat je het hier even verteld! Dat gaat wel goed komen, hoop ik! :)

voila, kaart werd teruggestuurd naar de leverancier en er werd netjes 75 Euro gestort op rekening van de winkel.
Heb daarmee (+40 Euro) de RADEON X1600 Pro gekocht. Nog een van de laatste AGP kaarten.

Maar zoals meestal loopt de installatie niet vlekkeloos.
PC wil niet of nauwelijks opstarten en afsluiten. Blijft elke keer hangen met een zwart scherm.
En als hij dan opstart krijg ik de melding dat hij avgcc.exe niet kan starten omdat hij MFC71.dll niet kan vinden. AVG dan maar verwijderd en nu geeft hij de melding uiteraard niet meer, maar het start en sluit probleem blijft. Frustrerend....

zou je even kunnen verduidelijken hoe ik dat progje moet gebruiken.

Heb de drivers nog eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft.:confused:

we wachten maar af wat er gebeuren gaat, sterkte??.

Laatst bewerkt:
Misschien heb je te weinig voeding, die radeon 1000k kaarten vreten behoorlijk veel stroom...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan