Mijn internetverbinding valt geregeld weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

riccardodeboef

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2002
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo,

Ik heb sinds vrijdag een probleem met mijn internet-verbinding. Ik maak gebruik van een LinkSyS draadloze router (W-54g). Ik heb de verbinding al bijna een jaar succesvol in de lucht. Sinds vrijdag wordt mijn internetverbinding om de zoveel tijd (zit geen vaste regelmaat in) verbroken. Ik heb UPC al gebeld, maar zij zeggen dat er niets aan het signaal is te zien. Ik heb in het menu van de router gekeken, maar er is ook geen Time out ingesteld. De router geeft 24 uur per dag vrije toegang. Buiten het feit dat wellicht de router stuk is (vreemd is dan wel dat de router het soms wel enkele uren aaneen doet), heeft iemand nog een idee?

Hoe kan ik bijvoorbeeld uitsluiten of het aan de router of mijn compuer of aan Chello ligt?

Ik hoor graag suggesties, want ik kom er zo snel niet uit.

BVD

misschien heeft het iest met dhcp te maken. maar probeer dit eerst maar eens.

start-->uitvoeren-->cmd-->ipconfig /flushdns

Ik heb het net gedaan. Hij geeft aan dat het succesvol is gebeurd. Wat is er dan precies gebeurd? Maakt die een geheugen leeg?

ja de cache waarin hij de namen van elke site onthoud dat wil nog wel eens problemen geven.

doe nu maar eens dit.
ipconfig /displaydns

zal je bijvoorbeeld helpmij.nl zien staan enzo.

maar valt je verbinding ook niet meer weg?

Voorlopig gaat alles goed. Maar zoals gezegd. Het kan ook rustig een paar uur goed gaan en dan knalt die er ineens uit. Ik hou het even in de gaten. Mocht die weer uitvallen, (haal ik de stekker weer 30 sec uit de router en start even later de pc weer op. Dat ritueel herhaal ik momenteel 20X per dag) zal ik me wel weer melden.

In elk geval alvast bedankt voor je hulp!

Groeten
Riccardo

Als je wilt achterhalen of het een lokaal of een Chello probleem is, dan zijn de volgende stappen handig, denk ik:
(Zodra Internet weg):
- Log in op je Router. Werkt dat, dan is er met je lokale netwerk niets mis (ook niet met je netwerkkaart (Energiebeheer!!) etc.)
- Kijk op de Router wat de WAN status is. Je moet dan hopelijk kunnen zien of je Chello verbinding weg is geraakt of niet. Indien Chello verbinding weg, dan lijkt het probleem bij hun te liggen en niet bij jou.
- Ping dan ook nog als test een website die reageert op pings, bijv. Start -> Uitvoeren -> ping www.oplossing.be

Pas daarna evt. de router danwel modem uitschakelen /resetten.

Succes,

Tijs.

Nou, de vreugde was van korte duur. De verbinding was weer weggevallen. Ik kon het menu van de router wel benaderen, maar kwam verder niet op internet. Vervolgens heb ik in het menu van de router de knop "DHCP release (en vervolgens DHCP renew) en toen had ik ineens wel verbinding met internet. Ik begrijp er zo langzamerhand niets meer van.

Enige interessante vraag is nu nog:
Kreeg de router weer hetzelfde adres toegewezen?
Indien ja, dan ligt het probleem vlgs. mij bij Chello.
Indien niet, dan ligt het probleem gedeeltelijk bij Chello, als de lease-tijd van het 'oude' ip-adres nog niet verlopen was. Was de lease-tijd van het 'oude' ip wél verlopen, maar heeft je router niet automatisch een renew gedaan, dan ligt het aan je router.

Noteer dus ook de lease-tijd van het toegewezen ip-adres, zodat je de volgende keer bij problemen wat meer te weten komt dan tot nu toe.

Tijs.

Ik heb hetzelfde probleem als Riccardo.
Gelijk OS, gelijke router en ik zit bij hem in de buurt...
Regelmatig valt de verbinding weg, resetten helpt dan wel gelijk maar da's toch niet echt handig op den duur. Bovendien wil ik graag weten wat er aan de hand is.
Een vraag van mijn kant...log in op je router, hoe doe je dat?

Zou het dan toch aan UPC liggen?

Ik log overigens als volgt in: ik tik het IP-adres van de router in: http://192.168.1.1/ en geef vervolgens een enter. Er wordt dan een wachtwoord gevraagd (kun je vinden in de handleiding. Bij veel routers is dit: admin) en dan kom je in het menu.

Wellicht een stomme vraag, maar wat voor conclusies kan ik trekken uit de gegevens van de "ping-sessie"? Ik zie een een groot aantal "Reply-regels"verschijnen en een heel enkele keer een Request Timed out.
Wat voor conclusies kun je hieraan verbinden?

Wellicht een stomme vraag, maar wat voor conclusies kan ik trekken uit de gegevens van de "ping-sessie"? Ik zie een een groot aantal "Reply-regels"verschijnen en een heel enkele keer een Request Timed out.
Wat voor conclusies kun je hieraan verbinden?

In combinatie met de andere 2 suggesties kun je eruit afleiden of de verbinding tijdelijk verbroken is geweest of nu permanent 'het niet meer doet'.

Soms kun je er nog wat meer mee bepalen ook: Ping-tijden (oftewel het aantal MS (milliseconden)) dat het duurt geeft aan dat óf chello, of de server die je pingt wellicht zwaar belast is of niet. Uitval van pakketten (Request timed out) kunnen zowel aan een slechte verbinding liggen als aan een overbelaste server die je pingt op dat moment.

Overbelasting hoef je bij oplossing.be niet echt vanuit te gaan, zeker niet op 'rustige' momenten (dus vanaf 22:00 uur en vóór 18:00 uur).

Tijs.

Ik ben inmiddels in de router gelogd.
Vreemde dingen kan ik daar niet zien - ik weet niet precies hoe ik kan zien bij de wan-status of chello wel/niet weggevallen is. Achter domain name staat: arnhem.chello.nl
Ik zal morgen eens contact opnemen met hun helpdesk.....
Er is niets veranderd in de standard gateway en de dhcp server, wel is bij het ip adres het laatste getal gewijzigd van 101 naar 102.

[...]Er is niets veranderd in de standard gateway en de dhcp server, wel is bij het ip adres het laatste getal gewijzigd van 101 naar 102.

Het gaat om de d.m.v. DHCP toegewezen ip-adres van de router aan de WAN-kant van de router én de geldigheidsperiode daarvan (te achterhalen bij het Status scherm van de router).
Het gaat dus niet om het ip-adres dat jouw pc van de router heeft toegewezen gekregen aan de LAN-kant, want dat wordt door de router aan je pc uitgedeeld...

Even schematisch:
DHCP server van Chello -> [door Chello toegewezen via DHCP toegewezen WAN-adres van de router] de router [LAN-adres van de router (192.168.1)] DHCP server van de router -> [LAN-adres van je pc (192.168.1.102)] Jouw pc

Er zijn dus totaal 2 dhcp servers: Die van Chello die het publieke ip-adres toewijst aan de router, en een dhcp server in de router die jou het 192.168.1.102 adres geeft.

Tijs.

ok en als je verbinding uit valt en je kan niet meer op je router komen? licht het dan aan de dhcp van je router of van je provider?

ask ik mn livebox opnieuw opstart (stekker er in eruit) doet hij het weer.

heb het al een poosje ben er aan gewend maar als het valt te verhelpen is natuurlijk wel leuk.

ok en als je verbinding uit valt en je kan niet meer op je router komen? licht het dan aan de dhcp van je router of van je provider?

ask ik mn livebox opnieuw opstart (stekker er in eruit) doet hij het weer.

heb het al een poosje ben er aan gewend maar als het valt te verhelpen is natuurlijk wel leuk.

Zie mijn werkwijze eerder:
Als je niet (meer) in de configuratie van je router kunt komen is er een lokaal probleem met/tussen je pc en de router, kun je nog wel gewoon in de configuratie van de router komen, dan zou er een probleem met/tussen de router en je provider moeten zijn.

Waar het in deze thread om gaat is proberen te achterhalen of de router 'schuldig' is voor het wegvallen van de Internet verbinding of Chello.

Wellicht kun je het ook toepassen op je eigen 'probleem' met Wannadoo.

Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd?

Tijs.

Nog wat aanvullende informatie...voor het goede begrip ;)
Het IP adres van de router is zoiets als 24.132.xxx.209 ?
De status van dee LAN verbinding geeft verder nog aan :
Start ip adress 192.168.1.100
End ip adress 192.168.1.149
Lease verkregen 29-11-2006 12.33
Lease verloopt 30-11-2006 12.33

Volgens mij verschuift dat laatste elke dag.

BTW het probleem bestaat nog altijd :confused:

Nog wat aanvullende informatie...voor het goede begrip ;)
Het IP adres van de router is zoiets als 24.132.xxx.209 ?
[...]

Dat 24.132.x.209 is inderdaad het door Chello aan de router toegewezen IP-adres aan de WAN (=Internet) kant.

Ook daar hoort een Lease Verkregen en Lease Verlopen datum + tijd bij. Die moet je ook moeten kunnen terugzien waar je dat 24.132.x.209 adres gezien hebt in de configuratie van de router, normaal gesproken in een scherm dat Status heet of zoiets.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hm, ik kan dat niet vinden. Niet in de status en evenmin in de router login.

Heb net de handleiding gedownload, en inderdaad: De DHCP lease time staat er niet bij bij dit type router... dat is wel teleurstellend :(

Je kunt wel Logging aanzetten, en hopelijk daar wat informatie terugzien, zodra het weer stopt met goed werken:

Aan te zetten in tabblad Administration -> Log

The Administration Tab - Log
The Router can keep logs of all traffic for your Internet connection. To disable the Log function, keep the default
setting, Disable. To monitor traffic between the network and the Internet, select Enable. When you wish to view
the logs, click Incoming Log or Outgoing Log, depending on which you wish to view.
Change these settings as described here and click the Save Settings button to apply your changes or Cancel to cancel your changes.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan