Koeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dakar2005

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2006
Goededag,

mijn naam is ruben en het probleem luidt als volgt; als ik intensief surf loopt me pc vast, ook de muis is niet meer te gebruiken. bij bijna alle (ook oude) spelletjes heb ik mankementen terwijl ik een 7600 GS videokaart heb, soms treden die pas na zon 15 minuten op (het lopen gaat heel stotterend en de muis doet heel raar). volgends mij heeft dit te maken met de koeling. ik heb de cpu-koeling al vervangen. ik heb een dual-core cpu met een AC Freezer 64 pro (dat is nog al een bakbeest). ook heb ik het programma everest gedownload. bij het spelletje Max Payne, krijg ik over het al gemeen na 15 minuten problemen, ik heb de temperatuur voor en tijdens de problemen gemeten:

CPU 1& 2: 27* C
moederboard: 32* C
cooling fan??? 2.5 (dit getal is minsschien de klok snelheid, weet ik niet)

p.s: ik heb 3 fans voor circulatie

ik heb net de hele pc in elkaar gezet, misschien is er iets waar ik niet aan heb gedacht. wat kan ik doen. hulp is bijzonder graag gewenst,

bijvoorbaat dank,

Ruben

Je cpu temperatuur lijkt mij doorgaans normaal. Heb je koelpasta gebruikt tussen de cpu en het koelblok?

ohh sorry, dat was ik vergeten te vertellen, de pasta van de oude koeler zat erop en zag er nog helemaal gaaf uit (die zat er niet langer dan 2 weken op) ik heb die gewoon laten zitten. de pasta van de nieuwe fan was er in de winkel grotendeels afgegaan bij het demonsteren van de bevestiging, de fan is zo groot dat ik me afvroeg of het wel daadwerkelijk zou passen

bedankt voor de bijzonder snelle reatie!

Ik zou eerder in de richting gaan zoeken van je grafische kaart die te warm wordt.

kan ik ergends de temperatuur daarvan vinden?
wat kan ik eraan doen?
heb je verder nog tips?
ik ben weinig ervaren met pc's al heb ik wel (met behulp van iemand die meekeek) zelf de pc inelkaar gezet.

vriendelijke groet ruben

opmerking: in de kast (centurion 5) zit er een fan op de plaats van de videokaart, die de lucht direct naar buiten verplaatst.

Klik met rechts op je bureaublad > eigenschappen > instellingen > geavanceerd > Geforce 7600 GS > temperature settings.

Ik zelf heb een aparte temperatuur console ingebouwd. Deze bevat sensoren die je in de buurt van een bepaald hardwarestuk kan bevestiggen (op harde schijf, in de buurt van de cpu van je grafische kaart,...) Dit is niet altijd 100 % nauwkeurig maar het komt dicht in de buurt (je merkt alleszins of er een hoge temperatuur schommeling is. Je kan je grafische kaart eventueel afstoffen (de koeler) of voor een betere airflow in de pc zorgen. Staan je koelers in de kast zo opgesltelt dat de luchtstroom dezelfde richting volgen? Niet dat de achterste ventilator lucht uit de kast weg blaast in de voorste ook lucht uit de kast wegblaast. Je moet er voor zorgen dat de achterste warme lucht uit de kast naar buiten blaast en de voorste verse lucht de kast binnen zuigt of andersom.

Ik heb even wat pijltjes in je tekening gezet. Klopt het dat de lucht in de richting van de pijljtes gaat?
attachment.php

Ik neem aan dat de fan aan de zijkant lucht in je kast blaast.

Als je een fan neemt aan de kant waar het stickertje zit, wordt de lucht uitgeblazen..

Bijlagen

• luchtstroom.jpg
    luchtstroom.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 169
over de stickertjes ben ik het niet helemaal eens, maar het zal bij mij wel een uitzondering op de regel zijn. ik heb met een papiertje gekeken welke kant de wind op ging en het was idd volgends het plaatje. nu zal ik even memtest86 gebruiken.

zie je een verband tussen het vastlopen van de pc en het stotteren in de games?

Het kan vanalles zijn. Heb je wel na de installatie alle drivers geinstalleerd. Ook de chipset drivers(moederbord drivers0

zie je een verband tussen het vastlopen van de pc en het stotteren in de games?

Door games wordt je grafische kaart natuurlijk belast. Wanneer deze te warm wordt gaan games stotteren omdat de hitte de verwerkingssnelheid van de kaart drastish beïnvloed. In een volgend staduim gaat je pc hangen en moet je wel opnieuw opstarten.

Zoals Crash vermeld kan je probleem verschillende oorzaken hebben.

Laatst bewerkt:
ok, de test heb ik gedaan, en heeft niets opgeleverd. het ligt volgends de test dus niet aan het geheugen (1GB). als reactie op je vorige bericht; de pc ''bevriest als ik met firefox bijf filmpjes ga kijken op internet, of firefox op een andere manier intensief gebruik. het stotteren is alleen bij games.

nu ik de test heb voltooid, heb je misschien nog andere adviesen?

bedankt!:cool:

ik geloof btw wel dat het iets minder is geworden sinds ik de nieuwe fan erin heb gezet,ik kon vanmiddag namelijk +- een falf uur spelen ipv een kwartier. maar gezien de krankzinnige groote van de fan en dat het probleem niet verholpen is vind ik het resultaat dat de fan opgeleverd heeft teleurstellend.

Probeer eens een andere kaart te gebruiken als je die hebt. Als je probleem dan opgelost is weet je dat het aan de kaart lag en zal je waarschijnlijk een nieuw moeten aanschaffen.

ohh sorry, dat was ik vergeten te vertellen, de pasta van de oude koeler zat erop en zag er nog helemaal gaaf uit (die zat er niet langer dan 2 weken op) ik heb die gewoon laten zitten. de pasta van de nieuwe fan was er in de winkel grotendeels afgegaan bij het demonsteren van de bevestiging, de fan is zo groot dat ik me afvroeg of het wel daadwerkelijk zou passen

bedankt voor de bijzonder snelle reatie!

niet dat dit je probleem is maar de regel is cpu cooler los gemaakt betekent nieuwe cool,
pasta of cool stripje.
maar ik denk dat de beeld kaart het probleem is.
anders even omruilen voor een andere.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan