GPMC manage passwords

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrMaster

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2006
Hallo, weet er iemand hoe ik een management console kan aanmaken waarin enkel de passwords gereset kan worden en niets anders?

Hoe maak ik zoiets aan?

dankuwel

Kijk eerst eens of het in de bijlage geleverde Management Console hetgeen is wat je zoekt.

Overigens is het (in deze console) niet mogelijk om tabbladen van de Eigenschappen van Users te verbergen, als je (te-)veel rechten verschaft aan de gebruikers van de console. Dus als er rechts wordt geklikt op Userobjecten en Eigenschappen wordt gekozen, dan verschijnen alle tabbladen waar de gebruiker van de console toegang tot heeft.

Hopelijk werkt deze console ook bij jou, in jouw domein. Bij mij in ieder geval wel.

Uitleg kan volgen zodra deze console (ong.) is wat je wilt én als het bij jou ook werkt, natuurlijk :)

NB: Deze console is in Author-mode opgeslagen. Voor inzet in je domein natuurlijk File -> Options -> User mode - limited access - single window, en dan opslaan onder een andere naam.

Tijs.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
het is een vereiste van een groot project die ik moet maken voor school.

Het probleem is, dat ik geen naslagwerken bij me heb hier en ik dit maandag moet afgeven.

Ik zou een venstertje moeten hebben (mmc waarchijnlijk dan) waarbij een speciefieke groep users (zaakvoerders) de paswoorden van de werknemers kunnen resetten.

Maar ik weet niet hoe dit moet. ik heb de hele dag al op internet gezocht maar het enige wat ik vind telkens op deze vraag zijn opleidingen.

Kan je me dit kort uitleggen hoe ik dit kan doen stap per stap?

Enorm bedankt alleszins als je dit even wil doen.

Hopelijk heb je wel een W2003 domein (als proefopstelling) bij de hand?

Hier gaan we, stap voor stap (op een W2003 domeinserver, ik heb een Engelse versie):
Start -> Run -> mmc.exe
File -> Add/Remove Snap-in
Add-knopje -> Active Directory Users and Computers klikken, en Add-knopje indrukken, daarna het Close knopje
Klik Ok, je bent weer terug in de Console editor
Klik het (+)-je voor Active Directory Users and Computers
Klik het (+)-je voor je domein
Klik op Users
Klik nu op het trechtertje-knopje in de knoppenbalk (van Filter)
Klik Show only the following types of objects
Klik aan: Users
Klik Ok

Rechtsklik Users, en doe: New Windows from here
Maak dat venster klein, en sluit het venster met Console Root erop
Maak je venster met Users weer groot
Rechtsklik op Users in het linker deelvenster. Kies New taskpad view
Klik Next
Klik in Style for task descriptions: Text
Klik Next
Klik Next
Type in Taskpad information:
In het veld Name: Reset User passwords
In het veld Description: Click on a user!
Klik Next
Klik Finish
Klik Next
Klik Next
Selecteer onder Available commands: Reset password...
Klik Next
Klik Next
Kies het icoontje met de computer met het sleuteltje ervoor
Klik Next
Klik Finish

Klik je op een gebruiker, dan verschijnt de optie om het password te resetten in het rechterdeelvenster.

Sla de console op, liefst met een slimme naam, zoals ResetUserPW
Daarna opslaan voor gebruik in je domein:
File -> Options -> User mode - limited access - single window, en dan opslaan onder een andere naam.

De console ziet eruit zoals in de bijlage getoond.

Ik realiseer me wel dat je hier waanzinnig gematst wordt... :rolleyes:

Tijs.

Bijlagen

• Reset_UserPW.JPG
    Reset_UserPW.JPG
    50,3 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
ALvast enorm bedankt,

Je hebt idd gelijk dat ik nu ne chansaar ben.

Alvast echt heeeeeeeeeel heeeeem hard bedankt.

Realiseer je wel dat gebruikers met (te-)veel rechten, óók met deze console, dingen kunnen doen die je misschien niet wilt. Bijvoorbeeld gebruikers verwijderen met de Del knop is nog steeds mogelijk, net zoals het achterhalen van alle informatie van de gebruiker door er rechts op te klikken en Eigenschappen/Properties te kiezen, de gebruiker lid te maken van een groep etc.

De console is alleen een handige manier om de gevraagde standaardactie (=wachtwoorden resetten) op een gemakkelijke en overzichtelijke manier beschikbaar te stellen.

Zie o.a. mijn eerste posting in deze discussiedraad daarover.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan