http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=54476&whichpage=2
overigens misschien kun je inderdaad beter dat hele sli express gebeuren vergeten en als het tijd is voor een update gewoon de grafische kaart vervangen door een andere.
ps, vergeet net even dat je ingelogd moet zijn om de offtopic te kunnen lezen.
zal het even kopieren:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik wil dat zelfde moederbord gaan aanschaffen. De volgende omschrijving staat op Alternate.nl:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Omschrijving:
De ASUS P5W DH Deluxe is speciaal ontwikkeld voor Gamers, Personal Workstation, SoHo, high-end en multi-tasking PC-gebruikers. De Intel 975X is Intels meest hoogwaardige desktop chipset, ontworpen ter ondersteuning van Intels volgende-generatie CPU, ATI CrossFire Graphics, maximaal 8GB dual-channel DDR2 800/667/533-architectuur, 1066/800 FSB (Front Side Bus).
Dat ATI CrossFire Graphics, wil dat zeggen dat je alleen maar de ATI kaarten in "SLI" kunt zetten?
Volgens mij wel. Je kan dus wel 1 nvidia kaart erin stoppen. Maar 2 kan je niet in crossfire (SLI) draaien.
Overigens kan je alleen Nvidia kaarten in SLI zetten.
ATI kaarten zet je in Crossfire.
Dat snap ik, vandaar de " " om SLI...
Maar welke chipset voor de Conroe kan wel overweg met SLI?
wat is het verschil dan in ati en crossfire?
SLI en Crossfire is hetzelfde, alleen is SLI de Nvidia variant en Crossfire de ATI variant.
dat zou dus ook inhouden dat de genoemde videokaart niet in sli kan en ik er dus een ati kaart bij moet zoeken?
Als je dat Asus moederbord koopt, kan er inderdaad maar 1 Nvidia kaart in. Als je er twee in wilt, moet je over op ATI kaarten.
leuk
die ati kaarten zijn meteen weer een stukje duurder
andere moederbord of videokaart met iets mindere specs?
Ik ga wel voor 1 goede Nvidia kaart denk ik.
Of tegen de tijd dat ik zo ver ben dat ik hem koop, is er vast wel een chipset die SLI ondersteund. Nvidia en Intel gaan een samenwerkingsverband aan las ik pas op tweakers.net
----------------------------------------------------------------------------
Even nog een fijn verschil tussen SLI & Crossfire.
SLI kan je draaien met 2 dezelfde kaarten. Deze verbind je door een SLI bridge.
Crossfire kan (volgens mij met de nieuwste generatie wel) niet met 2 dezelfde kaarten. Je hebt hier een Mastercard en een "gewone" kaart nodig.
http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=331&model=1311&modelmenu=1 , lijkt me wel een redelijk SLI bordje. Voor een kleine 100euro.
Nogmaals als je nieuwe kaart(en) zoekt, is het 99 van de 100x slimmer&voordeliger om 1 kaart te kopen. Na een tijd een 2e kaart kopen is niks mis mee maar je koop niet meteen 2 kaarten tenzij het de 2 snelste zijn.
*edit* Persoonlijk vindt ik SLI/Crossfire niet echt aantrekkelijk. Tenzij je dus de 2 snelste kaarten koopt. Na een/twee jaar is het vaak ook nog slimmer om je kaart te vervangen ipv een 2e bij te zetten vanwege functies als dx10. Ik ga nu ws wel voor een SLI opstelling maar dat ik puur omdat ik 3 monitoren aan moet sturen.
het genoemde bordje kan geen 800 werkgeheugen aan
was dus ook van plan eerst een goede videokaart te kopen en later eventueel dezelfde erbij te doen.
als we het hele sli verhaal vergeten en dus gewoon een goede videokaart kopen zoals de 7900gto dan kunnen we bijvoorbeeld de volgende moederplankje nemen:
asus P5B-E, deze ondersteund wel raid en 800 werkgeheugen maar geen sli
prijsverschil ongeveer 65 euro.