• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor verdelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter alke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

alke

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2006
Hallo forumleden,
Al een tijdje ben ik bezig met een overwerkformulier.
Welke functie moet ik gebruiken om de werktijden te verdelen over meerdere kolommen? Met de als-functie kom ik er niet uit.
Voorbeeld: Iemand geeft aan dat hij gewerkt heeft van 06:00 - 20:00 uur. Totaal dus 14 uur en dit moet dan middels een formule (onzichtbaar) worden verdeeld over drie kolommen 0:00 - 07:00 uur / 07:00 - 19:00 uur en 19:00 - 24:00 uur.
Alvast hartelijk dank
Alke

Geweldig! Het werkt. De functie "tijd" kende ik (nog) niet en ik begrijp hem ook nog niet helemaal maar ik ben blij dat het werkt. Nu kan ik verder. Ontzettend bedankt.

vraag opgelost ?

alke,

Zou je dan de status van de vraag op opgelost willen zetten.

Rechts onder in het scherm,
Dit kan alleen door de vraagsteller of een moderator gedaan worden. :thumb:

Beste forumleden,
Ik wil toch nog graag even terugkomen op mijn vraag mbt de formule voor het verdelen van uren. Bij een aantal invoergegevens komt er toch een rare uitkomst. Ik heb er diverse keren naar gekeken maar kom er niet uit waar de fout zit.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Alke

Bijlagen

Deze formule =ALS(C10-(E10+G10)<=0;"00:00";C10-(E10+G10)) lost het probleem van de negatieve tijd in kolom F op.

Groet,

dankjewel, de hekjes zijn verdwenen. Als het datumsysteem op 1904 staat, zie ik de negatieve waarde van de berekening. En die gaat dus niet goed in kolom E en G.
De berekening gaat volgens mij verkeerd als de tijden binnen één tijdvak vallen. Als de uren uitgebreid worden naar een tweede tijdvak klopt nl. de berekening wel.

Ook als de tijden over middernacht gaan klopt de berekening niet.
Moet ik voor een berekening van uren over twee data de formule dan uitbreiden met datum?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken. Alleen kom ik er niet uit.
gr. Alke

Ik ben nog steeds aan het stoeien met de formule voor het verdelen van de uren.
In kolom E, rij 6, 7 en 8 heb ik de formule uitgebreid om de tijd die rest tot 7 uur van de uitkomst af te trekken.
=ALS(A7<TIJD(7;;);(TIJD(7;;)-A7)-(TIJD(7;;)-B7);TIJDWAARDE("0:00"))
Nu wordt echter de tijd na 7 uur weer meegeteld dus moet er nog een "als functie" achter komen denk ik.
Ik weet dat er ook een "of functie" is maar ik weet niet hoe die gebruikt moet worden.
Verwijzen naar de middelste kolom kan niet omdat er dan een kringverwijzing ontstaat.
Kan er nog eens iemand meekijken?
groetjes
Alke

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik wel wat verder met het formulier om de uren te verdelen in tijdvakken.
Via dit forum heb ik een formule die wel werkt maar als het aantal uren groter dan 12 uur is (kolom H) dan wordt dit gezien als een negatieve tijd. Als de begin en eindtijden worden aangepast (minder dan 12 uur in het middelste blok "7-19 uur") is er geen probleem.
Bij celopmaak heb ik [uu]:mm geprobeerd maar dat helpt niet. Moet ik de functie TIJD of TIJDWAARDE toch gebruiken in de formule? en waar moet ik die functie dan in de formule zetten?
Het is geen oplossing om het datumsysteem (bij opties) te veranderen omdat het formulier door verschillende mensen gebruikt gaat worden.
In de kolom ernaast (kolom I) wordt de negatieve tijd vervolgens extra geteld. Blijkbaar moet er toch iets aan de formule veranderen maar ik weet niet wat.
Alvast hartelijk dank.
groeten
Alke

Bijlagen

alke,
In kolom H moet ge in de formules A4 veranderen in $A$4 dan werkt het tot 23:59 maar boven 24:00 uur moet ge werken met datum & tijd

Bedankt voor het meedenken.
de formule is al absoluut, toch?
ALS(EN(D25<=$B$4;C25<=$A$4);E25-G25;ALS(EN(D25<=$B$4;C25>=A17);D25-C25;ALS(C25>=$A$5;0;ALS(C25>$A$4;$B$4-C25;$B$4-A17))))

Het gaat ook alleen maar fout als er meer dan de volledige 12 uur van kolom H gewerkt wordt. Alles wordt dan bij kolom I opgeteld en dat is niet de bedoeling.
Met celeigenschappen lukt het niet. Hoe ik de functie TIJD in de formule moet verwerken weet ik niet.
groeten
Alke

alke,
Nee de formule is niet absoluut want >=$A$4 is in uw formule >=A17 geworden.
Ongeveer halfweg uw formule.

Inderdaad, zo vaak gecontroleerd en toch nog overheen gekeken. Aan het eind stond ook nog een A4 die ik vergeten was... De formule werkt nu perfect. Als er over de nacht heen gewerkt wordt zal de werktijd over twee dagen verdeeld moeten worden maar dat is geen probleem.
Hartelijk dank voor de hulp, ik kan weer verder.
groeten
Alke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan