Verwijderen entry uit registry lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartuls

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 mei 2001
Hallo allemaal.

Windows XP Pro, servicepack 2
Ingelogd als Administrator.

Het installeren van een update van een tekenpakket (Vectorworks, een pakket voor architecten om bouwtekeningen mee te maken) geeft problemen. Tijdens de installatie komt er de melding dat ik niet geautoriseerd ben.
Op aanraden van de leverancier probeer ik de registry entries die voor dit pakket aanwezig zijn te verwijderen. Deze staan in HKEY_LOCAL_MACHINE / Software.
Ik krijg de boodschap dat er een fout opgetreden is bij het verwijderen van de betreffende entry, maar niet welke fout er opgetreden is of waarom.

Iemand enig idee hoe ik die registry entries eruit krijg?

Klik rechts op de sleutel, en kies Machtigingen...

Geef de groep Administrators of desnoods alleen jouw account Full Control en leesrechten.

Hopelijk kun je er dan wel alles mee.

Tijs.

Bedankt voor de reactie.

Het toevoegen van de betreffende machtigingen voor de ingelogde gebruiker heeft geen effect. De melding blijft gelijk.
Op HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/VectorWorks/ zijn de verschillende gebruikers te zien onder machtigingen, op alle diepere niveaus zijn geen gebruikers te zien onder machtigingen.
Het toevoegen van de ingelogde gebruiker op de diepere niveaus heeft geen effect. De foutmelding is nog steeds gelijk.

Probeer het volgende (ik ga er hier vanuit dat je de hele HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/VectorWorks/ sleutel wilt verwijderen).

Start-knop, Uitvoeren kiezen, en het volgende plakken als opdrachtregel:

cmd.exe /k Reg.exe DELETE "HKLM\Software\VectorWorks" /f

Kijk eens wat voor melding je dán krijgt?

Tijs.

Ik heb de betreffende entry even geexporteerd om de juiste string te krijgen.
Vervolgens de volgende opdracht uitgevoerd:
cmd.exe /k Reg.exe DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Nemetschek\VectorWorks11"/f

De boodschap is "Het systeem kan de opgegeven registersleutel of -waarde niet vinden"

Ik heb ook geprobeerd de naam van de registersleutel (Nemetschek) te veranderen. Dat levert de melding "Kan de map niet hernoemen" op.

Nog niet echt succesvol dus. Nog meer suggesties?

[...]
Vervolgens de volgende opdracht uitgevoerd:
cmd.exe /k Reg.exe DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Nemetschek\VectorWorks11"/f
[...]

Als je bovenstaande sleutel wilt weghalen met reg.exe, doe dat dan zo (je syntax en parameters klopten niet in bovenstaande):

cmd.exe /k Reg.exe DELETE "HKLM\SOFTWARE\Nemetschek\VectorWorks11" /f

Succes,

Tijs.

Okay,

De volgende commandstring uitgevoerd:
cmd.exe /k Reg.exe DELETE "HKLM\SOFTWARE\Nemetschek\VectorWorks 11" /f

Dat levert de foutmelding "Error: Toegang geweigerd".
Dat is overigens dezelfde melding die we krijgen bij de update van het pakket. Dus dit is wel het probleem dat we graag opgelost willen zien.

We zijn ingelogd als beheerder. Inloggen als Administrator levert dezelfde foutmelding op.
In de bijlage zit de foutmelding die we krijgen als we de betreffende entry in de registry proberen te openen.

Deze fout treedt op op drie verschillende computers, het is dus niet iets dat bij een specifieke computer hoort.

Waardoor kan de toegang to een registry entry geweigerd worden en hoe kan je zorgen dat die entry wel verwijderd kan worden?

Bijlagen

• Foutmelding.JPG
    Foutmelding.JPG
    45 KB · Weergaven: 146
Laatst bewerkt:
Ik zie een paar redenen hiervoor:
1. Omdat je over een update spreekt, vraag ik me af of een (hulp-)programma of service van dat Vectorworks nog actief is op het systeem, en de sleutel 'beschermt'/geopend heeft heeft staan voor lezen/schrijven
2. Anti-Hijack/Anti-Spyware/Anti-Virus software die wijzingen in de registry blokkeren
3. Weer terug naar het Machtigingen verhaal
4. De groep Administrators is geen eigenaar van de sleutel, maar een zelfgecreeerde 'gebruiker', ingesteld bij de installatie van het pakket.

Omdat ik m.b.t. 1. en 2. vanhieruit geen beoordeling kan maken, geef ons
- Betreffende 3 eens een schermafdruk van wat je ziet als je in regedit.exe rechtsklikt op de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Nemetschek\VectorWorks 11 en kiest voor Machtigingen. Dan op het knopje Geavanceerd klikken, en tabblad Machtigingen kiezen. Geef ons hiervan een schermafdruk.
- Betreffende 4 eens een schermafdruk van wat je ziet als je in regedit.exe rechtsklikt op de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Nemetschek\VectorWorks 11 en kiest voor Machtigingen. Dan op het knopje Geavanceerd klikken, en tabblad Eigenaar kiezen. Geef ons hiervan een schermafdruk.

Schermafdruk van het actieve venster via toetscombinatie [Alt][PrtScn], en dan plakken in (bijv.) Mspaint.exe. Bestand -> Opslaan als -> Opslaan als type: JPEG, naam kiezen, Ok drukken. Dan de 2 bijlages uploaden via het Beheer bijlagen knopje onderaan bij het maken van een nieuwe posting hier in het forum.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
:confused: Heb zo'n probleempje eens gehad met een reg key en was het 't geval dat deze embedded nulls bevatte daarom niet gelezen oftewel verwijderd kon worden.

Dit kan je eens benaderen met het progje reg del nul
http://www.sysinternals.com/Utilities/RegDelNull.html

Hiermee kan je eerst je register scannen op key's met embedded nulls en indien aanwezig hiermee verwijderen..

Als dit zo is met vectorworks kan deze hiermee wel verwijderen..
:)

Is de machine misschien lid van een domein?

zoniet, geef zoals eerder gezegd een rechtermuisknop op
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Nemetschek

selecteer machtigingen, ga naar geavanceerd controleer daar of de administrators en system volledige rechten hebben op die key, zo niet pas dat aan, en vink "Machtigingen voor alle onderliggende objecten opnieuw instellen en doorgeven van overneembare machtigingen inschakelen"

druk dan op toepassen, OK, OK en probeer hem dan nog eens te verwijderen.

mocht dit niet werken, als aanvulling op het verzoek van dnties, controleer in het eerder genoemd "geavanceerde scherm wie er als "volledige beheerders" staan, en wie de eigenaar is van het opbject (tabblad Eigenaar) dat account zou sowieso de sleutel (al dan niet na het toepassen van bovenstaande vinkje) moeten kunnen verwijderen

Allereerst: iedereen bedankt voor de reacties! Super.

Tijs, korte reactie op je punten:
1. Er is niets bijzonders meer aktief. Alle processen die niet echt noodzakelijk zijn heb ik meteen na de eerste problemen gekilled. Daar had ik dus zelf ook aan gedacht als mogelijke oorzaak.

2. Anti virus, Anti spyware en firewall uitgeschakeld. Geen effect.

3 en 4. Zie bijlage.

Ellasar,
Zie ook de bijlage, zie jij daar iets fout aan?

Thanks,

Bart

Bijlagen

Er is het nodige aan de hand:
1. Degene die 'eigenaar' was van de sleutel is verwijderd (zie eerste bijlage: Daarom zie je daar geen naam maar een S-xx-xxx-xx-xx-xx nummer)
2. Daarom in de 2de bijlage: Kan de eigenaar niet vinden
3. Op Nemetschek hebben Administrators voldoende rechten, maar lees 4....
4. Door het afwijkende eignaarschap is in bijlage 4 geen enkel Recht van de bovenliggende sleutel Nemetschek overdragen op Vectorworks 11. Dus, ook al hebben Administrators op de bovenliggende sleutel Nemetschek volledig beheer, dat hebben ze niet op de sleutel Vectorworks 11.

Wat je dus moet gaan doen is het overzetten van eigenaarschap van de sleutel Nemetschek naar Administrators. In de Eigenaar bijlagen ben je al goed op weg: Klik in het onderste vak Administrators aan, klik aan het vinkje in Eigenaar van subcontainers en onderliggende objecten vervangen en druk op Ok.

Daarna zou het geen probleem meer mogen zijn om de sleutel Vectorworks te verwijderen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Geprobeerd,

Dat levert de melding in de bijlage op.
Suggesties?

Bijlagen

• image001.jpg
    image001.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 110
Suggesties:

- Maak Administrators eigenaar van Vectorworks 11 en alle subobjecten
- Verwijder in de machtigingen van Vectorworks 11 dat S-xx-xx-xx account
Doe bovenstaande voor alle subsleutels van Nemetschek
Daarna hetzelfde verhaal, maar dan voor de Nemetschek hoofdsleutel
Daarna weer opnieuw proberen Vectorworks 11 sleutel te verwijderen

Lukt het dan weer niet, dan geldt mijns inziens wel degelijk dat er processen zijn die toegang tot de sleutel blokkeren (of dit nou een Vectorworks service of een anti-virustool/anti-spyware etc. tool is kan ik vanhieruit niet bepalen).

Of misschien toch niet het Administrator recht aanwezig, of ...

Anders mij een mail sturen via het forum met een tel. nummer erin, dan bel ik wel even. Een forum heeft ook zijn beperkingen (krijg bijna RSI van alle in te kloppen tekst ;) ).

Succes,

Tijs.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat in in de Machtigingen van subsleutels van Nemetschek voor Administrators danwel voor de huidige gebruiker ergens expliciet een Deny vinkje staat ergens... Dat zou bijzonder kwalijk zijn, als het Vectorworks installatiepakket dat heeft ingesteld maar is niet uit te sluiten.

Dat zou ook in de machtigingen van de Nemetschek hoofdsleutel zo kunnen zijn, maar heb ik in je bijlagen niet gezien.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het is gelukt!

Het bleek inderdaad te liggen aan de machtigingen van de onderliggende entries.
Nadat ik de hele lijst afgegaan was en overal de juiste machtigingen toegekend had waren de problemen over.
Ik ben bezig met een stevig mailtje richting leverancier, die krijgen hiervoor een rekening!

Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan