Scart Bekabeling Help

Status
Niet open voor verdere reacties.

shimar

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2001
:o Probleem: veel aansluitingen
Apparatuur:
LCD TV (Acer), Videorecorder (Samsung), DVD Home Cinema Set, DVD-Recorder incl. 160 gb. harde schijf, 1 digitenne, 1 caiw.

Wat moet ik doen om e.e.a. juist aan te sluiten, waarbij wij de volgende mogelijkheden willen:

Van TV/digitenne/caiw/dvd/vcr naar DVD-Recorder opnemen.

Alle ideeen zijn welkom.

Wie weet de goedkoopste oplossing?

Shimar

Laatst bewerkt:
Op de LCD Tv zitten slechts 2 scart aansluitingen.
Videorecorder = 2 scart aansluitingen
Dvd = 1 scart aansluiting
Digitenne (kpn) = 2 scart aansluitingen
Caiw (digitale ontvanger schiedam) = 2 scart aansluitingen.

Even een vraagje vooraf, waarom Digitenne en CAIW (TV+Internet+Telefoon via de Kabel meen ik)? Twee 2x digitaal TV?

Twee scart's = Ingang en uitgang scart, één scart is altijd alleen uitgang (behalve bij een TV./Scherm...).

Een poging zonder spiltters.
DVD naar Digitenne via Scart, Digitanne via Scart naar CAIW box, CAIW box via antenne kabel en Scart naar Videorecorder en van de Videorecorder via antenne kabel en Scart naar de TV.

Je kunt nu DVD's, het signaal van digitenne of het CAIW signaal op de video opnemen en/of op de TV kijken afhankelijk van de zender keuze (AV kanaal stand) die je op de verschillende apparaten maakt.

Zijn opnamen van de DVD naar video niet nodig kan je die direct aan de tweede ingang van de TV hangen, het zelfde geld voor de digitenne en/of de CAIW box.

goed koopste oplossing is een split box je moet deze wel handmatig omschakelen,
door middel van een knop of schakelaar.

Vrager had via een prive mailtje gereageerd;

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Margaret ******** [mailto:*********@******.nl]
Verzonden: zondag 29 oktober 2006 23:41
Aan: Withaar
Onderwerp: RE: Antwoord 2x digitale aansluitingen

Ik u bij deze heel hartelijk bedanken voor de oplossing!
Het werkt fantastisch. Een grote pluim.

Groetjes,

Margaret en Rob

{bericht is door mij iets aangepast}

Er volgde echter nog een mailtje op, zie ook aangepaste vraag boven;

Goedeavond, heer Withaar

Zou u mij nog een keer willen helpen met het aansluiten van mijn nieuwe apparatuur.

Heb een DVD-Home Cinema Set + DVD-recorder met 160 gb. harde schijf gekocht.
Wil Videobanden op DVD-schijfjes zetten.
Via de DVD-recorder opnemen van tv, digitenne, caiw.

Ik heb al een en ander geprobeerd, krijg het niet voor elkaar.

Wat wordt de digitale wereld toch ingewikkeld.....

Ik hoop dat u mij wilt helpen,

groetjes,

Margaret (shimar)

Antwoord, eigenlijk heel simpel:

DVD naar Digitenne via Scart, Digitanne via Scart naar CAIW box, CAIW box via antenne kabel en Scart naar Videorecorder en van de Videorecorder via antenne kabel en Scart naar de Home Cinema Set en vandaar via Scart en antenne kabel naar de TV.

Zo kun je van de DVD, Digitenne, Caiw en de videorecorder op nemen op de Home Cinema Set afhankelijk van de zender + AV instellingen die je kiest.
Afspelen is helemaal geen probleem, e.a. gaat direct naar de TV.

Geen splitter nodig, dus geen extra kosten... en die draadlose oplossing is wel mooi, maar vervangt in dit verhaal alleen maar een scart kabel... en ik neem aan dat e.a. allemaal dicht bij elkaar staat en dat dus niet nodig is..

P.s. Reactie liet even op zich wachten, ik wat een paar weken niet thuis. ;)

Laatst bewerkt:
Ok, prachtig,

dan moet het volgende zeker ook kunnen:

geen digitenne, CAIW-box noch toestanden;

wel 1 eenvoudige TV met 1 scart aansluiting
1 video-recorder-speler met 1 scart aansluiting
1 dvd-speler met 1 scart aansluiting
2 scartkabels en 1 "scartdoos" met 3 aansluitingen
2 antennekabels
1 kabel met wit,geel,rood pluggen, die eventueel tussen TV en dvd-speler kan geplaatst worden.

Momenteel slaag ik er niet in om dat allemaal aan mekaar te binden; als een en ander samen verbonden is lijkt het mij dat er een soort van voorrang bestaat voor de dvd-speler.

Kan iemand mij hierbij helpen?
Bedankt

Enic

De vraag is een beetje wat voor een soort "scartdoos" het is.
Zonder knopje/schakelaar er op is het vermoedelijk een splitter.
D.w.z. één invoer kant, twee keer uitvoer.
Wat je nodig hebt is een box die je laat schakelen tussen twee signalen, dus met een schakelaar er op.
Twee keer invoer, één keer uitvoer.
SCART26.jpg

Zo iets is er al vanaf circa 6 euro (plastic uitvoering, metaal is wat duurder).

Kabel gaat naar de video, en dan naar de TV.
Scart gaat van de video naar de scartdoos met schakelaar.
DVD gaat met scart naar de scartdoos met schakelaar.
Scartkabel van de scartdoos met schakelaar gaat naar de TV.

P.s. geen zin in schakkelen. Er zijn ook boxjes die van de meeste apparaten kunnen herkennen of ze signaal afgeven.
Ze schakelen dan uit zich zelf om. Kost natuurlijk wel wat meer en werkt soms niet...
SCART55.jpg

Kabel met wit, rood en geel heb je in beide gevallen niet nodig.

Laatst bewerkt:
Dank, Withaar.

Het zou wel eens kunnen dat men mij per vergissing een splitter heeft gegeven; tenminste als jouw beschrijving klopt.
Er is namelijk geen knopje of schakelaar te vinden, en er zijn drie plaatsen op (vrouwtjes) waar scartkabels kunnen geplaatst worden.

Is dit dan één van de typische fouten waar we er intuïtief van uitgaan dat een en ander werkt zoals wisselstroom?

We leren weeral bij.

Enic :o

3x Scart (vrouwtje) kan ook hoor, in het voorbeeld met de schakelaar zit er 'toevallig' een kabel aan.
Aan het voorbeeld van het automatische omschakkel kastje heb je zelf een 'extra' scart kabel nodig. Dat zegt dus niets.

Als je een splitter gebruikt zullen beide apparaten signaal afgeven, dit wordt dat op de één of andere manier samengevoegd..... en doorgegeven aan de TV, mag duidelijk zijn dat dat niet echt goed kan gaan, bij een schakeldoosje maar je de keuze voor één van de twee signalen en wordt de andere tegen gehouden. Dat geeft uiteraard wel een goed beeld.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan